מחלוקות על פרס ישראל לתקשורת: הוועדה ביקשה להעניק 2 פרסים

פרסום ראשון: חברי הוועדה לא הצליחו להגיע להסכמות לגבי זהות הזוכה בעקבות מחלוקות בין החברים באשר למשקל שצריך להעניק לקריטריונים שונים כמו מגדר, גיל והישגים מקצועיים. בעקבות זאת ביקשו להעניק שני פרסי ישראל בתחום התקשורת במקום אחד. הבקשה מנוגדת לתקנון ונענתה בשלילה

טקס הענקת פרסי ישראל לשנת תשפ"א

פרסום ראשון: חברי ועדת פרס ישראל ביקשו להעניק השנה שני פרסים בתחום התקשורת במקום אחד - וסורבו. כך פורסם היום (שני) לראשונה בחדשות 13. המחלוקות בוועדת הפרס התעוררו לאחר שבדיון שקיימו ביום חמישי האחרון במשרד החינוך, חברי הוועדה לא הצליחו להגיע להסכמות לגבי זהות הזוכה. בעקבות כך, עלתה במהלך הדיון בקשה להעניק שני פרסי ישראל בתחום התקשורת במקום אחד בכדי לקצר את הדרך להסכמות, אך הבקשה מנוגדת לתקנון ועל כן נענתה בשלילה.

לאחר הקשיים בבחירת הזוכה בפרס, הוחלט לקיים דיון נוסף בנושא - דבר מאוד חריג שלא קורה כמעט בפרסי ישראל. מקור הקושי נובע ממחלוקות בין חברי ועדת הפרס לגבי המשקל שצריך להעניק לקריטריונים כמו מגדר, ברקע הביקורת על כך שבינתיים כמעט ולא נבחרו נשים לקבלת פרס ישראל בתחומים השונים, או קריטריונים כמו גיל הזוכה אל מול ההישגים המקצועיים של המועמדים ועבודתם העיתונאית.

בתוך כך, פורסם כי שתיים מהמועמדות לקבלת הפרס הן העיתונאיות אילה חסון וקרן נויבך, ומלבדן יש עוד כשישה עד שבעה מועמדים סופיים נוספים. כמו כן, גם שמותיהם של חברי ועדת פרס ישראל נחשפו, והם שיתפו בדיון במשרד החינוך כי מאז הפרסום הם נתונים ללחצים עזים מצד אנשים שמעוניינים להשפיע על הבחירה בזוכים. עוד טענו חברי הוועדה כי הם נוקטים במשנה זהירות בעקבות כך, ומנסים להיות מגובים עד כמה שניתן בבחירתם, מתוך הבנה שמדובר בפרס רגיש שעשוי לגרור שיח וביקורת ציבורית נרחבת.

מטה משרד החינוך
מטה משרד החינוך

זוהי אינה המחלוקת הראשונה שנרשמה סביב פרסי ישראל השנה. תחילה, שר החינוך יואב קיש החליט לבטל לחלוטין את חלוקת הפרס בקטגוריות המדעיות, ואז התקפל והודיע כי פרסי ישראל יחולקו השנה כרגיל. זאת, לאחר ביקורת רבה בקרב הציבור ומתוך המערכת הפוליטית, ואחרי שהיועמ"שית לא הסכימה להגן על עמדת המדינה בבג"ץ - שהוציא צו על תנאי והורה לשר החינוך להסביר מדוע לא יחולק הפרס כבכל שנה.

כמו כן, אחרי הפרסום כי הסיבה לביטול הענקת הפרס השנה בתחום המדעים הייתה משום שחברי הוועדה בחרו להעניק את הפרס ליזם איל וולדמן, אחד ממובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית - שמו נכלל ברשימת הזוכים שפורסמה, והוא יזכה בפרס ישראל ביזמות וחדשנות טכנולוגית. גם הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, שעורר סערה בעצמו לאחר שאיים כי חרדים יעזבו את הארץ אם יחויבו להתגייס והודיע תחילה כי הוא מוותר על זכייתו, יקבל את פרס ישראל בספרות תורנית ומשפט עברי.

שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מבוכה נוספת נרשמה סביב החלטות ועדת הפרס כאשר פורסם לראשונה בחדשות 13 כי ד"ר כוכב אלקיים-לוי תקבל את פרס ישראל בתחום הערבות ההדדית עבור כתיבת "דו"ח הזוועות" של פשעי המין של חמאס, אלא שבדיקת חדשות 13 העלתה שדו"ח כזה כלל לא קיים. הנימוק של ועדת הפרס הוא שד"ר אלקיים-לוי חיברה את "דו"ח הזוועות", אך כלל לא נכתב דו"ח כזה בישראל, לא על-ידה ולא על-ידי אף אחד מלבד גופים בינלאומיים. אלקיים-לוי היא אחייניתו של יעקב ברדוגו, פרשן פוליטי ומקורבו של רה"מ נתניהו.