מהפכת הבגרויות ולימודי ליבה: אתגרי הממשלה החדשה במשרד החינוך

הרפורמה בגיל הרך ולימודי הייטק מגן הילדים הן רק כמה מהתוכניות שהושקו במערכת החינוך בשנה וחצי האחרונות, אבל לכל שר או שרה תוכניות ואג'נדה משלהם. מה יקרה כאן ביום שאחרי ההשבעה? אילו תוכניות ייושמו בשטח ואיפה נראה סיבוב פרסה? • פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 03:08

מהפכת הבגרויות, הרפורמה בגיל הרך, לימודי הייטק מגן הילדים, הן רק כמה מהתוכניות שהושקו במערכת החינוך בשנה וחצי האחרונות, תחת ממשלתו של ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד ותחת ניצוחה של שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון. אבל, לכל שר או שרה תוכניות ואג'נדה משלהם. מה יקרה כאן ביום שאחרי ההשבעה? אילו תוכניות ייושמו בשטח ואיפה נראה סיבוב פרסה?

מהפכת הבגרויות

תוכנית שיצרה לא מעט מאבקים והתנגדויות גם במערכת החינוך וגם במערכת הפוליטית, היא הרפורמה בבחינות הבגרות שעליה הכריזה שרת החינוך היוצאת, שאשא-ביטון. מי ישב או תשב על כיסא שר החינוך? זו עדיין שאלה פתוחה אבל כבר עכשיו ברור שיהיה מי שיהיה, בהתחשב בהרכב הממשלה שתקום, הוא כנראה יפעל להחזרת מתכונת הבגרויות הישנה. כך לפחות, הכריזו בכירים בקואליציית הימין שתקום.

בית ספר חרדי בבית''ר עילית (אילוסטרציה)
בית ספר חרדי בבית''ר עילית (אילוסטרציה) | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הרחבת לימודי ליבה לחרדים

התוכנית לקידום לימודי ליבה בחברה החרדית, המזוהה עם שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן, ספגה מכה קשה עוד לפני הבחירות. הבטחות כספיות גדולות איימו לפצל בין הזרמים השונים ביהדות התורה, אבל אז נתניהו הבטיח להם תקציבי עתק אם יוותרו על הצטרפות לתוכנית ועכשיו, לכשתוקם הממשלה, יגיע גם זמן הפירעון. לכן, גם כאן אפשר לומר בוודאות די גדולה שהתוכנית הזאת לא תצא לפועל.

הרפורמה בחינוך לגיל הרך

עושה רושם שחוק חינוך חינם לגילים 3-0 עליו הכריזו בליכוד שיקדמו, אם ייבחרו, הוא בעיקר הבטחת בחירות כחלק מהקמפיין. חינוך חינם לגיל הרך הוא יקר ומורכב לביצוע. ספק אם השותפות הקואליציוניות יסכימו בקלות רבה כל כך לוותר על ההטבות הכלכליות האלה. נתניהו יצטרך להכריע אם הוא מוותר או מגייס את המשאבים.

מתקני משחקים בגן ילדים (אילוסטרציה)
מתקני משחקים בגן ילדים (אילוסטרציה)

רשימת הבעיות במערכת החינוך עוד ארוכה - הצפיפות בכיתות, האלימות כלפי צוותי ההוראה וכמובן המחסור האדיר במורות ומורים. אין ספק שלשר או לשרת החינוך הבאים תהיה לא מעט עבודה. לפחות הפעם יהיו להם, בתקווה, ארבע שנים מלאות למלא את התפקיד ובמערכת החינוך הישראלית זה ממש לא מובן מאליו.