עיריית ת"א-יפו מציגה: תוכנית חדשה ללימודי יהדות חילונית בתיכונים

פרסום ראשון: בתשובה להחלטת משרד החינוך לתמרץ במאות אלפי שקלים בתי ספר שיגדילו את לימודי היהדות, עיריית ת"א-יפו בנתה תוכנית חדשה ללימודי יהדות-ליברליות וציונות, אשר עתידה להיכנס לבתיה"ס בעיר כבר בשנה"ל הבאה - ותכלול נושאים כמו "זהות יהודית בעולם משתנה" ו"זרמים וסוגיות במחשבה הציונית"

עיריית תל אביב
עיריית תל אביב | צילום: בוצ'צ'ו

פרסום ראשון: עיריית תל אביב-יפו יצאה בתוכנית חדשה ללימודי יהדות-ליברליות וציונות, כך נודע היום (שני) לחדשות 13. זה אולי מעורר תמיהה ברגע הראשון, אבל מדובר בתשובה של תל אביב לנסיון האחרון של משרד החינוך לתמרץ בתי ספר תיכונים שירחיבו את לימודי היהדות בהם.

נזכיר, כי המשרד הודיע על תוכנית חדשה שבמסגרתה יוענק תקציב בסך מאות אלפי שקלים בשנה לבתי ספר שיעסקו בלימודי "יהדות וציונות כתוספת לתכנית הלימודים המחייבת", כך לפי קול קורא שפורסם לבתי ספר בשבועות האחרונים. כלומר, בעבור הגדלה משמעותית של מספר השעות במקצועות כמו מקרא, תורה שבעל פה, תרבות יהודית, פרשת השבוע ומחשבת ישראל – מנהלי בתי ספר יקבלו תמריצים כספיים. המשמעות היא שבבתי ספר מהזרם הממלכתי דתי - שברבים מהם מגדילים ממילא את מספר שעות לימודי היהדות, יוכלו לקבל בקלות את התקציבים הנוספים, שלא כמו בבתי ספר הממלכתיים.

התוכנית עתידה להיכנס לכל בתי הספר התיכונים בעיר כבר בשנה הבאה והיא תרחיב למעשה את לימודי היהדות בגירסא הליברלית-הומניסטית שלהם. התכנית תעמיק את העיסוק בנושאי יהדות וציונות ברוח ליברלית, שמותאמת להטרוגניות הגדולה בקרב תלמידי תל אביב ובקרב החינוך הממלכתי בכלל.

עיריית תל אביב
עיריית תל אביב | צילום: גילי יערי, פלאש 90

מטרת העל של התוכנית היא הגשמת מטרות חוק החינוך הממלכתי וחיזוק ערכי מדינת ישראל כיהודית וליברלית, כשהיא תחזק את תחושת השייכות של התלמידים למדינה ולקהילה, תטפח את הערכים היהודיים-הומניסטיים, ותעמיק את היכרותם עם ספרות יהודית-עברית.

בין הנושאים שיילמדו במסגרת התוכנית - בשיעורי היסטוריה, אזרחות ומחשבת ישראל: "זהות יהודית בעולם משתנה" ו"זרמים וסוגיות במחשבה הציונית". התלמידים יחשפו ליצירות יהודיות מתקופות המקרא, חז"ל, ימה"ב והעת החדשה, יעסקו במחשבות פילוסופיות ותיאולוגיות בעקבות השואה ובפילוסופיה פוליטית (תיאוריות של צדק חברתי, יחסי דת ומדינה ועוד).

לפי התוכנית, כל בית ספר ימנה רכז חינוך הומניסטי-דמוקרטי-יהודי שיהיה אחראי לפיתוח תכנים ויישום התוכנית, הלימודים ישלבו פעילויות במהלך יום הלימודים ואחה"צ כמו - שיחות בוקר אקטואליות - ערכיות, פעילויות כתיבה יצירתית, ערבי לימוד קהילתיים סביב חגים וימי זכרון, סמינר זהות אישי-חברתי בן 5 ימים ועוד.

Whatsapp Image 2023 02 04 At 2
תלמידים בכיתה (ארכיון) | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

אגף החינוך בעיריית תל אביב הגיש ביום שישי את התוכנית למשרד החינוך וכעת המשרד יידרש להחליט האם היא עומדת בקריטריונים גם בגירסה ליברלית הומיניסטית, שתתאים לקהילות רבות ברחבי הארץ, או שמא מדובר בתקציבים שנועדו אך ורק ללימודי היהדות המסורתיים, כפי שנהוגים בבתי ספר ממלכתיים דתיים. במקביל, בוחנות מספר רשויות נוספות אפשרות לאמץ את התוכנית החדשה לחיקן, מהלך שככל הנראה יתרחב במידה ויתוקצב על ידי משרד החינוך.

Whatsapp Image 2022 11 09 At 1
משרדי משרד החינוך בירושלים

שירלי רימון ברכה, ראש מינהל החינוך בעיריית תל אביב-יפו מסרה: "המשבר הלאומי-החברתי הביא אותנו להבנה שנדרש חידוד ערכי-זהותי משמעותי יותר במערכת החינוך בארץ. בתל אביב-יפו אנחנו מחנכים לערכים ליברלים והומניסטים, כשהמהלך המשלים הוא חיבור לשורשים ולמדינה".

"חשוב לנו לחדד מהם הערכים עימם מסיימים הילדים את בית הספר, מהן המיומנויות שיעזרו להם לבנות תשתית של ידע וחשיבה ביקורתית, מהו החיבור שלהם לעיר ולמדינה? אנו מבקשים להעמיק ולגוון את העשייה החינוכית שלנו בבית הספר בהקשרים של אזרחות, מדעי הרוח ומסורת".

רון חולדאי
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו (ארכיון)

ראש העירייה רון חולדאי אמר: "אם זה נשמע לכם מוזר שהעיר הפלורליסטית והליברלית ביותר במדינה יוצאת במהלך שכזה, אז דעו לכם שזה דווקא הקשר, אנחנו לא רואים סתירה אלא הזדמנות יוצאת דופן לחינוך משמעותי ולחיזוק הליברליות בעיר, המסורת והציונות. אין ספק שעלינו להמשיך לייחד את העיר שלנו, גם בהיבט העמקת העשייה החינוכית, בהקשרים יהודיים והומניסטיים".