"יום חג": 2.5 מיליון תלמידים חוזרים לבתי הספר

ברגע האחרון נמנעה השביתה בתיכונים, ושנת הלימודים החדשה נפתחת כסדרה בבתי הספר ובגני הילדים ברחבי הארץ. 180 אלף תלמידים נכנסו לשערי בית הספר לראשונה - והחלו את לימודיהם בכיתה א'

זמן צפייה: 02:04

שנת הלימודים נפתחת הבוקר (שישי) ברחבי הארץ, כאשר 2.5 מיליון תלמידים חוזרים לבתי הספר וגני הילדים. 180 אלף תלמידים בכיתה א' הגיעו היום לראשונה לבית הספר ויחלו את 12 שנות הלימוד שלהם, ו-230 אלף עובדי הוראה חזרו גם הם לעבודתם בגנים ובבתי הספר.

גם תלמידי בתי הספר התיכוניים יגיעו היום לכיתות, לאחר שאתמול הושגו הסכמות בין משרדי החינוך והאוצר וארגון המורים. השביתה בתיכונים הייתה נראית בשבוע האחרון כבלתי נמנעת, אך ברגע האחרון הסכימו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ארגון המורים רן ארז לקבל את המתווה שהציע שר החינוך יואב קיש, לפיו תינתן תוספת של 2,000 שקלים לכל המורים בכל רמות הוותק. כמו כן, הוסכם כי היקף המשרה יצומצם - שעה פרונטלית תתווסף ושלוש שעות פרטניות יופחתו. ההסכם יהיה בתוקף למשך שש שנים. בנוסף, גמול ההשתלמות למורים ותיקים יעלה.

שנת הלימודים נפתחת
שנת הלימודים נפתחת | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
בית ספר בירושלים הבוקר
בית ספר בירושלים הבוקר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
חוזרים לבית הספר. ירושלים הבוקר
חוזרים לבית הספר. ירושלים הבוקר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
שר הביטחון יואב גלנט בביקור הבוקר בבי''ס בנוף הגליל, לצד ראש העיר רונן פלוט
שר הביטחון יואב גלנט בביקור הבוקר בבי''ס בנוף הגליל, לצד ראש העיר רונן פלוט | צילום: אלעד מלכה
חוזרים לבית הספר. תל אביב הבוקר
חוזרים לבית הספר. תל אביב הבוקר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל פתחו את שנת הלימודים בבית ספר יסודי לאומנויות בעיר יקנעם, ויחד עם ראש העיר סימון אלפסי הם הצטרפו לשיעור הראשון של תלמידי כיתה א' הנרגשים, ושמעו מהם על חוויות החופש הגדול.

נטע, תלמידת כיתה א', שאלה את הנשיא מה המשאלה שלו למדינה לכבוד תחילת השנה החדשה, והנשיא השיב: "אני מאחל לנו שהמדינה שלנו תשאר ביחד, בטוחה, עם דמוקרטיה חזקה ויציבה ושנדע להכיר אחד את השני כדי לדעת שכולנו חיים פה יחד".

הנשיא הרצוג ורעייתו פותחים את שנת הלימודים בבי''ס ביקנעם
הנשיא הרצוג ורעייתו פותחים את שנת הלימודים בבי''ס ביקנעם | צילום: חיים צח / לע''מ
הנשיא הרצוג ורעייתו פותחים את שנת הלימודים בבי''ס ביקנעם
הנשיא הרצוג ורעייתו פותחים את שנת הלימודים בבי''ס ביקנעם | צילום: דוברות בית הנשיא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע הבוקר עם שר החינוך קיש לבית הספר "אלמוג" במעלה אדומים, ואמר לתלמידי כיתה א': "זה יום מאוד משמח לכם ואני מבטיח שגם להורים שלכם וזהו יום משמח גם למדינת ישראל. אני מבקש מכם כשאתם מסתכלים ימינה ושמאלה, תסתכלו על החברים שלכם - כל אחד מכם הוא מיוחד וכל אחד מכם הוא שווה בשווה. תסתכלו אחד על השני, תהיו חברים אחד של השני ותהיו טובים אחד לשני. תלמדו טוב ותקשיבו למורים ותהיו ילדים טובים אחד עם השני".

השר קיש אמר: "אנחנו בסוף מובילים מערכת מאוד גדולה, עם יום חגיגי מאוד, עם הרגשה של הרבה הצלחה וסיפוק שאנחנו מצעידים את מערכת החינוך קדימה. אני רוצה לומר לכל אלה ששואלים וחוששים - יש מענים ומשאבים מדהימים שהממשלה הזו נותנת לחינוך הממלכתי, ואני אומר - אני אחראי להוביל את זה. יש לנו מגוון של אתגרים, אנחנו נעמוד בכולם. תודה רבה לך ראש הממשלה".

