מדד הגאווה: "פער בלתי נתפס בין התגייסות הקהילה במלחמה להיעדר זכויות"

האגודה למען הלהט"ב הגישה לנשיא המדינה את מדד הגאווה השנתי, הבוחן רשויות מקומיות ביחס לקהילה הגאה. סגנית ראש עיריית גבעתיים, ששכלה את בנה הלוחם ב-7 באוקטובר ונאבקה להוספת שמה של זוגתה, אמו הנוספת, על כיתוב מצבת בנה, קיבלה תעודת הוקרה. הרצוג: "השותפות הישראלית, המשקפת פסיפס מרהיב, היא הסוד לבניין החברה והמדינה אחרי השבר הנורא"

מצעד הגאווה בתל אביב
תל אביב, יא חביבי תל אביב | צילום: עופר קידר

האגודה למען הלהט"ב הגישה הבוקר (חמישי) את מדד הגאווה השנתי לנשיא המדינה יצחק הרצוג, וממנו עולה כי בעשירייה המובילה של הרשויות המקומיות המובילות ביחס ללהט"ב נמצאות גבעתיים, הרצליה, חוף הכרמל, כפר סבא, מודיעין מכבים רעות, ראשון לציון, רמת גן, רמת השרון, רעננה ותל אביב-יפו. כמו כן, הוענק "ציון לשבח" לעיריות אשדוד, באר שבע, חוף הכרמל, משגב ונס ציונה.

בין נציגי הרשויות המצטיינות שקיבלו תעודת הוקרה מהנשיא על פעילותם לקידום פעילת הלהט"ב המקומית, אור-לי ניב, מ"מ וסגנית ראש עיריית גבעתיים, ששכלה את בנה הלוחם עומרי ניב פיירשטיין ב-7 באוקטובר ונאבקה להוספת שמה של זוגתה, אמו הנוספת של עומרי, על כיתוב מצבת בנה. אור-לי אמרה: "גבעתיים הפכה לבית עבור הקהילה הגאה. המטרה שלנו היא להפוך את חיי הקהילה הגאה בעיר לשווים ורגילים".

"עומרי לחם במחבלי חמאס שניסו לחדור לבסיס זיקים, פינה פצועים והציל חיים", סיפרה האם השכולה, "עומרי נולד למשפחה בת שתי אימהות, מיכל ואני, אבא קובי ושתי אחיות מאיה ומיקה. ביחד אנחנו משפחה אחת רגילה לחלוטין. התעקשנו שהמצבה שלו תבטא את דרך חייו. הצוואה של עומרי היא לחיות טוב ולטרוף את החיים, המוטו שלו היה 'חיה ותן לחיות'. עומרי גדל בבית שוויוני ונהרג בקרב שוויוני של לוחמים ולוחמות".

מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרשויות נמדדו על סמך חמש קטגוריות: רווחה, חינוך, תשתית ומבנה ארגוני, נראות במרחב הציבורי ותרבות. בין היתר נבדק האם העירייה אישרה רישום זוגיות לזוגות המקיימים משק בית משותף לצורך קבלת זכויות ושירותים, האם יש עו"ס פעיל שאחראי על נושא הלהט":ב, האם התקיימה הכשרה לצוותי הרווחה והחינוך והאם העירייה תמכה בפעילות לציון חודש הגאווה וקידמה נראות במרחב הציבורי בנושא.

מנתוני המדד עולה כי ב82.5% מהרשויות שנמדדו ישנה אסטרטגיה מתוקצבת למען הקהילה שדרישותיה מומשו (לעומת 69% בשנה הקודמת), 80% מהרשויות שנמדדו פעילות בנושא הקהילה הגאה שלא בחודש הגאווה, ב75% מהרשויות שנמדדו מאוישת משרת עו"ס להט"ב (לעומת 63% בשנה הקודמת), 80% מהרשויות שנמדדו תלו דגלי גאווה או שילוט ייעודי בחודש הגאווה (לעומת 46% בשנה הקודמת), ב81% מהרשויות שנמדדו יש אחראי להט"ב בשירות הפסיכולוגי החינוכי (לעומת 44% בשנה הקודמת) ו-40% מהרשויות שנמדדו בחרו לשתף בפעילות ספציפית מאז המלחמה שמחזקת את הקהילה הגאה או את הקשר שלה לרשות המקומית.

בקרב ערים ומועצות מקומיות קטנות (מתחת 100 אלף תושבים) מצטיינות עיריית גבעתיים, שהפגינה הישגים בכל תחומי החינוך, הרווחה, הנראות, התרבות והתשתית במדד. העירייה הקימה מרפאה למשפחה הגאה והייתה העירייה הראשונה שאישרה רישום זוגיות ללהט"ב ודואגת לעמדה מיואשת ע"י עו"ד המאפשרת רישום חינמי; עיריית מודיעין-מכבים-רעות שפתחה בית גאה בעיר, מתבלטת בתמיכתה בקהילה הדתית הגאה בעיר ופועלות בה מספר קבוצות לתמיכה בהורים של להט"ב; עיריית רמת השרון שהקפידה להתאים את טפסיה עבור קהילת הלהט"ב והאירה את בניין העירייה בצבעי הגאווה; עיריית הרצליה שהפגינה הישגים בתחומי התרבות והרווחה ובמהלך המלחמה אף ערכה את כנס "להט"ב בקרב" על ההיבטים המשפטיים וחברתיים עבור הקהילה הגאה בזמן המלחמה; עיריית רעננה המצטיינת בתחומי התשתית והתרבות ועשתה צעדים לקידום להנגשה של שירותי בריאות מותאמים ללהט"ב.

