הקטנת כיתות וצמצום ימי לימוד: מסקנות ועדת החינוך המיוחד

"ועדת החינוך בראי החינוך המיוחד" בראשות עמוס שפירא הגישה לשר החינוך קיש את מסקנות הביניים שלה בדבר שינויים בשירותי החינוך המיוחד. בין היתר קוראת הוועדה למקד משאבים בגיל הרך, ולפעול להגברת שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במסגרת החינוך הכולל. קיש הודיע כי יאמץ את המסקנות - והורה להקים צוות ייעודי בראשות מנכ"ל המשרד לקראת ההמלצות הסופיות

שר החינוך יואב קיש בוועדת החינוך בראי החינוך המיוחד
השר קיש בוועדת החינוך בראי החינוך המיוחד | צילום: סיון שחור, לע"מ

"ועדת החינוך בראי החינוך המיוחד" בראשות עמוס שפירא הגישה היום (שלישי) את מסקנות הביניים שלה לשר יואב קיש. לפי משרד החינוך, מדובר במסקנות "דרמטיות", המשפיעות על מערכת החינוך כולה, ובהן מיקוד המשאבים בגיל הרך, הקטנת כיתות וקיצור שבוע הלימודים. קיש הודיע כי בכוונתו לאמץ את מסקנות הביניים, והנחה את מנכ"ל המשרד מאיר שמעוני להקים צוות ייעודי בראשותו לקראת הגשת ההמלצות הסופיות.

לפי נתוני משרד החינוך, יותר מ-300 אלף תלמידים בישראל זכאים לשירותי חינוך מיוחד, והם מהווים כ-12% מכלל תלמידי מערכת החינוך. הוועדה מונתה בידי השר קיש "לאור החשיבות העצומה שהשר מייחס לסוגיית החינוך המיוחד, ולנוכח האתגרים הנובעים מהגידול במספר הזכאים והזכאיות לשירותי חינוך מיוחד - לצד התקציב הנדרש לנושא בגין גידול זה". בוועדה חברים נציגים ממשרדי הממשלה, ארגוני המורים וההורים, עמותות מנהלים, השלטון המקומי ועוד.

אלה מסקנות הביניים המלאות: 

מיקוד משאבים בחינוך לגיל הרך: הוועדה ציינה כי "השנים הראשונות הן קריטיות להתפתחותו התקינה של הילד בכל תחומי החיים. השקעה אסטרטגית וממוקדת של משאבים בשכבת גיל זו תסייע למנוע קשיים רגשיים, חברתיים ולימודיים בהמשך החיים, וצפויה להקטין את הצורך במתן שירותי חינוך מיוחד בבית הספר". עוד נמסר: "כדי לצאת מהסחרור הקיים במערכת החינוך - חובה להפוך את הפירמידה ולהציב בראש סדר העדיפויות את הגיל הרך".

הגברת השילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הכולל: לפי הוועדה, צעד זה יתבצע בעזרת הכשרה רציפה של צוותי הוראה מתוך זה הקיים בבית הספר ("On the job training"), הקטנה של גודל כיתות הלימוד ל-19 תלמידים בממוצע וקיצור שבוע הלימודים ל-5 ימים. הוועדה ציינה כי מספר הילדים הממוצע בכיתות הלימוד ובגנים מהווה "מכשול ליכולת של המורים להתמודד עם האתגרים" - ומהווה את אחת הסיבות לכך שמורים עוזבים את מערכת החינוך.

בית ספר (אילוסטרציה)
בית ספר (אילוסטרציה) | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
שר החינוך יואב קיש בוועדת החינוך בראי החינוך המיוחד
השר קיש בוועדת החינוך בראי החינוך המיוחד | צילום: סיון שחור, לע"מ

בדו"ח המסקנות צויין נושא שעדיין לא נידון בוועדה, "בחינת תהליך האיפיון והזכאות". לפי הדו"ח, "יש להתייחס קודם לשיפור היכולת של מערכת החינוך הכוללת, ורק בשלב הבא לשנות בהתאם את מנגנון הזכאות. שום מנגנון בירוקרטי לא יכול לבא במקום שיפור המענה והיכולות של המערכת, זה לא הצליח בעבר ולא יצליח גם בעתיד". עם זאת, נמסר כי "יש לבחון את הנושא החשוב הזה שמשפיע על כל המעורבים - תלמידים, הורים, פסיכולוגים, מנהלי בתי ספר, השלטון המקומי ועוד".

שר החינוך יואב קיש מסר: "המורכבות ההולכת וגוברת עקב העלייה המואצת של מספר התלמידים עם צרכים מיוחדים, לצד נתוני השילוב הבלתי מספקים של אותם ילדים במערכת החינוך המשולבת, מחייבת אותנו, במבט צופה פני עתיד, לשינויים פרדיגמטיים בתפיסת העבודה האסטרטגית של מערכת החינוך כולה. נראה שהוועדה השקיעה מחשבה מרובה מתוך מטרה להוביל את כלל המערכת לחינוך טוב יותר. האתגר ביישום יהיה כיצד ניתן במשאבים הקיימים של כוח האדם להוביל את מערכת החינוך כולה למודל שאכן יאפשר חינוך איכותי, יעיל ומשלב".

יו"ר הועדה עמוס שפירא מסר: "אני מאמין בכל לב בזכותו של כל ילד למצות את יכולותיו, ככל שניתן, במסגרת החינוך הכולל, יחד עם חבריו בשכונת מגוריו - כדי שיגדל להיות בוגר התורם לעצמו ולחברה. אני מודה לשר החינוך על התמיכה בוועדה ובמסקנות הביניים שלה. אני בטוח שחברי הוועדה ישאבו מכך עידוד רב. אני מודה לכל חברות וחברי הוועדה שהשקיעו מהידע והניסיון שלהם, כל אחד בתחומו, ועוד דרך ניכרת לפנינו. הבטחתי שקיפות ושותפות וכך אני נוהג ואמשיך לנהוג".