סנקציות על בתי ספר ודרישות לא ברורות: חלוקת המיליונים בחינוך החרדי

משרד החינוך גיבש את התקנות לחלוקת התוספות למורים החרדים - אחת המשוכות המרכזיות בדרך להעברת מאות המילונים לחינוך החרדי, כפי שהוחלט בהסכמים הקואליציוניים. תוספת של כ-3,000 ש"ח תינתן לכל מורה

בית ספר
תלמידים בבית ספר חרדי (אילוסטרציה) | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

המשוכה העיקרית הוסרה בדרך להעברת מאות מיליוני השקלים לחינוך החרדי: במשרד החינוך סיימו השבוע את העבודה על תקנות "אופק חדש" לחוק החינוך הממלכתי. התקנות שיאפשרו ליישם את התוכנית בבתי ספר חרדיים פרטיים ויגדילו משמעותית את תקציב החינוך החרדי. ברגע שיאושרו התקנות במשרד המשפטים ובוועד החינוך של שר החינוך יואב קיש, ניתן יהיה להעביר את התוספות למורים החרדיים, כ-3,000 ש"ח בממוצע למורה שמצטברים למאות מליוני שקלים בשנה. זאת כפי שהוחלט במסגרת ההסכמים הקואליציוניים וטרם יושם, בין השאר בעקבות העיכוב בגיבוש והעברת התקנות.

במסגרת התקנות שגובשו יש בשורה בהיבט הפיקוח. עד כה הפיקוח בחינוך החרדי היה רופף משום שלא היו למפקחים סנקציות אל מול מנהלי בתי הספר, אך כעת נקבע בתקנות שמנהלי בתי הספר יהיו חייבים לשתף פעולה ובאם לא - בסמכות המפקחים להרחיק בית ספר מתכנית אופק חדש, כלומר לשלול את התוספות התקציביות למורים לתקופה של עד שלוש שנים.

החלטה נוספת משמעותית היא שהתוספות יתקבלו כנגד לימודי ליבה מלאים, אולם לא הוגדר בשום מסמך או בחוזר מנכ"ל פירוט למושג "ליבה מלאה", מבחינת מספר שעות לימוד, תכנים ועוד. בהקשר זה יוזכר, כי בבתי הספר של רשת העצמאי של יהדות התורה ובני יוסף של ש"ס אמורים גם היום ללמד ליבה מלאה, אולם בפועל רק בכשליש מהם הלימודים עומדים בדרישות הפיקוח. ברוב בתי הספר מספר השעות נמוך מהמספר הנדרש על ידי משרד החינוך, בכיתות ז' ו-ח' היקף הלימודים מצטמצם בשיטתיות אל מול הגדלת נפח לימודי הקודש לקראת המעבר לישיבות ולימודי האנגלית כמעט בכל בתי הספר הם חלקיים מאוד.

בית ספר חרדי ברשת החינוך של ש"ס
בית ספר חרדי ברשת החינוך של ש"ס

הבעיה הגדולה ביותר בהקשר זה, קשורה בשיטת הדיווח של בתי הספר על מספר שעות הלימוד של המורים שמקבלים את התוספות. במפלגות החרדיות התעקשו שהדיווח למשרד החינוך יעשה במרוכז על ידי הרשתות ולא על ידי מנהלי בתי הספר. בדרך זו למשרדי החינוך והאוצר יהיה קשה מאוד לשלוט ולפקח על המשאבים האדירים שמועברים לכל רשת, אנשי המקצוע התנגדו נחרצות לדיווח מרוכז ובכל זאת, שר החינוך קיש החליט לאפשר זאת.

גורמים במשרד מסרו כי "נדאג שתלמיד בחינוך החרדי לא יתוקצב ביותר מתלמיד בחינוך הציבורי, אם צריך להגדיל כיתות ברשתות החרדיות - נמצא דרך לעשות זאת. אולם, כשהדיווח נעשה במרוכז על ידי וברשתות ולא דרך בתי הספר, יהיה למדינה קשה מאד לפקח ולשלוט בתקצוב של כל תלמיד וכל בית ספר".

ביום שני יעברו התקנות למשרד המשפטים ובהמשך השבוע יידונו בועד החינוך, לאחר מכן תתאפשר העברת הכספים לחינוך החרדי, כפי שנקבע בהסכמים הקואליציוניים.