בתי הספר שבהם לתלמידים 53 ימי חופשה ולא 80

מדוע לתלמידים בישראל יש פי 7 יותר ימי חופש מאשר להוריהם וכמה עולים להורים כל ימי החופש הללו? פרויקט מיוחד בחדשות 2 על המצוקה של אלפי הורים בישראל

על הנייר, מספר ימי הלימוד בישראל דומה לשל הילדים במדינות המערביות האחרות - 220 ימים. אז מה הבעיה? הפער. התלמידים בישראל נהנים מ-80 ימי חופש בשנה, ההורים מסתפקים ב-12 ימים והפער חסר ההגיון עומד על 67 ימים. על פי ארגון ה-OECD ישראל נמצאת במקום השני מהסוף ביחס בין חופשות ההורים לחופשות הילדים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מה קורה בעולם? תלמיד באוסטרליה יוצא ל-57 ימי חופשה בשנה. ההורים שלו מקבלים 20 ימי חופשה כל אחד בשנה מהעבודה. הם יצטרכו "לשבור את הראש" כדי למצוא פתרון לילד במשך 37 ימים בשנה בלבד לכל היותר - וכך גם בניו זילנד. בצ'כיה קיים פער של 34 ימים ובדנמרק הפער בין ימי החופשה הניתנים לתלמידים ולהורים אפילו קטן יותר ועומד על 30 בלבד.

בצרפת, יוצאים התלמידים בכל שנה ל-73 ימי חופש, והורים שלהם מקבלים 25 ימי חופשה כל אחד. במקרה הזה, על ההורים יהיה לחפש קייטנות או לבקש את שירותי סבתא וסבא למשך 48 ימים בשנה לכל היותר. באירלנד הפער עומד על 50 ימים, ברומניה וביוון המספר קופץ ל-59 ובאסטוניה, ליטא ומלטה - יש פער של כ-60 ימי חופשה בשנה בין ההורה לילדו.

אך כמה זה עולה למשפחה למצוא פתרון לילדים בסוכות, ל"ג בעומר, חנוכה, פורים, פסח, שבועות וכמובן החופש הגדול? מחיר שמרטף, קייטנות ושלל פעילויות יעלו למשפחה ממוצעת בין 15 אלף שקלים ל-25 אלף שקלים בשנה. ולמשק? יום אחד בל"ג בעומר בו רק אחד ההורים נשאר בבית, עולה למשק הישראל כמיליארד שקלים.

"משרד החינוך הוא אחד המשרדים שעובדים בצורה הכי פחות מקצועית שיש", אומר יפתח שילוני, מורה לאנגלית, שפה ואזרחות. "אף פעם לא נעשתה במשרד החינוך עבודת מטה ששאלה מתי הילדים זקוקים לחופשה, מתי המורים זקוקים לחופשה".