ברקע המאבק: הדרישה של מפקחי משרד החינוך - והזעם של מנהלי בתי הספר

אחרי שמשרד החינוך הודיע חד-צדדית כי משרת המורים תגדל בשנה הבאה מ-24 שעות ל-25 שעות, יו"ר ארגון המורים הודיע למורים שלא להסכים לשינוי בתנאי העבודה שלא סוכם איתם. מנהלי המחוזות קיבלו הנחיה להכין שתי מערכות שעות לשנה הבאה, אך במשרד החינוך טוענים כי לא הוציאו הודעה כזו

בית הספר גימנסיה רחביה בירושלים
בית הספר גימנסיה רחביה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות המאבק עם ארגון המורים, מפקחי משרד החינוך הנחה מנהלי תיכונים להכין שתי מערכות שעות שונות לשנה הבאה - אחת של 24 שעות למורה והשנייה של 25 שעות. לחדשות 13 נודע הבוקר (שישי) כי יש זעם במערכת על הדרישה לעבודה כפולה - ותסיסה בקרב מנהלי בתי ספר.

כזכור, לפני כחודש הודיע משרד החינוך חד-צדדית כי משרת המורים תגדל בשנה הבאה מ-24 שעות ל-25 שעות, כלומר תוספת של שעה פרונטלית לכל מורה, זאת במסגרת ההסכמות המקוריות עם ארגון המורים מחודש אוגוסט, שלא נחתמו.

בשל התקיעות במשא ומתן, יו"ר ארגון המורים רן ארז הודיע למורים שלא להסכים לשינוי בתנאי העבודה שלא סוכם איתם. מנהלי המחוזות קיבלו הנחיה להכין שתי מערכות שעות לשנה הבאה, אך במשרד החינוך טוענים כי לא הוציאו הודעה כזו ואומרים: "הנחנו לבנות רק מערכת שבה 25 שעות, כפי שיהיה אחרי שייחתם הסכם עם ארגון המורים".

מנהל תיכון במרכז הארץ אמר לחדשות 13: "לבנות מערכת לתיכון זה שבוע שלם של עבודה מבוקר עד לילה, על בסיס זה גם בונים את היקפי המשרה ואת דו"חות ההעסקה. הבקשה הזאת מעידה על ניתוק מוחלט מהשטח. פשוט שערוריייה".

יו"ר ארגון המורים רן ארז
יו"ר ארגון המורים רן ארז | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד הוציא הנחיה אחת ברורה לשטח כי יש להכין מערכת אחת וזאת, על בסיס ההסכמות במו"מ. לא הייתה ואין דרישה להכין מערכת נוספת וכל הנחיה כזו או אחרת אינה נכונה".

אביגיל סאמין, יו"ר משותפת 'מנהיגים' ארגון מנהלי ומנהלות בתי הספר, מסרה: "המערכת נמצאת בכאוס, עם הנחייה לא הגיונית מטעם משרד החינוך להכין מערכות בהתאם להסכם שטרם נחתם. כדי לנסות לגשר על הפער הוציאו מפקחים הודעות למנהלים להכין שתי מערכות, לפי ההסכם הישן ולפי ההסכם המתרקם. זה כבר בהחלט חוסר הבנה בסיסי במקרה הטוב וחוסר אכפתיות במקרה הגרוע. לא ברור מתי והאם אי פעם בנו "המציעים" מערכת. "בניית מערכת" היא עבודת נמלים (המנהלים הם הנמלים...) האורכת כחמישה חודשים. שוב, המנהלים הם בולמי הזעזועים של כל הבעיות במערכת, וכל המאבקים מתנהלים על גבם. אנו דורשים שוב ממשהח וממשרד האוצר להחליט כי בכל מצב לא נידרש לבנות לתשפ"ה את משרות המורים ומערכות בתי הספר בהתאם למתווה שטרם נחתם".