עולם מסוכן בטלפונים: "בגיל 13 כבר התמכרתי לפורנו"

הפרק השלישי בסדרה, הסכנות ברשת שאורבות בכל פינה. באמצעות הטלפונים החכמים, נחשפים בני נוער לחומרים פורנוגרפיים קשים

אם בעבר ההורים חששו בעיקר מהסכנות שאורבות לילדיהם מחוץ לבית, היום החששות הם לא פחות ממה שקורה ליד ההורים ומאחורי גבם. 72% מבני הנוער הודו שנחשפו לפורנוגרפיה עד גיל 14 ו-12% נחשפו עוד לפני גיל 10. בני הנוער מודים בפה מלא: מדובר בתופעה מדאיגה שההורים לא מודעים לממדיה. "ילדים מתחילים לראות פורנו בכיתה ד'", הם מספרים, "ההורים חושבים שהילדים שלהם הכי טובים בעולם ואז הם אוכלים כאפה. כל הקטע זה להסתיר, לעשות משהו מאחורי הגב, כי ההורים גדולים ולי אסור".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ההורים מצידם מבינים שאי אפשר למנוע מהילדים - גם לא בכיתות א' ו-ב' - להיחשף לתכנים אלימים ופורנוגרפיים, וגם החיטוט במכשירים הסלולריים לא עוזר: "גם אם נחסום סמארטפון או מחשב זה לא עובד – לחבר יש סמארטפון". כתוצאה מכך, הורים רבים מנסים ליצור שיח כבר מגיל צעיר – מקבץ של שיחות קטנות מתוך הבנה שהילדים חשופים לתכנים האלה.

בנוסף, ההורים מביעים דאגה מפדופילים ותקיפות מיניות שאורבים ברשת: "אתה לא יודע מי בצד השני". המהירות והנגישות ברשת מאפשרים גם שיימינג (ביוש) והפצת תמונות עירום. ל', שצולמה במקלחות על ידי תלמידים, סיפרה כי התמונות הופצו "לא רק לשכבה שלי אלא גם לשכבות אחרות". והנתונים מדאיגים: 66% נתקלו בשיימינג ברשת ו-43% הודו שעשו לייק או שיתפו תוכן פוגעני.

סיפורו של ד', שהתמכר לפורנו בגיל 13, מהווה דוגמה לדרך בה בני נוער נחשפים לתכנים אלו בקלות: הוא ניסה להיכנס למשחק ברשת ולחץ על פרסומת קופצת שהובילה אותו לפורנוגרפיה – וזו הפכה במהרה לחלק מרכזי בחייו. "בגיל 13 כבר התחלתי להיות מכור, 4-5 שעות ביום כשכולם הולכים לישון", הוא אומר.

איך זה משפיע על תפיסת המיניות שלו? ד' מודה כי הוא "מסתכל על מישהי כאילו היא גוף, בלי רגש ובלי כלום. זה משגע אותך, לא נותן לך מנוחה". ואכן, בני נוער רבים מקבלים מסרטי הפורנו דימוי מעוות של הדרך בה נראים יחסי מין. "זה מבגר מאוד מהר, ילדים נפגעים מזה בתפיסה", מספרים הנערים.

"יומן נעורים" - סדרת הכתבות:

למה הנוער של היום סובל מדיכאון?

סמים במקום סיגריות בבית ספר

תופעת ההתאבדויות בקרב בני הנוער: עוצרים את מקרה המוות הבא

תכנית משרד החינוך לטיפול בדיכאון ואובדנות