שבוע לפתיחת שנת הלימודים: לקראת שביתה במערכת החינוך

עד שנגיע ל-1 בספטמבר שום דבר לא סופי, אך כרגע נראה שכל צד מתבצר בעמדתו, וגורמים באוצר אומרים כי הם לא רואים איך ניתן לפתור את הסוגיה - כאשר יו"ר ארגון המורים רן ארז לא מוכן להתפשר על שכר המורים

זמן צפייה: 04:25

שבוע בדיוק לפני פתיחת שנת הלימודים, וגם הערב (שישי) נראה כי שביתה במערכת החינוך היא עניין של עובדה מוגמרת. שום דבר לא סופי עד שמגיעים ל-1 בספטמבר, אך כרגע נראה שכל צד מתבצר בעמדתו, וגורמים באוצר אומרים כי הם לא רואים איך ניתן לפתור את הסוגיה, כאשר יו"ר ארגון המורים רן ארז לא מוכן להתפשר על שכר המורים.

המחלוקת העיקרית היא סביב תוקף ההסכם והמסגרת התקציבית, כאשר בארגון המורים מוכנים להסכם עד 2025, ואילו באוצר רוצים שקט תעשייתי מאיומים ושביתות לחמש שנים לפחות. כרגע הפערים בין הצדדים מוערכים בכמיליארד שקלים - תוספת השכר הממוצעת שמציעים באוצר היא 1,100 שקלים, בארגון המורים דורשים 2,000 שקלים בממוצע - וכמובן שהוויכוח מתמקד בתוספת למורים הוותיקים, כשבאוצר רוצים להעלות לוותיקים בכ-50% פחות מהתוספת לצעירים, ובארגון המורים דורשים תוספת זהה למתחילים ולוותיקים.

מעבר לכך, באוצר דורשים גם העסקה בחוזים אישיים של מנהלים ושל עד עשרה אחוזים מהמורים, וגם קיצור הליך הפיטורים של מורה, שכיום הוא מאד מסובך וממושך. לכל הדרישות הללו מתנגדים כרגע בארגון המורים, וגורמים באוצר מכנים את יו"ר ארגון המורים "דובי לא לא", אבל צריך לומר ביושר שהצעת האוצר הונחה על השולחן כבר לפני ארבעה חודשים ולא השתנתה מאז. לא מן הנמנע שאם יזהו בארגון גמישות לגבי המסגרת והתוקף - נראה אולי יותר נכונות להיעתר לדרישות האחרות.

יו''ר ארגון המורים רן ארז
יו''ר ארגון המורים רן ארז | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

למרות הקמפיין שהושק השבוע נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ', לא נראה שהוא מתכוון לרכך עמדות, גם הפנייה מצד רן ארז לראש הממשלה בנימין נתניהו טרם נענתה. ביום ראשון יחזרו הצדדים לחדר המשא ומתן, אבל כשאלה הם פני הדברים - לא סביר שנראה פריצת דרך בקרוב.