כל מה שצריך לדעת לפני שפותחים גן ילדים

פתיחת גן פרטי מאפשרת לאנשי חינוך לתת אהבה למקצוע בו יוכלו להעניק מעצמם לדורות העתידיים של ישראל. בעוד שמבחוץ נראה כי הפעלה של גן ילדים פרטי היא פשוטה יחסית, ההיפך הוא הנכון.

אלו המעוניינים להקים גן פרטי בישראל כפופים לחוקים של משרד החינוך ועליהם לעמוד בתנאים רבים; החל משעות עבודה, דרך יחס בין מספר הילדים ובין מספר המטפלות, ועד לתכנים הנלמדים בגן.

גני הילדים כיום כפופים לחוק פיקוח על בתי ספר, תשכ"ט-1969, ולפני שאתם מתחילים לחפש מבנה מתאים עבור גן משלכם, חשוב שתדעו מה כרוך בהקמת גן פרטי בישראל.

חושבים לפתוח גן פרטי? לא לפני שתקראו את התנאים הבאים

כמו בהקמה של עסק מכל סוג שהוא, חשוב לתת את הדעת על מספר גורמים חיוניים, על אחת כמה וכמה, לפני שפותחים גן פרטי. לאחר שכל התנאים שנקבעו בחוק מתקיימים, תוכלו לפנות להקמת העסק שלכם ולחנך פעוטות בישראל. שימו לב:

  • פתיחת תיק מס וקבלת רישיונות בתוקף – תחילה, העירייה ורשויות ממשלתיות בתחום החינוך צריכות להכיר בגן שלכם בתור עסק חוקי. על מנת שהגן שלכם יהיה רשום ברשויות הנחוצות, עליכם קודם כל לפתוח תיק מס ברשות המיסים.
  • מציאת מבנה מתאים לגן – לרוב, המבנים המתאימים ביותר לגנים פרטיים הם מבנים פרטיים שיש להם חצר.
  • התקנת אמצעי בטיחות – לאחר מציאת מבנה מתאים ובדיקה שלו, חשוב להתקין אמצעי בטיחות נאותים עבור פעוטות. חשוב לוודא שהיציאות לגן מוגנות, שארונות ציוד נותרים נעולים, לאבטח מנעולים ונקודות מסוכנות בגן, ועוד.
  • שעות פעילות – גנים פרטיים פועלים מהשעה 07:00-17:00 במהלך ימות השבוע ובימי שישי עד שעות הצהריים. בנוסף, גנים פרטיים פועלים בחודשי הקיץ עד שעות אחר הצהריים.
  • תשומת לב לתזונה נאותה – על צוות הגן לדאוג לארוחות מזינות וטריות לכל ילדי הגן. מלבד זאת, על הצוות לשאול אם לילדים מסוימים יש רגישויות למזון ולדאוג לכך שהם לא יבואו במגע עם רכיבים אלרגניים שעלולים להזיק להם.
  • שעות שינה – גנים פרטיים רבים נותנים לילדים לישון שנת צהריים לפני המשך הפעילות שלהם.
  • יחס ילדים-מטפלות – יש לקחת בחשבון את היחס בין כמות הילדים לכמות המטפלות:
  • ילדים בגילאי שלושה חודשים עד שנתיים – מטפלת יחידה על שלושה-ארבעה ילדים.
  • ילדים בגילאי שנתיים עד ארבע – מטפלת יחידה על כל שישה-שבעה ילדים.
  • ילדים בגילאים ארבע עד שש – מטפלת יחידה על כל עשרה ילדים.
  • הוצאת ילדים מהגן – הורים לילדים בגנים פרטיים יכולים להוציא אותם בכל שעה ללא התראה מראש.
  • אופי הגן – בעלי גנים פרטיים יכולים לקבוע את אופי החינוך בגן, כמו חינוך אנתרופוסופי, חינוך דמוקרטי, חינוך מונטסורי ועוד. הורים שולחים את ילדיהם לגנים פרטיים הדוגלים בשיטת החינוך אשר דוגלת עם ראיית העולם שלהם.
  • חוגי העשרה – גנים פרטיים מספקים שעות חוגים והעשרה על ידי מפעילים פרטיים ברוב ימות השבוע.
  • זמינות הגננות והסייעות – בשל אופיים הפרטי, מצופה מגננות וסייעות בגנים פרטיים להיות נגישים וזמינים יותר להורי הילדים.

 

צילום: shutterstock

 שאלנו את המומחים מחברת לכל זמן ועט, מהו הציוד הנדרש לפתיחת גן ילדים?

גנים פרטיים זקוקים לציוד רב אשר יהיה הן בטיחותי, הן שימושי, ומתאים לילדים בגילאים שונים. בנוסף, הציוד צריך לתרום להתפתחות הילדים, הן מבחינה מנטלית והן מבחינה גופנית, ולכן הוא חשוב כל כך.

ציוד החובה לכל גן הוא כיסאות ושולחנות לילדים, מגירות אחסון לילדים, מתקן לבקבוקים, מטבחון עם ציוד בישול, כלי אוכל לילדים, ערכת עזרה ראשונה, מתקן לייבוש יצירות, ארון מזרנים, כונניות משחקים, ומתלה לתיקים ומעילים. מלבד זאת, מומלץ שבגן יהיו גם משחקים מסוגים שונים בהתאם לגילאי הילדים.

ילדים לפני גיל 3 נהנים ממתקני משחקים שונים כגון מתנפחים, בימבות, כלי נגינה, משאיות ומכוניות צעצוע, משחקי מוטוריקה, משחקי חברה, חדרי ג'מבורי ועוד.

