מחדל הבגרויות: 21 אלף ציונים שגויים תוקנו; הוקמה ועדת בדיקה

בעקבות הפעלת נוסחת נרמול המבחנים לפני שנאספו כל הציונים, היום יפרסם משרד החינוך את הציונים החדשים והנוסחה הסודית. השר גלנט מינה בודקים חיצוניים לבחינת הכשלים

בית ספר בשעת מבחן
בית ספר בשעת מבחן | צילום: רויטרס

משרד החינוך יפרסם היום (שני) 21 אלף ציונים של בגרויות מחדש, לאחר שפורסמו ציונים שגויים, בעקבות תקלות וכשלים במשרד החינוך. השר יואב גלנט הודיע על הקמת ועדת בדיקה חיצונית לבחינת הכשלים.

מה שהוביל לכשל במשרד החינוך הוא הפעלת נוסחת הנרמול לפני שכלל הציונים נאספו. בשל כך, משרד החינוך אסף את הציונים מחדש. בעיה נוספת שהתגלתה היא חוסר פרסומה של נוסחת הנרמול לכלל הגורמים וחוסר הסינכרון בין אגף הבחינות ואגף החינוך העל יסודי. כאמור, לאחר שמשרד החינוך אסף את הציונים, הוא הפעיל עליהם שוב את הנוסחה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו בקבינט: "מתכוון לסגור את השמיים במהירות האפשרית"

אישום נגד שוטר: היכה מפגין שהעיר לו על מסכה – וכתב דוח שקרי

קופות החולים החלו לחסן אזרחים בני 60 ומעלה נגד הקורונה

תלמידים נבחנים בבחינות בגרות
תלמידים נבחנים בבחינות בגרות | צילום: חדשות 13

מבדיקה שנערכה במשרד החינוך עולה כי הנוסחה לנירמול הופעלה על נתונים חלקיים בלבד, כאשר היו חסרים עוד כ-130 אלף ציונים, מה שהוביל לפער בין ציון המבחן לציון שהתקבל במשרד החינוך. כלומר, אצל חלק מהתלמידים חלה ירידה משמעותית בציונים, וזאת מכיוון שהנירמול בוצע על מספר מופחת של נבחנים וציונים.

בססב הנירמול השני, משרד החינוך השתמש בכלל הציונים של התלמידים, כולל הציונים שנאספו מאוחר יותר על ידיו, והציונים המעודכנים והמתוקנים יפורסמו היום יחד עם נוסחת הנירמול הסודית, שכאמור לא נחשפה לצוות המורים והמנהלים.

בעקבות התקלות והכשלים בחישוב הציונים, החליט שר החינוך גלנט על למנות ועדת בדיקה חיצונית שתבחן את תהליך יישום ציוני הבגרות. "מהבקרה הפנימית עלה כי בתחילת שנת 2020 המשרד לא גיבש תכנית ארוכת טווח, ומנגנונים מסודרים לקליטת הציונים ולאופן עיבודם". "בתוך כך, נמצאו תקלות בקליטה של חלק מהציונים, ובאופן עיבוד הציונים הבית ספריים. לנוכח זאת, ביצע המשרד את התיקונים הנדרשים בציונים שלא נקלטו כראוי, וערך בדיקה מחודשת של כל הציונים הבית ספריים", נכתר בהודעה מטעמו.

במקביל, גורם במשרד החינוך אמר: "ההחלטה לא לפרסם את הנוסחה היתה שגויה, כמו כן לא היה תיאום בין אגף הבחינות לאגף העל יסודי במנהל הפדגוגי וכך הנוסחה הופעלה לפני שנאספו כל הציונים באופן שאילץ אותנו לבצע את ההליך פעם נוספת".