מדינה בשיעור פרטי: ההורים שמשלמים על הפער הלימודי של ילדיהם

שנת הקורונה השאירה תלמידים רבים מאחור, הדרישה למורים פרטיים זינקה - וכיום 20% מהילדים והנערים נעזרים בהם. "פעם זה היה מותרות, היום להורים אין ברירה אלא לשלם כדי שילדיהם יצליחו"

זמן צפייה: 10:43

המורים במערכת החינוך בישראל יודעים היטב שהקורונה השאירה תלמידים רבים מאחור. על אף ששר החינוך יואב גלנט מינה צוות מקצועי שיבחן את הפערים בקריאה ובכתיבה בקרב תלמידי כיתות א' ו-ב', ולמרות שחלפו כבר שלשוה שבועות, מסקנות עדיין אין. בינתיים, הביקוש לשיעורים פרטיים זינק ב-30%, וכעת אחד מכל חמישה תלמידים נעזר במורה פרטי, וזאת לצד עלייה של 300% בביקוש לשיעורים פרטיים בזום - והכל על חשבון הכסף של ההורים שנאלצים לגשר על הפערים של ילדיהם בלימודים.

השנה הגיעו ילדים עם פער מאוד גדול שהם סוחבים אותו מהגן. היינו צריכים להקדיש המון זמן להכרת האותיות", סיפרה אדווה חוגג, רכזת שכבות א' ו-ב' בבית הספר "כצנלסון" שבגבעתיים, היכן שהעירייה החליטה לא להמתין למשרד החינוך ובנתה תוכנית צמצום פערים מקומית הכוללת תגבורים אישיים ובקבוצות, בכיתה וגם בזום. "בכיתה אני יכולה לראות מה התלמידים עושים, אני יכולה להרגיש אם באמת יש הבנה או אין הבנה. כשהם בבית, אני לא מרגישה באמת עד כמה הם הפנימו את החומר", אמרה חוגג.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ קורא לחיבורים נגד נתניהו: "מוכן להקריב הרבה כדי שילך"

הדרכון הירוק: מי יקבל את האישור ולאן יהיה רשאי להיכנס?

סמוטריץ' על בנט: נלך איש איש לדרכו; ימינה: בחר לפצל את הימין

תלמידים בבית הספר ''כצנלסון'' בגבעתיים
תלמידים בבית הספר ''כצנלסון'' בגבעתיים | צילום: חדשות 13

החשש של ההורים מפני הפערים בידע של ילדיהם, דחף לא מעט מהם לחפש פתרונות חיצוניים ויקרים. "יש המון הורים שמוציאים אלפי שקלים על שיעורים פרטיים. ואם פעם זה היה מותרות, אז היום ההורים פשוט נדחקים לפינה ואין להם ברירה אלא לשלם כדי שהילדים שלהם יצליחו", אמרה עינב הירשהורן, אם לשלושה ילדים. מנגד, מי שמרוויח בגדול מהקורונה הם המורים הפרטיים, שעבור שיעור אחד בזום הם גובים סכום שנע בין 70 ל-140 שקלים.

ישנם פתרוונת זולים יותר, כמו למשל בקיבוץ מעלה גלבוע, היכן שקבוצת אימהות ותלמידות הקימו מערך קהילתי לימודי שבו שותפים כ-200 ילדים מכיתות א' עד י"ב. שם, ההורים הם המורים והתלמידים הגדולים מלמדים את הקטנים. עםזאת, כל הפתרונות הללו הם נקודתיים וזמניים, וכששנת הקורונה תחלוף, תלמידי ישראל יישארו עם החורים והפערים. וכל עוד למשרד החינוך אין תוכנית מסודרת ליום שאחרי - התלמידים החזקים ובעלי האמצעים ישלימו את החוסרים, ואלו שלא יוכולו לשלם בכסף, ישלמו על כך בציונים.

משה גלילי, מנהל ההוראה בחברת "קידום": "חולשת המערכת הפורמלית בהתמודדות עם המשבר, הביאה להתחזקות המערכת הפרטית, שהוכיחה שהיא יודעת לתת את המענה". לדברי גלילי, "על פי הנתונים שבידינו, מרבית השיעורים הפרטיים והקבוצתיים נערכו גם הם בזום. ההבדל הוא שבמגזר הפרטי הבינו כי העתקת השיעור מהכיתה למדיה המקוונת אינה רלוונטית. מערכי השיעור קוצרו והותאמו לזמן המקסימלי שתלמידים יכולים להשתמש בזום, הטלפון הנייד הפך ממסיח לכלי לימודי תוך שימוש במשחקים ובהודעות - אם במהלך השיעור ואם אחריו, ועוד".