שאשא-ביטון בכנס המאבק: "מפקירים את החינוך"

שרת החינוך היוצאת נשאה דברים בכנס החירום שיזמה נגד "מכירת החיסול של מערכת החינוך", כלשונה, והתייחסה לסערת ההסכם בין הליכוד לנעם, לפיו אבי מעוז יקבל אחריות על היחידה לתכניות לימודים חיצוניות. "הוא מונע מאידיאולוגיה רדיקלית שרוצה להרוס את החינוך הממלכתי מבפנים - הגולם הקיצוני קם על יוצרו"

שאשא ביטון בכנס החירום "עוצרים את מכירת החיסול של מערכת החינוך"
השרה שאשא ביטון בכנס החירום "עוצרים את מכירת החיסול של מערכת החינוך" | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שרת החינוך היוצאת יפעת שאשא ביטון נשאה דברים היום (שלישי) בכנס החירום שיזמה נגד "מכירת החיסול של מערכת החינוך", כלשונה, והתייחסה לסערת ההסכם בין הליכוד לנעם, לפיו אבי מעוז יקבל אחריות על היחידה לתכניות לימודים חיצוניות "אנחנו נמצאים כאן היום בכנס חירום על מכירת החיסול שלא נגמרת. מיום ליום אנחנו מגלים שנפרדים מעוד יחידה, ועוד יחידה. אבל לא רק שהם מפרקים אותה, הם מעבירים חלקים מהותיים מאוד, לידיים של גורמים קיצוניים עם דעות חשוכות, ומי שישלם את המחיר, זה הילדים של כולם", אמרה.

"את תכניות החינוך שהם בליבת ההעשרה החינוכית של מערכת החינוך ואת מערכת הגפ"ן, האוטונומיה שניתנה למוסדות החינוך, העבירו לאבי מעוז. את התרבות התורנית העבירו לאורית סטרוק, את השליטה על החינוך הממלכתי דתי העבירו לסמוטריץ', את המתנ"סים על פי הדיווחים רוצים להעביר לש"ס", הוסיפה שאשא ביטון.

לדבריה של שאשא ביטון, מדובר ב"הפקרה של החינוך של הילדים שלנו. עושים קניבליזציה של המשרד. המאבק על מערכת החינוך של הילדים שלנו הוא חוצה מפלגות וגושים. מעוז לא רוצה לשמר את החינוך הממלכתי הישראלי כפי שהוא. הוא מונע מאידיאולוגיה רדיקלית שרוצה להרוס את החינוך הממלכתי מבפנים. הגולם הקיצוני קם על יוצרו".

בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז | צילום: "נתניהו שם את החינוך בידיים של אנשים שחושבים שתפקידם של נשים הוא רק להביא ילדים ולגדל אותם". נתניהו ומעוז

"נתניהו שם את החינוך שלהם בידיים של אנשים שחושבים שתפקידם של נשים הוא רק להביא ילדים ולגדל אותם, שמשווים להט"בים לפדופילים, אדם שמצהיר שרוצה רק מדינה יהודית בלי דמוקרטית. כן, מעוז הצהיר שהוא רוצה רק מדינה יהודית ולא צריך את הדמוקרטית. אז איך אפשר להפקיד בידיו תוכניות של שוויון מגדרי, של זכויות נשים, של זכויות מיעוטים, כאלה שעוסקות בסבלנות וקבלת האחר או בחינוך מיני?", טענה.

"מה שמנסים לכפות כאן זו לא יהדות אלא רדיקליות שתשתק את מערכת החינוך של הילדים שלנו ובהמשך את החברה כולה. חשוב לי מכאן לפנות להורים ולומר להם, אנחנו לא נוותר במאבק הזה. זה המאבק על הילדים שלכם, על הילדים שלנו, על הילדים של כולנו", סיימה.

שר הביטחון היוצא בני גנץ
''זכור מה עשה שרון, פשוט תביא את הממשלה להצבעה''. שר הביטחון היוצא בני גנץ | צילום: קובי וולף

גם שר הביטחון בני גנץ נשא דברים במהלך הכנס. "אני מכבד את תוצאות הבחירות – וגם המחאה היא תוצאה של הבחירות", אמר. "אנחנו לא נשתוק כשהמערכת נהרסת. זכות המחאה במדינה דמוקרטית גם אם זה לא מתאים לאנשים מסוימים, שרירה וקיימת. לא סתם הצטרפו עשרות ראשי רשויות למחאה נגד מינוי מעוז – לא לכך באמת פיללו הבוחרים".

"מה שאנחנו רואים זה במקום שהפלורליזם של מדינת ישראל יהיה חלק מהחוסן שלה – מקבלים הקצנה. אבי מעוז הוא דמות אנטי חינוכית. הרעיון של ממשלת הגזירות והפירוקים הולך ומתפשט – גם במשרד הביטחון שבו ישב שר ביטחון ב', גם במשרד החינוך וכל זה לפני שהגענו לחלוקת התיקים והכיבודים בליכוד – זה מצב בעייתי מאוד". עוד אמר גנץ: "אני מציע לנתניהו לזכור מה שעשה שרון בליל 'הפוטש בננה' של ההתנתקות - כשמתחילים לסחוט אותך, תביא את הנושא להצבעה, ותחסוך את החלוקה הזו של המשרדים לפרוסות."

תוכניות הלימודים שבסכנת ביטול, אבי מעוז, משרד החינוך
תוכניות הלימודים שבסכנת ביטול | צילום: חדשות 13

לאחר שבחדשות 13 נחשף בשבוע שעבר ההסכם של הליכוד עם מפלגת נעם, לפיו יו"ר המפלגה מעוז יקבל אחריות על היחידה לתכניות חיצוניות במשרד החינוך וקידום שותפויות, ביום ראשון חשפנו במהדורה המרכזית את תוכניות הלימודים שנמצאות בסכנת ביטול.

בין התוכניות שעלולות להתבטל נכללות 600 תוכניות בנושא סובלנות (מתוך 1,400), 141 תוכניות בנושא מגדר (מתוך 400), 32 תוכניות בנושא מיניות (מתוך 130), ובסך הכול מדובר בכמעט 800 תוכניות, שנבחרו בהליך סינון מתוך כאלפיים תוכניות. מנגד, בנושאי יהדות, מורשת וזהות יהודית נכנסו 830 תוכניות מתוך אלפיים, והמאזן הזה, בתוך הליך הסינון הקפדני, עשוי להשתנות.

כזכור, בעקבות חשיפת חדשות 13 בשבוע שעבר, בסוף השבוע הודיעו 74 ראשי עיר ורשויות מקומיות בישראל כי "יגנו על מערכת החינוך ושמירתה כסובלנית ושיווניות". ההודעה מגיעה "במחאה על העברת מסמכויות משרד החינוך לידיו של אבי מעוז ממפלגת נעם, שבהן יקבע את התכנים החיצוניים במערכת החינוך".