בקרב ערים גדולות (מעל 100 אלף תושבים) מצטיינות עיריית רמת גן שעורכת עשרות פעילויות ייעודיות למגוון האוכלוסיות בקהילה הגאה כולל הקהילה הרוסית והדתית, תוך הפגנת נראות להט"בית יוצאת דופן, גם כתגובה ציבורית לפשעי שנאה;  עיריית ראשון לציון שיזמה לאורך השנה עשרות אירועים לקהילה הגאה ודאגה לפרסם אותם בפלטפורמות הרשמיות שלה והכשירה את כל העו"ס בעיר בנושא היכרות ודרכי טיפול בקהילת הלהט"ב; עיריית תל אביב-יפו שפתחה את המרכז הגאה החדש בגן מאיר בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים ומספקת מגוון שירותים ייעודיים עבור קבוצות שנות בקהילה הגאה ביניהן הקהילה הטרנסית, הערבית, הדתית, גיל הזהב וחברי קהילה במצבי סיכון שונים; עיריית כפר סבא שמפגינה הישגים בכל התחומים, פתחה בבית הגאה קבוצה דוברת אנגלית עבור עולים להט"ב וערכה פעילויות ייעודיות בזמן המלחמה.

במסגרת מדד הגאווה האגודה למען הלהט"ב העניקה "ציון לשבח" עבור רשויות מקומיות שקידמו את צרכי הקהילה הגאה באופן מיוחד: עיריית באר שבע, הרשות הדרומית המובילה במדד, שמימנה שיפוץ מבנה ציבורי חדש לקהילה הגאה ובשיתוף "בית גאה בבאר שבע" הוציאה לפועל מיזמים לחיזוק הקהילה הגאה המקומית; עיריית נס ציונה, רשות חדשה במדד עם הכניסה הכי גבוהה שקיימה כנס להט"ב ראשון מסוגו ברשות, בו השתתפו אנשי ונשות מקצוע יחד עם תושבים ותושבות; עיריית אשדוד על עשייה יוצאת דופן, בין היתר בחניכת בית לקהילה הגאה בעיר ולקידום מענים למען נוער להט"ב; מועצה אזורית משגב, הרשות המקומית שעשתה את הקפיצה הגדולה ביותר מהשנה הקודמת ומועצה אזורית חוף הכרמל המדורגת בתור המועצה האזורית המובילה ביותר.

מצעד הגאווה בתל אביב 2023
מצעד הגאווה בתל אביב (ארכיון) | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר: "בתוך המציאות הכואבת והמאתגרת שהמלחמה מביאה עמה, יש גם אינספור הזדמנויות להתבונן על יופיה של החברה הישראלית, מרובת הגוונים והפנים. חודש הגאווה הוא הזדמנות כזו. השבר שפקד אותנו מאז שבעה באוקטובר הותיר פצעים וטראומות רבות, ומאידך – הוא הציף לפני השטח גיבורים מפעימים. אחד מהם הוא רב-סרן במיל׳ שגיא גולן ז"ל, לוחם ומפקד שנפל בעת שהציל עשרות משפחות נצורות בקרב הקשה בקיבוץ בארי; אשר זכינו לארח בבית הנשיא את בן זוגו - עומר אוחנה – שהוכר באופן תקדימי כאלמן צה"ל, בצעד חשוב ביותר בדרך לתיקון ולריפוי עבור משפחות חד-מיניות שעולמן חרב עליהן במערכות ישראל ובפעולות האיבה. השותפות הישראלית, המשקפת פסיפס מרהיב, היא הסוד לבניין החברה והמדינה אחרי השבר הנורא, ובלבד שהיא תבוסס על סובלנות, הקשבה וכבוד לאדם באשר הוא, כי חביב אדם שנברא בצלם".

יו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר מסרה: "המלחמה חשפה את הפער הבלתי נתפס בין התגייסות הקהילה הגאה למאמץ המלחמתי לבין היעדר הזכויות המלאות בחיים האזרחיים. מול פער זה, ניצבות רשויות מקומיות שנושאות על דגלן את ערכי השוויון, ליברליות, וסובלנות מכל הקשת הפוליטית ועומדות לצד קהילת הלהט"ב כחומה בצורה. יש לנו עוד דרך ארוכה ומשמעותית לעשות עד שנגיע למרחב בטוח ושוויוני בכל הארץ ואנחנו צועדים וצועדות לשם ביחד עבור כל נער ונערה להט"ב בישראל שגם להם מגיע להיות מי שהם, איפה שהם. העשייה ברשויות המקומיות מעוררת תקווה ואני מאמינה שבדרך של שיתוף פעולה, סובלנות והכלה נוכל להמשיך ולקדם חברה ישראלית צודקת וטובה יותר לקהילה הגאה ולכל אזרחי ואזרחיות המדינה".