משרד החינוך יקצר את יום הלימודים בחינוך המיוחד: "פגיעה בתלמידים"

החלטת משרד החינוך מגיעה בעקבות מחסור בעובדי הוראה, ובמסגרתה הוחלט לקצר את יום הלימודים בשנת הלימודים הקרובה ב-45 דקות. בארגון אלו"ט תקפו: "פגיעה אנושה בתלמידים על הרצף האוטיסטי וכן ביכולת הכלכלית של ההורים"

Whatsapp Image 2023 02 04 At 2
תלמידים בכיתה (ארכיון) | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

בעקבות מחסור חמור בעובדי הוראה, משרד החינוך הודיע היום (רביעי) להורים לילדים על הרצף האוטיסטי כי הוחלט לקצר את יום הלימודים בחינוך המיוחד. בהודעה נכתב בין היתר כי ההחלטה נעשתה בשל "גידול משמעותי בשיעור התלמידים המאובחנים על הרצף האוטיסטי".

החלטת משרד החינוך היא לקצר את יום הלימודים ב-45 דקות כך שיסתיים בשעה 16:00 במקום 16:45 כמו היום. בשנים האחרונות חלה עלייה בכמות התלמידים, ובמקביל, "מחסור ניכר בעובדי הוראה, עובדי טיפול ועובדי סיוע כחלק ממגמה עולמית וארצית הולכת וגוברת בתחום זה". בעקבות עך החליטו במשרד החינוך ובשלטון המקומי לחפש פתרונות כדי להתמודד עם האתגר לקראת שנת הלימודים תשפ"ד ולטווח הרחוק.

עוד נטען בהודעה כי משרד החינוך מקדם תוכנית להגדיל את כוח האדם ולמנוע מצב דומה בעתיד, "במערכת החינוך בכלל ובחינוך המיוחד בפרט תוך בניית שותפות בין־משרדית".

בית ספר לילדים על הרצף
בית ספר לילדים על הרצף (ארכיון)

בנוסף לכך, הוחלט כי בשנת הלימודים התשפ"ד יקוצר יום הלימודים בכל כיתות התקשורת בגנים ובבתי ספר הן בחינוך הרגיל והן בחינוך המיוחד בשעה 16:00. נוסף על כך, בשיתוף הרשויות המקומיות והנהגת ההורים ייבחנו מודלים עבור הארכת יום הלימודים החל בשנת הלימודים תשפ"ה, זאת במטרה ליישם מודל מיטבי בפריסה ארצית.

משרד החינוך
מטה משרד החינוך

בארגון אלו"ט הגיבו להחלטה כי "קיצור יום הלימודים יפגע פגיעה אנושה בתלמידים על הרצף האוטיסטי וכן ביכולת הכלכלית של ההורים שלא יוכלו לעבוד במשרה מלאה. במקום שמשרד החינוך יחפש פתרונות יצירתיים – ובראשם שיפור תנאי השכר למורי החינוך המיוחד, המשרד והשר בוחרים בפיתרון הקל והבלתי מידתי של ביטול גורף כללי של יום הלימודים הארוך עבור כלל התלמידים על הרצף האוטיסטי שישארו ללא מסגרת".

בנוסף, בארגון יבחנו אפשרות של הגשת עתירה נגד החלטת משרד החינוך במסגרת מאבקם למנוע את קיצור יום הלימודים באופן גורף.