איום בשביתה עד הרגע האחרון: "מגעים באווירה טובה"

72 שעות נותרו לסוף החופש הגדול, והאנשים שבתוך חדר המשא ומתן ממשיכים לשדר אופטימיות. לפי גורמים המעורבים במו"מ, אם תהיה נכונות של המורים לסנכרן בין 8 ל-10 ימי חופשה ולאפשר קיצור של הליך הפיטורין - יגיעו להסכמות

זמן צפייה: 04:16

72 שעות נותרו כדי למנוע שביתה, ומיליוני תלמידים והורים עדיין בחוסר ודאות, אבל האנשים שבתוך חדר המשא ומתן ממשיכים גם הערב (שני) לשדר אופטימיות. לפי גורמים המעורבים במו"מ - אם תהיה נכונות של הסתדרות המורים לסנכרן ולהתאים בין שמונה לעשרה ימי חופשה ללוח החופשות במשק, ולאפשר קיצור של הליך הפיטורין למורים, אז יגיעו להסכמות.

לגבי העתירה שהגישה היום התאחדות התעשיינים, בבקשה לצו מניעה, כל הצדדים (המדינה והסתדרות המורים) צריכים להחזיר תגובה עד מחר ב-19:00, ואז יוחלט אם להיכנס דיון. אם זה יהיה בבית הדין או בחדר המשא ומתן - כנראה שההכרעה לגבי פתיחת שנת הלימודים לא תהיה לפני יום רביעי.

בדרך כלל איומי השבתת מערכת החינוך נחסכים מאיתנו במהלך מערכת בחירות, מכיוון שממשלת מעבר לא מסוגלת לעשות הרבה, אך הפארסה הזו התחילה בעמדה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שביטאה פסיביות, ובמשרד המשפטים מבהירים כי היא הבהירה לכל הצדדים שאם יובא אליה מתווה שחורג מהתכנון המקורי - היא לא תאשר אותו.

עדיין לא ברור אם יהיה לה אומץ לאשר הסכם, אבל היא נתנה פרמטר אחד למשל, לפיו אם הדרג המקצועי לא יחתום על ההסכם - היא לא תאשר אותו. לכן אומר ראש הממשלה יאיר לפיד לאנשים שעוסקים בהסכם כי אם הם יסכמו הוא יידע להעביר את זה אצל היועמ"שית.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2908222013' autoplay='0' credit='' desc='נשיא התאחדות התעשיינים: "בגלל הבחירות לא עתרו לבית הדין"' poster='' kid='1_qehdp54z' duration='']

התאחדות התעשיינים הגישה היום עתירה לבית הדין לעבודה, בדרישה להוציא צווי מניעה שיסכלו את שביתת המורים ב-1 בספטמבר, והערב התראיין נשיא ההתאחדות רון תומר במהדורה המרכזית, ואמר כי במגזר העסקי חסרים עובדים - וכי הוא התערב בעימות בין המורים לאוצר כי המגזר העסקי כבר עכשיו נפגע מהשביתה המתקרבת.

"אנחנו מעורבים מאז הקמת הממשלה בשינוי מערכת החינוך", אמר תומר, "אנחנו בעד המורים, אנחנו בעד מערכת חינוך טובה. לפני שנה התחלנו ביוזמה 'אוגוסט תשרי' של התאמת ימי החופשה של הילדים וההורים, ומשרד האוצר ושר האוצר הלכו איתנו. ההורים מסיימים חופש גדול ויוצאים לעוד שלושה שבועות של חופש - הדבר הזה פוגע במשק".

"התעשיינים רוצים התאמה של מערכת החינוך למערכת המשק בכלל", סיכם תומר, "יפה בן דויד אמרה לפני ארבעה חודשים במסיבת עיתונאים שעשינו על התאמת הימים ש'יום חופשה אחד לא יזוז' - למרות שההורים והמעסיקים בעד זה. כבר אחרהצ משרד ראש הממשלה אמר שיש התקדמות במשא ומתן אבל אם אם המשא ומתן יהיה כסף תמורת כלום - מבחינתנו זה לא מצב. לכן - נוריד את איום השביתה ואני מקווה שתהיה רפורמה עם שכר נאות למורים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2908222017' autoplay='0' credit='' desc='המאבק על הלימודים בימי שישי' poster='' kid='1_8ee7e1wl' duration='']

במקביל למאבק על פתיחת שנת הלימודים, מתנהל מאבק נוסף על הלימודים בימי שישי, וזו אחת המחלקות הגדולות בין האוצר למורים. ביטול הלימודים בימי שישי יאפשר סינכרון של ימי העבודה של המורות והמורים שעובדים חמישה ימים בשבוע עם ימי הלימוד של התלמידים שלומדים שישה ימים בשבוע, ומעבר להכל - ביטול הלימודים בימי שישי יחסוך כסף רב שניתן להשקיע בדברים אחרים.באוצר ביקשו להכניס את קיצור שבוע הלימודים להסכם השכר, בלי להחזיר את השעות האבודות בימים אחרים, ואילו במשרד החינוך רוצים לפרוס את שעות הלימוד של ימי שישי על שאר ימי השבוע, מה שלתפיסתם ימנע פיטורי מורים.

בשאר העולם לומדים חמישה ימים בלבד בלבד. אמנם אצלנו הלימודים בימי שישי מאפשרים כמה שעות חופשיות להורים, אבל הם עולים מיליארדי שקלים למדינה ומסרבלים את המערכת. בבי"ס יסודי בישראל לומדים 938 שעות בשנה, 16% יותר מן הממוצע במדינות ה-OECD. בשוויץ, למשל, לומדים 800 שעות בשנה, בגרמניה - 725, ובפינלנד 660 שעות בלבד. אמנם התלמידים בישראל לומדים יותר שעות, אבל במבחנים - משיגים פחות. אז אולי אין צורך בכל כך הרבה שעות לימוד.

במסגרת ניסיונות הפשרה הציעו באוצר להמיר חמישה ימים (אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר), בהם ההורים עובדים והילדים בחופש, בימי שישי. אך הסתדרות המורים מתנגדים גם לזה ומסכימים רק להמרת ימי החופשה ב"גשר" בחגי תשרי ובימים גמישים. כלומר מנסים לפתור בעיה אחת - ויוצרים בעיה אחרת. אם לפחות את הסוגיה של ימי החופשה בחגים יצליחו לפתור - זה יהיה צעד ראשון בדרך לתיקון מתבקש.