קיש זימן ישיבה בניסיון למנוע שביתה; זה הפתרון הזמני לתלמידים

במוצאי שבת, שעות אחדות לפני ששנת הלימודים אמורה להיפתח, שר החינוך ייכנס ישיבת חירום בהשתתפות יו"ר ארגון המורים ונציגי האוצר, בניסיון אחרון למנוע פגיעה בתלמידי התיכונים. בכל אופן, לימודים יתקיימו בשורת יישובים בצפון ובדרום. מסתמן: אם שביתה תצא לפועל - מסגרות חלופיות ייפתחו לבני נוער החל מיום שני

זמן צפייה: 02:52

יומיים לפני 1 בספטמבר, ולאחר שארגון המורים הודיע על שביתה, שר החינוך יואב קיש זימן היום (שישי) את יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, יו"ר ארגון המורים רן ארז ואפי מלכין, הממונה על השכר באוצר, לישיבה דחופה במוצאי שבת - בניסיון אחרון למנוע פגיעה בתלמידי התיכונים.

ברקע חוסר הוודאות, כעת מסתמן כי אם לא יושגו הסכמות ושביתה בתיכונים אכן תצא לפועל, ייפתחו מסגרות חלופיות לבני נוער החל מיום שני. בהודעה ששוגרה לראשי הרשויות מרחבי הארץ, מרכז השלטון המקומי הודיע על התקדמות במגעים שנוהלו במטרה להביא להקצאת תקציב עבור הפעלת המסגרות החלופיות.

"אנו בישורת האחרונה מול  משרדי האוצר והחינוך, להקצאת תקציב להפעלת תלמידי התיכונים, באמצעות יחידות הנוער האמונות מתוקף חוק על תכלול הפעילות הבלתי פורמאלית ברשות", נמסר בהודעת השלטון המקומי.

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במידה ויושג כפי שמסתמן כרגע, התקציב המדובר יאפשר לרשויות המקומיות להפעיל בין השאר סדנאות מנהיגות, אוורור רגשות, סיורים חד יומיים, כיתות אומן, קבוצות לחיזוק הקשר, המיומנויות החברתיות והמסוגלות האישית.

"אנו עוסקים בהסדרת התקצוב והמנגנון, בדגש על הגמישות המתבקשת למתן מענים מותאמים בכל רשות ורשות, במטרה לאפשר לכם הפעלה החל מיום שני, 2 בספטמבר", נמסר בהמשך הודעת מרכז השלטון לראשי הרשויות, "אדגיש, כי אנו תקווה שהמשבר ייפתר, ואיום השביתה יוסר, אך יחד עם זאת, פועלנו לשמירה על בריאותם ומוגנותם החברתית והרגשית של בני הנוער, הוא צו השעה".

לנוכח הימשכות המלחמה, ארגון המורים החליטו להחריג מספר יישובים בדרום ובצפון, בהם לא תתקיים שביתה בכל מקרה. בשל כך, לימודים ייערכו ב-1 בספטמבר ביישובי הדרום שדות נגב, שער הנגב, שדרות, אופקים, נתיבות, מרחבים, יד מרדכי ומועצה אזורית אשכול, וכן יישובי הצפון כברי, בי"ס מקיף גליל מערבי, נופי גולן ומג'דל שאמס.

יו"ר ארגון המורים רן ארז
יו"ר ארגון המורים רן ארז | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בריאיון למהדורה המרכזית אמש, יו"ר ארגון המורים רן ארז הבהיר: "הבעיה של הכסף היא משנית. יש עניינים מהותיים יותר. אפשר להגיע לסיכום בכל הנוגע לנושאים הכלכליים – אך לא בחוזים האישיים של המורים". לשיטתו, "פגיעה בחוזים האישיים היא צעד ראשון בניצול תשומת הלב הציבורית בדרך להפרטת מערכת החינוך".

לפני כן, שר החינוך קיש תקף בריאיון נפרד כי "רן ארז מוביל לשביתה מיותרת לחלוטין. לפני שנה הגענו להסכמות, לחצנו ידיים ופתחנו את השנה, בדיוק אותה נקודת זמן כמו עכשיו. אני עמדתי בכל ההתחייבויות, דאגתי שכל המסגרת התקציבית באוצר תימסר למורים, שלא יירד שקל אחד למרות העיצומים והשנה הקשה. אנחנו בהסכם מצוין שהוא באותה מסגרת תקציבית - לא ירד אפילו שקל אחד".

"אפילו 800 שקלים שהמורים היו צריכים לקבל כל חודש מ-1 בספטמבר, שמגיעים לצד 9,600 שקלים שיינתנו למורים - חצי עכשיו וחצי עם פתיחת השנה הבאה - בכפוף לכך שלא יהיו עיצומים ושביתות", הוסיף שר החינוך. "יו"ר ארגון המורים מסכן כמעט 10 אלף שקלים לכל מורה בכך שהוא מכניס אותם לשביתה".