בעקבות מחסור במורים: תחום הוראת הלשון הוגדר כצורך לאומי

המועצה להשכלה גבוהה מסלול הלימודים למורי לשון יקוצר ב-50 אחוזים, משני סמסטרים לאחד, זאת לאחר פנייה של משרד החינוך לאור קושי רב באיוש שעות הוראה אלה. יו"ר הות"ת: "עושים ונעשה כל מה שניתן על מנת לסייע למערכת החינוך"

כיתה בבית ספר תיכון בבית שמש
כיתה בבית ספר תיכון בבית שמש | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בעקבות משבר בהוראת הלשון בארץ ומחסור גדול במורים, המועצה להשכלה גבוהה הגדירה היום (רביעי) את תחום הוראת הלשון כצורך לאומי, ומסלול הלימודים למורי לשון יקוצר ב-50 אחוזים, משני סמסטרים לאחד, זאת לאחר פנייה של משרד החינוך. הקיצור יחול כבר מהסמסטר הנוכחי.

פרופ' יוסי מקורי, יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב, מסר: "אין זה סוד שמערכת החינוך סובלת ממחסור חמור במורות ומורים, בתוך כך קיימים תחומי לימוד ספציפיים בהם החוסרים גדולים במיוחד כגון לימודי לשון. בעקבות פנייה דחופה של משרד החינוך בנושא אושרה היום בישיבת הות"ת הכשרת מורות ומורים ללשון תוך השלמת 50% מהדיסיפלינה ובכך להאיץ את כניסתם של מורות ומורים לבתי הספר. הות"ת עושה ויעשה כל מה שניתן על מנת לסייע למערכת החינוך תוך שמירה על רמת הכשרתם המקצועית של המורות והמורים אשר יכנסו לבתי הספר".

משרדי משרד החינוך בירושלים
משרדי משרד החינוך בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במכתב שנשלח מד"ר לילי רוסו, מנהלת אגף הכשרה אקדמית וקשרי מל"ג-ות"ת במשרד החינוך, נכתב: "אנו מבקשים לקבל את הכרת המל"ג במסלול הלימודים להוראת לשון עברית והבעה כ'מסלול במשבר', ולאפשר הקלות בהשלמות הנדרשות בתכנית הסבת אקדמאים להוראת התחום. אנו מבקשים אישור להיקף %50 מן השעות הנדרשות כיום כהשלמה בתחום הדיסציפלינה, זאת במענה לצורך לאומי דחוף, לגיוס ולהכשרה של מורים להוראת
לשון, הן כדיסציפלינה והן כחלק מלימודי השפה העברית, בחינוך היסודי ובחינוך העל יסודי".

עוד נכתב: "בשנים האחרונות נמצא תחום הדעת עברית, בכל מסגרות החינוך, במשבר חריף. קיים מחסור חמור במורים שיכולים ללמד תחום דעת זה, ובמיוחד קשה המצב בחינוך העל יסודי, ובכללו מחסור במורים איכותיים שיכולים להכין את התלמידים לבחינת הבגרות".

"מנתונים במשרד החינוך ובלמ"ס, לגבי זיקת תחום ההוראה לתחום ההכשרה של המורים עולה תמונה מדאיגה ביותר: בחטיבת הביניים סה"כ עו"ה שמלמדים "עברית, לשון והבעה" הוא 5,454 מורים, מתוכם 1,624 בעלי הכשרה מקצועית להוראת תחום זה (30%). בחטיבה העליונה סה"כ עו"ה שמלמדים "עברית, לשון והבעה" הוא 5,334 מתוכם 2,137 בעלי הכשרה מקצועית להוראת תחום זה (40%)".

"מהנתונים הללו ברור שמרבית המורים המלמדים תחום כה חשוב, תשתית תרבותנו, לא קיבלו הכשרה מתאימה. בנוסף, מנהלים מדווחים על קושי רב באיוש שעות הוראה אלה, דבר המאלץ אותם לעיתים 'לדלג' על מחזור שכבת כיתה י', שלא לומדת לשון כלל, כדי לשבץ את מעט המורים שבצוות לכיתות י"א ולהכנה לבגרות. זאת בתקווה שבשנה העוקבת יהיה אפשר לצמצם את הפער".

"לצערנו מצב זה הולך ומחמיר, ונתוני החוגים ללשון באוניברסיטאות ובמכללות, מצביעים על סטודנטים ספורים בלבד המאיישים את החוגים מדי שנה. על כן, בקשתנו היא להפחית ב-%50 את ההשלמות הדיסציפלינריות הנדרשות מהאקדמאים שירשמו לתכנית ההסבה להוראת "עברית, לשון והבעה". יחד עם זאת נציע למוסבים קורסים נוספים בתחום הדיסציפלינה, במסגרת הפיתוח המקצועי למורים העובדים במערכת החינוך".