"האלימות הפכה למגפה": בתי הספר יקדישו מחר שעה לשיח חינוכי

בעקבות האירוע בבי"ס ברחובות, בו נער בן 16 נדקר ונפצע קשה, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון הנחתה את בתיה"ס ברחבי הארץ להקדיש את השעה הראשונה לשיח חינוכי על תופעת האלימות. "זה בידיים של כולנו למגר אותה"

זמן צפייה: 01:55

בעקבות רצף מקרי האלימות החמורים שאירעו באחרונה בישראל בכלל ובמערכת החינוך בפרט, בהם אירוע פציעתו הקשה של נער בן 16 שנדקר היום בבית ספר ברחובות, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון הנחתה הערב (שלישי) את בתי הספר ברחבי הארץ להקדיש את שעת הלימודים הראשונה במערכת לשיח חינוכי עם התלמידים.

לאור זאת, בתי הספר יקדישו את השעה הראשונה לשיח חינוכי על תופעת האלימות שבאה לידי ביטוי בכבישים, ברחוב, ברשתות החברתיות, במגרשי הספורט ובבתי החולים. לתופעה זו יש ביטוי גם במערכת החינוך, במעשי אלימות ובשיח אלים המתנהל כלפי אנשי חינוך ותלמידים.

מערכי שיח, שיישלחו היום לכלל בתי הספר, מותאמים לגיל התלמידים ולשלבי החינוך השונים. השיח החינוכי יתמקד ביצירת אווירה מכילה, מזמינה ומכבדת, ובמניעת שיח העלול להוביל לאלימות ועידוד התלמידים הצוותים וההורים לקחת אחריות חברתית, למנוע מצבים של פגיעה ולהיות שומרי סף במרחבי בתי הספר, בקהילה ובמרחב המקוון.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון
שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

שרת החינוך שאשא-ביטון מסרה: ״האלימות בחברה הישראלית שהפכה למגפה של ממש, חדרה גם למערכת החינוך. מקרי האלימות שבהם מעורבים בני נוער, מחייבים את המערכת להמשיך ולחזק את העיסוק במניעת אלימות, ולעצור את המערכת במקרים חריגים במיוחד, כדי לקיים שיח ופעילות עם התלמידים. המסר שלנו כמערכת חד וברור - אלימות לא בבית ספרנו! זה בידיים של כולנו למגר אותה, מבוגרים וילדים כאחד.״

מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר מסרה: מערכת החינוך נוקטת עמדה ברורה אל מול ביטויי האלימות שפשטו בחברה הישראלית. לכל אחת ואחד מתלמידי מערכת החינוך יש את היכולת להשפיע, לשנות את המציאות ולהפוך את החברה הישראלית לסובלנית, סבלנית ומכילה יותר. אנו קוראים לשינוי השיח בחברה בכלל וכלפי צוותי החינוך לשיח של תודה והוקרה על עבודתם. אלימות היא לא גזירת גורל אלא תופעה שבכוחנו לעצור כדי להבטיח לכולנו עתיד טוב יותר".

זירת הדקירה ברחובות
זירת הדקירה ברחובות

כאמור, הבוקר נפצע נער בן 16 באורח קשה כשנדקר במהלך קטטה בבית ספר ברחובות. הוא פונה לבית החולים קפלן בעיר, ומשם נמסר כי הוא מורדם ומונשם וסובל מפגיעה קשה בראש ודקירות בגפיים. המשטרה עצרה ארבעה חשודים, ביניהם שלושה קטינים. אחד התלמידים בביה"ס, שהיה עד לאירוע סיפר: "יצאתי מהשיעור כי שמעתי צעקות, פתאום ראיתי אותו שוכב, דם על כל הרגליים שלו, הוא לא דיבר ולא זז".

לחדשות 13 נודע כי כמה נערים שאינם תלמידי בית הספר חתכו את הגדר ונכנסו לשטח ביה"ס. התלמיד עמם הם מסוכסכים ברח לכיוון חדר המנהל לאחר שמורים בחצר הזהירו אותו - אבל הנערים תפסו אותו. גורם במשרד החינוך התייחס למקרה החמור ואמר לחדשות 13: "מדובר בסכסוך עבריינים שזלג לשטח בית הספר. המשטרה פתחה בחקירת האירוע".

ממשרד החינוך נמסר כי "מדובר באירוע חמור מאד ומורכב שמטופל גם במישור הפלילי וגם במישור החינוכי, על -ידי כל הגורמים הרלוונטיים. לאור זאת, השירות הפסיכולוגי ייעוצי כבר עכשיו מעניק מענה ראשוני לטובת תמיכה רגשית ונפשית לתלמידים ולצוותי ההוראה. פרטי האירוע מצויים בחקירת משטרת ישראל וככל שיידרש בית הספר ישתף פעולה באופן מלא עם החוקרים".