ילדים מעל גיל 3 נהנים אף הם מהמשחקים הללו ומפעילויות מעשירות נוספות, כמו משחקי בנייה, משחקי חשיבה קלילים, משחקים דידקטיים, משחקי קלפים, משחקי דמיון ועוד.

עבור ילדים עם צרכים מיוחדים, זמינים כיום גם משחקים מותאמים אישית שיסייעו להתפתחות האישית שלהם תוך כדי משחק מהנה עם חבריהם ועם צוות הגן.

בכל הנוגע לבחירת צעצועים וציוד עבור ילדים, חשוב שהציוד הזה יהיה בטיחותי לשימוש, כלומר ללא צבעים רעילים, חלקים ניתקים, קצוות מסוכנות ועוד. בנוסף, מומלץ לרכוש ציוד חיצוני איכותי עבור גן ילדים שיוכל להחזיק מעמד באקלים הישראלי במשך מספר שנים.

חשוב גם לא לשכוח את החצר- כדאי להתחיל בבניית התשתית המתאימה הכוללת הצללות ומשטחים רכים כגון דשא סינטטי ומשטחי גומי.
לאחר מכן מוסיפים את מתקני השעשועים לחצר עם הקפדה על מוצרים תקניים ובטיחותיים ולא יתבלו מהר מתנאי מזג האוויר ולא יהפכו למפגע בטיחותי לכן בדקו היטב שאכן המתקן/ריהוט איכותי עם אחריות, שירות תיקונים ותו תקן.

מה הרישיונות הנדרשים על מנת להקים גן פרטי בישראל?

הפעלת גן ילדים אינה דורשת לקבל רישיון עסק מפני שגנים פרטיים נופלים במסגרת של עסקים פטורים מהוצאת רישיון עסק. אולם, פתיחת גן דורשת הוצאת היתר לשימוש חורג בנכס.

היתר מהסוג הזה מקנה לבעלי הגן להשתמש במבנה באופן שונה מזה שהוגדר עבורו בתכנית המתאר או בהיתר הבנייה. בקשה לרישיון בשימוש חורג בנכס יש להגיש לרשות המקומית והוא יינתן לפי שיקול הדעת של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

הפעלת גן ילדים ללא היתר חריגה מהווה עבירה פלילית, ולכן חשוב להשיג היתר מהסוג הזה לפני הפיכת מבנה מסוים לגן. קבלת היתר חריגה מאפשרת לתת הנחיות שימזערו את הפגיעה בשכנים.

באופן עקרוני, ניתן להקים גן ילדים בכל מבנה המיועד למגורים כל עוד קיימת הסכמה מצד השכנים והוועדה לתכנון מבנים. במקרים בהם לא ניתנת אחת ההסכמות הללו, לא ניתן יהיה לפתוח גן ילדים, גם אם מבנה מסוים מתאים באופן תיאורטי להקמת גן.

כיצד לבחור אנשי צוות לגן פרטי?

אחד הגורמים החשובים ביותר בכל גן הוא הצוות, בייחוד כיום כאשר יש דיווחים רבים על אנשי צוות בגני ילדים אשר נאשמים בעבירות שונות. משרד החינוך קבע תנאי סף לאנשי צוות בגנים עירוניים, אך מכיוון שגנים פרטיים לא נמצאים תחת פיקוח ממשלתי, אין תנאי סף אחידים במוסדות הללו.

התוויה חשובה שהאיגוד הארצי לגני ילדים פרטיים קבע עבור גנים פרטיים הוא בנוגע לקורס עזרה ראשונה – כל צוות הגן מחויב לעבור קורס עזרה ראשונה בכל שנה.

כדי לוודא שהצוות מוכשר לטפל בילדים, מומלץ לשכור גננות וסייעות שעברו הכשרה בתחום החינוך. גנים עירוניים דורשים קורס הכשרה למטפלות סוג 1 בהיקף של 800 שעות וקורס הכשרה סוג 2 בהיקף של 160 שעות המקנה תעודת מקצוע.

אמנם הדרישות הללו לא מתקיימות בגנים פרטיים, אך חשוב שלעובדים בגנים פרטיים תהיה במינימום, זיקה לעולם החינוך וכן יכולת להתמודד עם תינוקות ופעוטות באופן יומיומי.

אגב, מבחינת מספר הילדים בכל מוסד, גנים צריכים לעמוד בתקן כוח אדם ותפוסה כדלקמן:

 

כיתה גיל הילדים יחס מבוגר ילד

 

גודל קבוצה מקסימלי שטח לילד שטח הכתה
תינוקות​ 6 עד 15 חודשים  1:6  15 3.3 מ"ר 50 מ"ר
פעוטות צעירים 16 עד 24 חודשים  1:9  22 3    מ"ר 70 מ"ר
פעוטות בוגרים 25 עד 36 חודשים  1:11   27 2.6 מ"ר 70 מ"ר

 

פתיחה וניהול של גן מהווים אתגר לא פשוט, אך כזה שיש הרבה סיפוק לצידו. חינוך ועיצוב ילדים מהווה שליחות בעיניי אנשים רבים, ואם אתם נמנים עליהם, תוכלו להקים גן משלכם בישראל. הדרך להקמת גן מוצלח עוברת דרך מספר משוכות, אך לאחר שעוברים אותן, ניתן ליהנות מעבודה מספקת במיוחד עם דורות העתיד של המדינה.

 

בשיתוף לכל זמן ועט