המדינה הגישה בקשה נפרדת לצווי מניעה נגד המורים

אחרי שבית הדין דחה את בקשתה להצטרף לעתירה של התאחדות התעשיינים, הפרקליטות הגישה בקשה נפרדת. במקביל, המו"מ טרם הבשיל וההורים זועמים לא רק על חוסר הוודאות אלא גם על הצפיפות שבהן ימשיכו ללמד בכיתות

זמן צפייה: 05:17

בית הדין לעבודה דחה אמש (שלישי) את בקשת המדינה להגיש צווי מניעה למורים במסגרת עתירת התאחדות התעשיינים נגד שביתה אפשרית ב-1 בספטמבר. בית הדין הבהיר למדינה כי עליה להגיש בקשה משלה בהליך חדש והפרקליטות הגישה הלילה בקשה נפרדת לצווי מניעה לבית הדין האזורי בתל אביב. התעשיינים נדרשו להגיב עוד הלילה על תגובת הסתדרות המורים, שמבקשת לדחות את העתירה.

יומיים לפתיחת שנת הלימודים, ובמשרד האוצר נמשכו גם היום הדיונים על הסכמי השכר. סוגיות רבות וחשובות נידונות בחדר, תוספות השכר למורים צעירים וגם לוותיקים, תגמול מורים מצטיינים ושינויים בלוח החופשות, אבל נושא אחד לא עלה בשום שלב בדיונים ומעסיק לא מעט הורים ומורים.

"רוצים חינוך", קראו השבוע קבוצת הורים שהפגינו בעיר מודיעין, שילדיהם, שעולים לכיתה ה' יצטופפו בשנה הבאה בכיתה של 37 תלמידים. "מחנכת טובה ככל שתהיה לא יכולה לתת מענה לימודי ראוי, לא מענה רגשי ראוי, לא מענה חברתי ראוי. היא לא יכולה להגיע לכל הילדים, היא לא יכולה, גם אם היא נורא רוצה. בשביל שיהיה להם מקום פיזי בכיתה, הם צריכים את התיקים שלהם לשים בכיתה אחרת ואז ללכת ללמוד בכיתה השנייה", אמרה מיכל ניר מלצר, אם לתלמידה שעולה לכיתה ב' במודיעין.

הפגנת ההורים והתלמידים במודיעין
הפגנת ההורים והתלמידים במודיעין | צילום: חדשות 13

בפתח תקווה, אלמה שעולה לכיתה א' צפויה ללמוד בכיתה עם כמעט 40 תלמידים. "איך ילד שעולה עכשיו מהגן לכיתה א' יכול להתמודד עם קבוצה גדולה של ילדים? איך הוא יוכל להשקיע בלימודים ובכלל להקשיב למורה?" הוסיפה אלכס בביץ', אמה של אלמה."שוב עזבו מספר תלמידים את בית הספר ואוחדנו לכיתה של 39 תלמידים", אמרה לילך פרץ, אם לתלמיד שעולה לכיתה ג' בראש העין.

פרץ לא מאמינה שבנה, שעדיין לא השלים את הפערים שהצטברו בתקופת הקורונה, ילמד בשנה הבאה בכיתה כל כך צפופה. "39 תלמידים שמראש הגיעו עם פער עצום", הוסיפה פרץ. "התחושה שלי כאימא היא שאני כועסת, שאני מתוסכלת, שאני מרגישה שלא נותנים לי מענה" אמרה ניר מלצר.

בית ספר, כיתה, שביתה, הסתדרות המורים
בית ספר, אילוסטרציה | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

מחאות ומאבקים יכולים אולי לעזור נקודתית אבל מדובר בבעיה מערכתית. בישראל הכיתות צפופות הרבה יותר מברוב מדינות המערב. בחטיבות הבינייים מספר התלמידים הממוצע בכיתה בישראל הוא 28 לעומת 23 במדינות ה-OECD. בבתי ספר יסודיים בישראל, 26 תלמידים ותלמידות בכיתה לעומת 21 בממוצע בעולם.

לא רק התלמידים סובלים מן המצב, וגם המורים שנאלצים ללמד ולהעביר שיעורים בכיתות הצפופות מתקשים. "כל הזמן רוצים מאיתנו תוכניות חדשות. איך אפשר לעשות דברים פעלתניים כשיש לך 38 תלמידים בכיתה? זה פשוט נוראי", אמרה הדס לוי שמלמדת אנגלית מזה 28 שנים, ואותה - הצפיפות בכיתות מטרידה לא פחות מהשכר הזעום.

תקופת הקורונה בכיתה בישראל
הכיתות עדיין צפופות מאוד (ארכיון) | צילום: רויטרס

"זה חשוב להעלות את השכר אבל גם אם תוסיפו לנו אלפי שקלים ועדיין נצטרך להיכנס לכיתה ויהיו שם 38 תלמידים, זה לא יעזור. התנאים לא משתנים ואף אחד לא מדבר על התנאים, לא ארגון המורים ולא הסתדרות המורים". אז למה אף אחד בחדר המשא ומתן לא מדבר על אחת הבעיות הכי בוערות במערכת החינוך?

במשרד החינוך סבורים שמורה טובה יכולה ללמד גם בכיתה גדולה. באוצר מסכימים לשם שינוי, לא מן הנמנע שבעיקר ממניעים כלכליים. ומה אומרים בהסתדרות המורים? לפני כשנה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד שיבחה את התוצאות החיוביות של פיצול הכיתות בתקופת הקורונה, אם כי הפעם - בשיחות המו"מ, בהסתדרות המורים החליטו להתמקד בשכר ולהשאיר את המאבק בצפיפות להורים. ייתכן והסכם השכר אכן ייחתם בקרוב ושנת הלימודים תיתפח כמתוכנן, אבל התלמידים ימשיכו לשבת בדוחק בכיתות דחוסות.