חזרה בתשובה ו"תפיסה דתית": תכנים של "ראש יהודי" בבתיה"ס?

העמותה, שראשיה אמרו בעבר כי יש "לתקן חילונים", קיבלה אישור ממשרד החינוך להפעיל ארבע תוכניות בבתי ספר ממלכתיים. בין היתר, "הרצאה מרגשת" של צעיר שחזר בתשובה וסדנה "לגיבוש תפיסת עולם דתית-לאומית". בעקבות תלונות של הורים, במשרד החינוך אמרו כי התוכניות "ייבחנו מחדש"

זמן צפייה: 02:03

עמותת "ראש יהודי", שראשיה הביעו רצון "לתקן" חילונים ולהחזירם בתשובה, קיבלה ממשרד החינוך אישור להעביר שיעורים בבתי ספר המשתייכים לחינוך הממלכתי - כך דווח הערב (רביעי) במהדורה המרכזית. לפי בדיקת ארגון "ישראל חופשית", משרד החינוך יאפשר לארגון להעביר ארבע תוכניות חינוך מטעמה בבתי ספר חילוניים במהלך שנת הלימודים הקרובה, תשפ"ה.

אחת התוכניות כוללת "הרצאה מרגשת" של צעיר שחזר בתשובה, בעוד שתוכנית אחרת מתוארת כ"גיבוש תפיסת עולם מתוך בירור ובניית תפיסת עולם ערכית-דתית לאומית" - והיא כוללת סיור בכיכר דיזנגוף, שבה פרצו עימותים בערב יום הכיפורים האחרון בין פעילי "ראש יהודי" לפעילי מחאה שהפגינו נגד תפילה בהפרדה במרחב הציבורי.

מאות תלונות של הורים הוגשו ללשכת שר החינוך, בדרישה שפעילי הארגון לא יוכנסו לבתי הספר הממלכתיים. ארגון "ישראל חופשית" והתנועה לחופש המידע אף פנו למשרד החינוך לפני כמעט חצי שנה בבקשה לדעת אילו תוכניות נכנסות לבתי הספר, במטרה לחשוף את התכנים שמועברים לתלמידי החינוך הממלכתי - אך עד היום טרם התקבל מענה.

סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב
עימותים בתל אביב בערב יום כיפור, במהלך תפילות בהפרדה של "ראש יהודי" | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ממשרד החינוך נמסר כי "התוכניות התקבלו במכרז אך טרם נבחרו על ידי אף מסגרת. הגיעו מספר פניות ולכן התוכניות יעברו בדיקה מחודשת". איתי סתת, מנהל המחלקה הציבורית ב"ישראל חופשית", אמר: "לא מתקבל על הדעת שמסרים כל כך מוטים לטובת הדתה והחזרה בתשובה יקבלו מעבר חופשי ממשרד החינוך. אנחנו מצפים שמשרד החינוך יעשה ככל שביכולתו כדי שהתכנים שמגיעים לחינוך הממלכתי יהיו מתאימים לחינוך הממלכתי".

מ"ראש יהודי" נמסר בתגובה: "ראש יהודי מעולם לא העבירה ולו שיעור אחד בבית ספר ממלכתי. הפעילויות מיועדות לבתי ספר ותיכונים בממלכתי דתי והחרדי שמעוניינים בפעילות חינוכיות במסגרת תת-סל של זהות יהודית, ומענים חברתיים קהילתיים. הצטרפנו לספק בגפן רק במכרז האחרון ועד כה לא הוזמנו פעילויות דרך הגפן כלל. הפעילויות סומנו בשגגה שמתאימות גם לממלכתי ונשלחה בקשה למשרד החינוך להסיר את השיוך אליהם".

בתגובה על הפרסום בחדשות 13, השרה לשעבר אורנה ברביבאי המתמודדת בימים אלו על ראשות עיריית תל אביב, אמרה: "החשיפה של אישור תוכניות הלימוד של ״ראש יהודי״ בבתי הספר מדאיגה. אני בעד לימודי יהדות אבל בשביל זה יש לנו צוותים חינוכיים ואנחנו לא זקוקים לעמותות וגרעינים תורניים בבתי הספר שלנו. אני לא אתן לאף גוף להכניס תכנים לבתי הספר ללא בחינה מעמיקה של התוכן. עצוב לגלות שהעירייה נותנת כיום חסות ותקציב לעמותה קיצונית שאין בינה לבין יהדות מאירה פנים שום קשר. כל הדילים וההסכמים סופם להיחשף".

בית ספר תיכון בתל אביב
בית ספר תיכון בתל אביב | צילום: פלאש 90

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ משה קינלי טור-פז (יש עתיד) הגיב: "אני בעד להכניס בתוכניות הלימוד בבתי הספר תכנים שיחשפו את התלמידים לנושאים שונים ואחרים מהם. מה שאנחנו צריכים זה להרחיב את הגיוון בכלל רשתות החינוך ולא כפי שנעשה היום רק ברשת הממלכתית ועל-ידי ארגונים דתיים. אני מצפה ליום שגם בהתנחלויות בבנימין יכניסו פעילויות של תנועת הנוער הגאה איגי ותוכנית לימוד משותפת עם הפלסטינים השכנים. זו המלצתי לסגן השר מעוז".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הגיבה גם היא לפרסום וצייצה בחשבון הטוויטר שלה: "לאור ההשתלטות של הכוחות הקיצוניים על משרד החינוך, לאחר פרסום הידיעות על הכנסת התוכניות של ארגון "ראש יהודי" למערכת החינוך הממלכתי ובהתחשב ברוח הממשלה המשיחית והקיצונית, חובה על כל הורה לפקח בשבע עיניים על כל מה שמתרחש בין כותלי בית הספר של הילדים שלו ובמידת הצורך להתערב, כך גם אני כאמא לשני תלמידים אעשה. לא למדינת הלכה".

מוקדם יותר הערב דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב את עתירת ארגון "ראש יהודי", ואנשיו לא יוכלו לקיים אירוע של "הקפות שניות" במהלך שמחת תורה בתל אביב - כפי שקבעה העירייה בתום שימוע שערכה לאנשי הארגון.