הנתונים חושפים: רוב הפגיעות המיניות בתוך המשפחה - בין אחים

דו"ח של עמותת "בית חם" בשיתוף עם משרד הרווחה מצא כי כמעט שליש מהפגיעות המיניות בילדים מתרחשות בתוך המשפחה, ומתוכם כ-60% התבצעו בין אחים. כרבע התבצעו במסגרת חינוכית, דתית או רפואית., וכ-55% מהנפגעים עברו פגיעה מתמשכת. "כשיש פגיעה בין אחים תיתכן אפשרות שהיא תעבור בין הילדים הנוספים"

Suspicious,adult,man,spying,on,kids,at,playground,,space,for
פדופיל בגן משחקים, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

כ-30% מהפגיעות המיניות בילדים מתרחשות בתוך המשפחה, ומתוכם כ-60% מתבצעות על ידי אחים, כך לפי דו"ח של מרכז "בליבנו" לטיפול בילדים ובנוער נפגעי טראומה מינית שפורסם הבוקר (שני), רגע לפני היציאה לחופש הגדול.

עוד עולה מהנתונים כי 45% מהנפגעים נפגעו באופן חד פעמי, ו-55% עברו פגיעה מתמשכת, מתוכם כ-70% עברו פגיעה ארוכה של מעל לעשר פעמים. כ-40% מהפגיעות מגיעות מאדם מוכר למשפחה ולילד, ורק כ-15% נגרמות על ידי זר מוחלט. בנוסף, יותר מחצי מהפגיעות מתבצעות בתוך הבית, כאשר 70% מתוכן מתרחשות בתוך בית הנפגע. בדו"ח מצוין עוד כי מעבר להשפעה של הפגיעות על הקורבן, התקיפה משפיעה על המשפחה כולה - מהתמודדות רבה בקשר מול ההורים ועד לדינמיקה המשפחתית המורכבת שנוצרת.

Whatsapp Image 2023 06 19 At 0
נתונים שנחשפו על פגיעות מיניות במשפחה | צילום: חדשות 13
Whatsapp Image 2023 06 19 At 0
נתונים שנחשפו על פגיעות מיניות במשפחה | צילום: חדשות 13

נצחיה שעיבי, עובדת סוציאלית קלינית ומנהלת מרכז "בליבנו", מסבירה על הגורמים לפגיעות מיניות בין אחים: "אנחנו מנסים להבין את הסיבה לכך אך בכל מקרה, הפגיעה היא סימפטום למצוקה. לעיתים מדובר בילדים שחווים הזנחה רגשית מצד ההורים, והילדים מחפשים את החיבור הרגשי אחד אצל השני, וזה מתערבב עם מיניות".

אריה מונק, מנכ"ל עמותת "בית חם", אמר: "כשיש פגיעה מינית בין אחים המשפחה כולה עוברת טלטלה גדולה, ההורים חווים שבר גדול ולעיתים יש נטיה לא לרצות להאמין. ההורים נמצאים לעיתים בקונפליקט אדיר ומתקשים להחזיק נאמנות לשני הילדים. לעיתים מוקיעים את הפוגע מהמשפחה ולעיתים לא מאמינים לנפגע. זו מציאות מורכבת שמצריכה טיפול מקצועי".

עמותת "בית חם" מעניקה שירותי טיפול ושיקום בקהילה כבר למעלה מ-25 שנה, לאלפי אנשים המתמודדים עם משברי חיים שונים זוכים לתהליך טיפולי-שיקומי, באמצעות צוות של כארבע מאות עובדים. העמותה מפעילה שבע מרפאות לבריאות הנפש ברחבי הארץ, ושני גופים גדולים לטיפול וליווי נפגעי ונפגעות טראומה מינית - מרכז "בנפשנו" ומרכז "בליבנו", אשר הוקם בשנת 2010, ושם מסייעים לילדים ובני נוער בגילים 18-4 שעברו טראומה מינית.