עלייה של 33% ב-5 שנים: דו"ח מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית

לקראת יום המאבק באלימות כלפי נשים, איגוד מרכזי הסיוע מציג את הנתונים העדכניים, מהם עולה כי יותר מ-14 אלף פניות חדשות התקבלו בשנת 2021 - מחצית מהם עסקו בפגיעה בקטינים. יותר ממחצית התלונות על עבירות מין מצד שוטרים כלל לא נחקרו במח"ש - ו-87% מהתיקים נסגרו ללא כתב אישום

מפגינות נגד יובל כרמי, הפסיכולוג שהורשע בעבירות מין
מפגינות נגד יובל כרמי, הפסיכולוג שהורשע בעבירות מין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לקראת יום המאבק באלימות כלפי נשים, שיחול ב-25 בנובמבר, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית פרסם הבוקר (שלישי) את הדו"ח השנתי לשנת 2022, ממנו עולה כי 14,066 פניות חדשות התקבלו במרכזי הסיוע בשנת 2021, מתוך יותר מ-50 אלף פניות (כולל פניות חוזרות) - נתון המהווה עלייה של 33% בחמש שנים, לעומת 10,610 פניות שהתקבלו בשנת 2016.

87% מכלל הפניות שהגיעו למרכזי הסיוע בשנת 2021 דיווחו על פגיעות בנשים, ומחצית מהפניות עסקו בפגיעה בקטינות ובקטינים מתחת לגיל 18. 37% מהפונים נפגעו על ידי בני משפחה, ועוד 12% נפגעו על ידי בן זוג בעבר או בהווה. נתון מטריד נוסף חושף עלייה של 50% בפניות על גילוי אריות מצד אח ביחס לשנת 2020.

בנוסף, בשנת 2021 חלה עלייה של 31% בפניות על פגיעה מינית על ידי מטפל (בתחום הבריאות, טיפול נפשי או טיפול אלטרנטיבי), ביחס ל-2020. כן עולה מהדו"ח כי 90% מהפוגעים מוכרים לנפגעת או לנפגע, ומבין הנותרים - 7% נפגעו על ידי זר ו-3% נפגעו על ידי נותן שירותים.

מפגינות נגד יובל כרמי, הפסיכולוג שהורשע בעבירות מין
מפגינות נגד יובל כרמי, הפסיכולוג שהורשע בעבירות מין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

52% מהפגיעות התרחשו במגורי הנפגע/ת, הפוגע או במגורים משותפים. 96 מהפניות עסקו בפגיעה שהתבצעה באמצעות סם אונס, נתון המהווה עלייה של 36% ביחס לממוצע בחמש השנים האחרונות - זאת בעוד שעד היום התקבלו רק שתי הרשעות על שימוש בסם אונס. בצה"ל חלה עלייה של 82% בחמש השנים בפניות על פגיעה מינית, לעומת נתוני 2016.

מנתוני המשטרה עולה כי בתוך שנה חלה עלייה של 17% בתלונות שהתקבלו על פגיעה מינית לעומת שנת 2020. כן חלה עלייה בתלונות על פגיעה בקטינים, ועוד עולה מהנתונים כי 20% מהחשודים בעבירות מין הם עבריינים חוזרים. 717 כתבי אישום בגין עבירות מין הוגשו בשנת 2021. יותר ממחצית התלונות על עבירות מין מצד שוטרים כלל לא נחקרו במח"ש, ו-87% מהתיקים נסגרו ללא כתב אישום.

מפגינות בירושלים, עבירות מין, תקיפה מינית, פגיעה מינית
מפגינות בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, מסרה: "אירועי השבועות האחרונים מהווים עדות אילמת לעובדה שאנו עדיין רחוקים שנות אור מהליך של ריפוי חברתי אמיתי בכל הקשור לאלימות מינית. יש הסוברים כי אנו בעידן חדש של מודעות ותקינות פוליטית אך לצערנו מדובר לכל היותר במצג שווא, שלא לומר חלומות מנותקים מהמציאות".

עוד מסרה סוליציאנו: "הדו"ח השנתי של איגוד מרכזי הסיוע מוכיח לצערי את הפער הגדול בין השינוי שנדמה שעברנו בשיח ובהבנה החברתית של תופעת הפגיעה המינית בשנים האחרונות, ובין אוזלת היד בטיפול בתופעה. מעל ל-14 אלף נשים וגברים פנו למרכזי הסיוע בשנת 2021, אך מערכת אכיפת החוק מצליחה להביא רק מאות בודדות של אישומים לבית המשפט".