אחוז הילדים שמקבלים שיעורים פרטיים עולה בהתאם להשכלת ההורים

מנתוני הלמ"ס אודות מעורבות הורים והצלחה בלימודים בין 2012 ל-2017, נמצא כי 45% מהתלמידים קיבלו עזרה בהכנת שיעורי הבית; אמהות מקיימות שיחות על ביה"ס יותר מאבות - ללא קשר להיקף משרתן

תלמידים ישראלים
תלמידים ישראלים | צילום: רויטרס

אחוז הילדים שקיבלו שיעורים פרטיים עולה ככל שהשכלת ההורים גבוהה יותר וההכנסה עולה, והוא גבוה יותר בקרב ילדים להורים אקדמיים, כשמדובר בהורה אחד או שניהם המחזיקים בתואר אקדמי. כך עולה מדוח מעורבות הורים והצלחה בלימודים בין השנים 2012 עד 2017 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם היום (ראשון).

כ-296 אלף תלמידים, המהווים 18% מכלל התלמידים במערכת החינוך, קיבלו שיעורים פרטיים ב-2017. בבית הספר היסודי, אחוז המקבלים שיעורי אנגלית ומתמטיקה עומד על 7% ו-6% בהתאמה. בבית הספר התיכון, עולה אחוז הלומדים שיעורים פרטיים במתמטיקה ל-16%.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

פרץ: נדרוש תיק כלכלי בכיר ואת משרדי הבריאות, החינוך והתרבות

הסתדרות המורים והנהגת ההורים נגד הרפורמה בחינוך המיוחד

אמא המנהלת, אבא המורה: כך זינקה בישראל שיטת "החינוך הביתי"

הקשר בין השכלת ההורים לקבלת עזרה בהכנת שיעורי בית של ילדיהם
הקשר בין השכלת ההורים לקבלת עזרה בהכנת שיעורי בית של ילדיהם | צילום: לשכת הסטטיסטיקה

מתוך הממצאים עולה כי ככל שההכנסה עולה, כך אחוז הילדים שמקבלים עזרה עולה. כ-750 אלף ילדים, המהווים 45% מהתלמידים קיבלו עזרה בהכנת שיעורי הבית, בהם 65% מהתלמידים בבית הספר היסודי, 43% בחטיבת הביניים ו-22% בתיכון.

על פי הדוח, "ייתכן כי הדבר נובע מהקשר הקיים בין רמת ההכנסה לרמת ההשכלה". כמו כן, ילדים להורים בעלי השכלה גבוהה מקבלים עזרה בשיעורי הבית באחוזים גבוהים יותר מאלה שלהוריהם אין השכלה כזו. בבית הספר היסודי הפער אינו גדול במיוחד, והוא עומד על 71% לעומת 59%, כלומר פי 1.2. אך בהמשך, עם עלייה ברמת הקושי והחינוך, הפער גדל - ומגיע לכמעט פי שלושה במהלך התיכון.

אחוז הילדים שקיבלו עזרה בהכנת שיעורי בית, לפי שנה ודרג חינוך
אחוז הילדים שקיבלו עזרה בהכנת שיעורי בית, לפי שנה ודרג חינוך | צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

עוד עולה כי נמצא קשר הדוק בין השכלת ההורה לבין ציפיותיו מהילד. ככל שההורה משכיל יותר, כך הוא חושב שילדיו יהיו משכילים יותר. מ-57% מהילדים לאמהות לא אקדמאיות, מצופה כי ישיגו השכלה אקדמית, לעומת 86% מהילדים לאמהות אקדמאיות.

הקשר בין חלקיות משרת האם לשיחות בנושאים חברתיים עם ילדיהם
הקשר בין חלקיות משרת האם לשיחות בנושאים חברתיים עם ילדיהם | צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

נוסף לכך, תוצאות הדוח מצביעות על שוני בהתנהלות ההורים ביחס לשיחות עם ילדיהם או נציגי בית הספר בנוגע לחינוך והלימודים. במרבית המקרים, שיחות בנוגע לציונים, תכנים הנלמדים בכיתה, התנהגות וסוגיות בחיים החברתיים של הילד או הילדה - מתקיימות עם האימהות יותר מאשר עם אבות.

תלמידים בבית ספר - ארכיון
תלמידים בבית ספר ארכיון | צילום: החדשות 13

רוב האימהות משוחחות עם הילדים בתדירות גבוהה יותר מהאבות, ללא קשר לחלקיות המשרה שלהן. 74% מהילדים משוחחים לפחות פעם בשבוע עם האימהות על נושאים חברתיים, ללא קשר לאחוזי המשרה של האם. לעומת זאת, 49% מהילדים מדברים עם האב בתדירות הזו, והיא קשורה בהיקף המשרה שלו.

בהתייחס להבדל בציונים של התלמידים, ניתן לראות בנתונים כי בציון החציוני במיצ"ב במתמטיקה בין ילדים שהוריהם חושבים שישיגו השכלה אקדמית לאלה שלא, הוא 90 נקודות. עוד משפיעים על הציון - הרגלי הקריאה, היישוב שבו נמצא בית הספר, השכלת ההורים ושיעורים פרטיים. נתוני הציונים במבחנים במדעים ואנגלית מצביעים עם נתונים דומים.

"באופן כללי, הנתונים מצביעים על החשיבות שיש להשכלת ההורים ולשיעורים פרטיים על ההישגים בלימודים כפי שהם משתקפים במבחני המיצ"ב", כך על פי הדוח.