גורם באוצר על המו"מ עם המורים: "עדיין רחוקים מחתימה על הסכם"

פחות מיומיים לפתיחת שנת הלימודים - ואיום השביתה עדיין מרחף: בהסתדרות המורים ובאוצר מנסים לשדר אופטימיות, אך בשני הצדדים לא סבורים שההסכמים ייחתמו בקרוב. המשא ומתן ממשיך גם הבוקר, גורם באוצר: "נותרו מחלוקות משמעותיות שבהן לא הושגה הלילה התקדמות"

זמן צפייה: 11:20

פחות מ-48 שעות נותרו כדי למנוע שביתה, ומיליוני תלמידים והורים עדיין בחוסר ודאות, אולם גורמים המעורבים במשא ומתן בין האוצר להסתדרות המורים שולחים הבוקר (שלישי) מסרים אופטימיים בנוגע להתקדמות הדיונים. לפי אותם גורמים - ניתן יהיה להגיע להסכמות בין הצדדים אם תהיה נכונות של הסתדרות המורים לסנכרן ולהתאים בין שמונה לעשרה ימי חופשה ללוח החופשות במשק, וכן בנוגע לקיצור של הליך הפיטורים של המורים. בינתיים, התחדשו הבוקר המגעים.

עדנה דוד, סגנית מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, אמרה בתוכנית "העולם הבוקר" ברשת 13 כי "עושים מאמצים מאוד גדולים. אנחנו מאוד מקווים. עם זאת, אני אומרת שצריכים להיות מאוד זהירים כי ישנם עדיין עקרונות לא פתורים. אי אפשר לבוא ולומר דברים מתוך חדרי הישיבות". דוד ציינה כי המזכ"לית דוחפת לכך ששנת הלימודים תיפתח, והיא תהיה שמחה לומר שהיום בערב תהיה הכרזה על כך, "אך יחד עם זאת אי אפשר לדעת. יש עדיין דברים עקרוניים שלא נפתרו".

"צריך להבריא את המערכת הזו, היא מדממת החוצה את מיטב אנשיה", הוסיפה דוד, "בכל שנה מחדש התרחיש הזה חוזר על עצמו, צריך לשים סוף לפלסטרים". רן שי, יושב ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית: "השנה הקרובה צריכה להתמקד במתן יציבות ל-2.5 מיליון ילדים ונוער - תלמידי ישראל, אחרי שנתיים וחצי קשות ולא יציבות בתקופת הקורונה שגרמו לצבירת פערים לימודיים וחברתיים ולקשיים רגשיים. אנו יודעים שאפשר לחזור ללימודים ולמנוע את השביתה. תלמידי התיכונים סבלו מספיק - השנה הזאת היא התיקון".

עדנה דוד סגנית מזכ''לית הסתדרות המורים
עדנה דוד סגנית מזכ''לית הסתדרות המורים

הנהגת ההורים הארצית, כגוף היציג של הורי ישראל, דורשת לסיים לאלתר את איומי השבתת הלימודים בתחילת השנה, והודיעה על הצטרפותה כצד מעוניין לבקשה למתן צו מניעה שהוגשה אמש ע"י התאחדות התעשיינים כנגד הסתדרות המורים, משרד החינוך ומשרד האוצר. במסגרת נימוקי הבקשה, נטען כי ההנהגה סבורה שהשביתה המתוכננת איננה חוקית. "בעת הזו אנו עדים לאבסורד במלוא עוזו. דווקא משרד החינוך - שמייצג את מדינת ישראל כמעסיקם של המורים - תומך בדרישות המורים וכפועל יוצא - מתנגד להוצאת צווי מניעה למניעת השביתה".

עוד נכתב: "השביתה גורמת לנזק קשה ובלתי מידתי לילדים ולהורים בישראל. זהו מפח נפש גדול כשאנו עדים לכיפופי ידיים ומהלכים תמוהים, דוגמת הצורך בעתירת התאחדות התעשיינים שבמהותה - המדינה הייתה אמורה להגישה. השימוש בנשק השביתה הוא בלתי יעיל וברור שהשביתה לא תעזור". הנהגת ההורים קוראת בנוסף למינוי מתווך, לפי חוק סכסוכי עבודה, או בורר מקצועי לסיום הסכסוך ובנוסף מצפה ממשרד החינוך לעמוד לצידנו ולצד ילדי ישראל ולהצטרף לעתירה.

נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר
נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר | צילום: חדשות 13

בתוך כך, התאחדות התעשיינים הגישה אתמול עתירה לבית הדין לעבודה בבקשה לצו מניעה, ונקבע כי כל הצדדים - המדינה והסתדרות המורים - צריכים להחזיר תגובה עד היום ב-19:00, ואז יוחלט אם להיכנס דיון. נשיא ההתאחדות רון תומר התראיין אמש במהדורה המרכזית, ואמר כי במגזר העסקי חסרים עובדים וכבר עכשיו יש פגיעה במגזר מהשביתה המתקרבת - לכן בחר להתערב בעימות בין המורים לאוצר.

"אנחנו מעורבים מאז הקמת הממשלה בשינוי מערכת החינוך", אמר תומר, "אנחנו בעד המורים, אנחנו בעד מערכת חינוך טובה. לפני שנה התחלנו ביוזמה 'אוגוסט תשרי' של התאמת ימי החופשה של הילדים וההורים, ומשרד האוצר ושר האוצר הלכו איתנו. ההורים מסיימים חופש גדול ויוצאים לעוד שלושה שבועות של חופש - הדבר הזה פוגע במשק".

"התעשיינים רוצים התאמה של מערכת החינוך למערכת המשק בכלל", סיכם תומר, "יפה בן דויד אמרה לפני ארבעה חודשים במסיבת עיתונאים שעשינו על התאמת הימים ש'יום חופשה אחד לא יזוז' - למרות שההורים והמעסיקים בעד זה. כבר אחרהצ משרד ראש הממשלה אמר שיש התקדמות במשא ומתן אבל אם אם המשא ומתן יהיה כסף תמורת כלום - מבחינתנו זה לא מצב. לכן - נוריד את איום השביתה ואני מקווה שתהיה רפורמה עם שכר נאות למורים".

המאבק על הלימודים בימי שישי

במקביל למאבק על פתיחת שנת הלימודים, מתנהל מאבק נוסף על הלימודים בימי שישי, וזו אחת המחלקות הגדולות בין האוצר למורים. ביטול הלימודים בימי שישי יאפשר סינכרון של ימי העבודה של המורות והמורים שעובדים חמישה ימים בשבוע עם ימי הלימוד של התלמידים שלומדים שישה ימים בשבוע, ומעבר להכל - ביטול הלימודים בימי שישי יחסוך כסף רב שניתן להשקיע בדברים אחרים.באוצר ביקשו להכניס את קיצור שבוע הלימודים להסכם השכר, בלי להחזיר את השעות האבודות בימים אחרים, ואילו במשרד החינוך רוצים לפרוס את שעות הלימוד של ימי שישי על שאר ימי השבוע, מה שלתפיסתם ימנע פיטורי מורים.

אביגדור ליברמן, יפה בן דוד
אביגדור ליברמן ויפה בן דוד | צילום: אבשלום ששוני, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בשאר העולם לומדים חמישה ימים בלבד בלבד. אמנם אצלנו הלימודים בימי שישי מאפשרים כמה שעות חופשיות להורים, אבל הם עולים מיליארדי שקלים למדינה ומסרבלים את המערכת. בבי"ס יסודי בישראל לומדים 938 שעות בשנה, 16% יותר מן הממוצע במדינות ה-OECD. בשוויץ, למשל, לומדים 800 שעות בשנה, בגרמניה - 725, ובפינלנד 660 שעות בלבד. אמנם התלמידים בישראל לומדים יותר שעות, אבל במבחנים - משיגים פחות. אז אולי אין צורך בכל כך הרבה שעות לימוד.

במסגרת ניסיונות הפשרה הציעו באוצר להמיר חמישה ימים (אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר), בהם ההורים עובדים והילדים בחופש, בימי שישי. אך הסתדרות המורים מתנגדים גם לזה ומסכימים רק להמרת ימי החופשה ב"גשר" בחגי תשרי ובימים גמישים. כלומר מנסים לפתור בעיה אחת - ויוצרים בעיה אחרת. אם לפחות את הסוגיה של ימי החופשה בחגים יצליחו לפתור - זה יהיה צעד ראשון בדרך לתיקון מתבקש.