מחקר בינלאומי: צניחה ביכולות הקריאה של תלמידי ישראל

נתוני המחקר, שבדק את היכולות המילוליות של תלמידי כיתה ד' בעולם, מצביעים על ירידה חדה ברמה הלימודית של תלמידי ישראל ב-2022 לעומת התקופה שקדמה לפרוץ מגפת הקורונה. שר החינוך יואב קיש: "הנתונים מעידים על המשבר שבו נמצאת מערכת החינוך"

זמן צפייה: 01:53

נתונים עגומים: תוצאות המחקר הבין לאומי "פירלס" (PIRLS) לשנת 2022 פורסמו היום (שלישי) ולפיהם קיימת ירידה חדה בממוצע ההישגים של תלמידי כיתות ד' בישראל בשפת אם - בהשוואה לתקופה שקדמה לפרוץ מגפת הקורונה. ישראל כיום ממוקמת במקום ה-30 מתוך 42 מדינות שנבחנו.

המחקר נערך אחת לחמש שנים, מאז 2001, והוא בודק את אוריינות הקריאה של תלמידי כיתות ד' במדינות ברחבי העולם. בישראל נבחנו כ-5,000 תלמידים מכ-200 בתי ספר, שמהווים מדגם ארצי מייצג. מטרת המחקר היא לבדוק את רמת הקריאה והבנת הנקרא של התלמידים, ובמסגרתו נכללו שני סוגי טקסטים עיקריים, סיפורי ומידעי, בעברית או בערבית, בהתאם לשפת ההוראה בבית הספר.

תוצאות המחקר מאפשרות להעריך את השינוי בהישגי התלמידים, בתקופה שכוללת בתוכה גם את שנות הקורונה. הוא מאפשר השוואה בין ההישגים בשנת 2022 לבין אלה שהיו בשנת 2016, תוך בחינת השינויים בישראל ביחס ל-42 מדינות נוספות.

Students In Israel Return To School Under Strict Covid 19 Measures
כיתה בבית ספר (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

במחקר נמצאה ירידה משמעותית בהישגי תלמידי ישראל בשפת אם בהשוואה למחזור הקודם מ-2016. הישגי התלמידים בישראל נמצאים מעט מעל ממוצע המדינות שהשתתפו במחקר, אך באופן יחסי  - ההישגים דומים לרמתם ב-2001.

עם פרסום התוצאות, הדרג המקצועי במשרד החינוך החל בבחינת הנתונים וגיבוש תוכנית לחיזוק לימודי השפה, הכוללת מספר מענים לשכבות הגיל השונות. התוכנית תוצג בקרוב ותחל כבר בשנת הלימודים הקרובה.

שר החינוך יואב קיש הגיב על הממצאים: "הנתונים מעידים על המשבר שבו נמצאת מערכת החינוך. המשימה שלנו היא להחזיר את המערכת למסלול, בדגש על התלמידים המצטיינים ולסייע לשכבות הגיל שנפגעו במיוחד מהקורונה. יש בפנינו אתגר גדול, ואחריות גדולה".