רה''מ נתניהו פותח את שנת הלימודים בביה''ס ''אלמוג'' במעלה אדומים
רה''מ נתניהו פותח את שנת הלימודים בביה''ס ''אלמוג'' במעלה אדומים | צילום: אבי אוחיון / לע''מ
רה''מ נתניהו והשר קיש פותחים את שנת הלימודים בביה''ס ''אלמוג'' במעלה אדומים
רה''מ נתניהו והשר קיש פותחים את שנת הלימודים בביה''ס ''אלמוג'' במעלה אדומים | צילום: אבי אוחיון / לע''מ

סמנכ"לית משרד החינוך אינה זלצמן אמרה הבוקר: "יום חג היום, אנחנו שמחים שהשנה מתחילה. מעל ל-2.5 מיליון תלמידים יפקדו את ספסל הלימודים, 230 אלף עובדי הוראה מסורים, שמתרגשים גם הם לפתוח את השנה. אנחנו מברכים את 180 אלף תלמידי כיתות א' שמתרגשים כל כך עכשיו, עם הילקוט והתלבושת ותכף יעברו בשערי הפרחים בבתי הספר".

בתגובה לשאלה על פתיחת שנת הלימודים בצל גל הטרור, אמרה זלצמן: "המערכת בכל עת היא מערכת מאוד בטוחה ומפוקחת. הקב"טים נמצאים בשטח בכל הרשויות ואין מה לחשוש, אנחנו בשליטה מלאה. אנחנו שמחים על פתיחת היום הזה".

מחאת המילואימניקים מול ביתו של שר החינוך יואב קיש
מחאת המילואימניקים מול ביתו של שר החינוך יואב קיש | צילום: מחאת המילואימניקים אחים לנשק
מחאת המילואימניקים מול ביתו של שר החינוך יואב קיש
מחאת המילואימניקים מול ביתו של שר החינוך יואב קיש | צילום: מחאת המילואימניקים אחים לנשק

הבוקר הגיעו אנשי מחאת המילואימניקים "אחים לנשק" להפגין מול ביתו של השר קיש. "הגענו לכאן הבוקר, ליד ביתו של השר קישלון, ביום הראשון לשנה"ל שנפתחת בצל הדיקטטורה, לצעוק את הצעקה של כל מי שלומדת ולומד במערכת החינוך בישראל 2023", מסרו המוחים, "להבהיר שלא ניתן יד להכנסת תכנים רעילים, מסיתים, גזעניים, מיזוגנים, הומופוביים ומשיחיים לבתי הספר של הילדות והילדים, הנכדות והנכדים שלנו".

עוד נמסר מהמפגינים: "באנו להשמיע קול ברור ונוקב נגד שר החינוך מחדש, שמסתמן ככושל ביותר בהיסטוריה של המדינה. שנופש במלדיביים, במקום להציל את המערכת הקורסת. שבמקום לנהל את המשרד נותן לנציגי קוהלת ושס להכניס תכנים חשוכים למערכת, או בשפה שלו: 'מעפ"ש ללא שליטה – נטוש'. השר קישלון – אתה מרעיל את ילדינו! ואנחנו פה כדי להזכיר לך מה התפקיד שלך. בתי הספר שלנו צריכים לעסוק בטיפוח השכלה רחבה וערכים של חרות, אחווה, שוויון, חתירה לשלום, סובלנות, התחשבות בזולת, הפרדת רשויות, הפרדת הדת מהמדינה ושוויון מוחלט בין כל הילדים. נגמר הסיפור של הילד החילוני והמסורתי שווה פחות מהילד החרדי והדתי, והילדה עוד פחות. הצלצול הזה הוא בשבילנו ואנחנו התעוררנו כדי לתקן".

שר החינוך יואב קיש, לאחר שהושג אתמול ההסכם עם ארגון המורים
שר החינוך יואב קיש, לאחר שהושג אתמול ההסכם עם ארגון המורים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול, בירך יו"ר ארגון המורים רן ארז על ההסכמות שגובשו, ובירך את התלמידים לקראת החזרה לספסל הלימודים: "חברות וחברים יקרים, אני שמח לבשר לכם שהגענו להסכמות בכל הנקודות החשובות במו"מ מול משרד האוצר -  זאת בעקבות המאבק העיקש אותו ניהלנו למען החינוך העל-יסודי. לפיכך, שנת הלימודים תחל כסדרה".

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אמר: "לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן, הושגו ההסכמות המלאות להסכם שכר חשוב עבור המורים והמנהלים בתיכונים - שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים כסדרה. אנחנו מברכים על ההסכם שיביא לשיפור מידי בשכרם של המורים והמנהלים, תוך שמירה על שכר ריאלי, ויאפשר גיוס מורים חדשים למערכת, יחזק את מעמדם של המורים ויעצים את מעמד המנהלים. החינוך הוא הביטחון שלנו כחברה. מורי ישראל עוסקים בתפקיד החשוב ביותר, חינוך ילדינו, אנו תומכים בהם ומעריכים את עבודתם. הם חוד החנית לעתיד ילדינו".

יו''ר ארגון המורים רן ארז
יו''ר ארגון המורים רן ארז | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עיקרי ההסכם בין המורים לאוצר:

•תוספת של 2,000 ש"ח למורים בכל רמות הוותק
•גמישות ניהולית - יכולת לתמרץ מורים איכותיים וההיפך
•חוזים אישיים למנהלים ולמורים
•מעבר של מנהלים למודל שכר חדש
•יצירת תפקידים גמישים של מנהלים על-פי צרכי בית הספר ותגמול מורים על ריכוז תחומים
•הסכם לשש שנים וחצי
•תוספת למורים ב"עוז לתמורה"