הפקולטה למדעי ההפרדה: התוכנית לשילוב חרדים שמקדמת המל"ג

לאחר שהגדירה תנאים אקדמיים מאוזנים לשילוב סטודנטים מהמגזר החרדי במוסדות להשכלה גבוהה, חזרה בה המועצה והחליטה על הרחבת מנגנוני הבידול. "שכחה את המחויבות שלה לשוויון"

זמן צפייה: 10:33

לפני כמה שנים הגדירה המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) את שילוב החרדים במוסדות ההשכלה הגבוהה סוגיה בעלת חשיבות לאומית גבוהה במיוחד. לצורך מימוש החזון הוקמה תוכנית שבמסגרתה מיליארד ו-700 מיליון שקלים הוקצו משנת 2011 ועד 2022.

תוכנית המל"ג עוררה ויכוחים קשים לאחר שקבעה כי חרדי הוא מי שלמד במוסדות חינוך חרדיים וכאלה שבהם לא ניגשים לבחינות הבגרות. כמו כן, נקבע כי ההפרדה תהיה רק בתואר הראשון ורק בתוך הכיתות, וכי השיעורים ימוקמו במרחק של עד 15 ק"מ מהמוסד האקדמי. בכך ביקשו במל"ג לאזן בין צורכי החרדים לחשש מפגיעה בסטודנטיות חילוניות או חרדיות ובמרצות שלא מורשות ללמד גברים חרדים.

כתבות נוספות בנושא:

פרסום ראשון: בנט מרחיב את ההפרדה המגדרית באקדמיה

שוות אבל פחות: על בחירה חופשית והסללת נשים בשוק העבודה

בעקבות פרסום חדשות 13: הדיקן שהטריד לא ישוב ללמד

אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב | צילום: פייסבוק

ד"ר גלעד מלאך, ראש תוכנית חרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה: "שילוב החרדים הוא מהלך שיש בו בעיקר שוויון הזדמנויות. פתיחת שערי האקדמיה לחרדים היא מצב שבו אתה מעניק שוויון הזדמנויות כדי שהם יוכלו להשתלב בתעסוקה - וזה אכן קורה".

על פי הנתונים, מספר החרדים שבוחרים ללמוד בתוכניות המעורבות בתארים המתקדמים במוסדות להשכלה גבוהה עולה בכל שנה - ובשמונה השנים האחרונות נרשמה עלייה של כמעט 500%. עם זאת, במל"ג חזרו בהם לאחרונה מהתוכנית והחליטו על הרחבה דרמטית של ההפרדה באקדמיה."המל"ג שכחה את המחויבות שלה לשוויון", אמרה ד"ר יופי תירוש, שעתרה לבג"ץ נגד ההפרדה באקדמיה.

אחת הדוגמאות ליישום חד צדדי של התוכנית החדשה באה לידי ביטוי במכללת הדסה בירושלים שהקימה קמפוס חרדי, "שטראוס", אלא שההפרדה בו היא לא רק בכיתות – שערי הכניסה הם נפרדים לגברים ולנשים, הבניינים נפרדים, החצרות נפרדות וישנן דרישות להתלבש באופן צנוע. גם באוניברסיטת בר אילן אימצו את הרחבת ההפרדה המגדרית, כשחוזרים בתשובה ואנשי ציונות דתית משתלבים בתוכניות המופרדות באוניברסיטה. נוסף לכך, ההפרדה היא לא רק פיזית, אלא גם אקדמית – יש מקצועות לגברים בלבד ואחרים לנשים בלבד.

התוכנית החדשה עדיין דורשת אישור של מליאת המל"ג, משרד המשפטים ובג"ץ. עם זאת, אם היא תתממש, ערכי השוויון והחופש האקדמיים יוצנעו כמו מרחבי הגישה הפיזיים ומרחבי ההתפתחות האקדמיים של הנשים בקמפוסים.

מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה: "אנו פועלים בהתאם לנהלי המל"ג, שקבעה שניתן לקבל לתוכנית מכסה של 10% סטודנטים שלא מוגדרים חרדים. מסלולי הלימוד נקבעים על פי הביקוש ולא מכל שיקול אחר".

ממכללת הדסה נמסר בתגובה: "הלימודים בקמפוס החרדי מתקיימים תוך התחשבות באורח החיים של הסטודנטים החרדים ותוך עמידה בנהלי המל"ג".