משרד הרווחה: "לא נספיק להיערך לכניסת חוק הפיקוח בספטמבר"

בדיון בכנסת על חוק מעונות היום, אמר נציג הרווחה כי "לא נספיק לבדוק רישום פלילי לכל הגננות - מדובר ב-100 אלף בדיקות לפחות". עוד הוסיף כי מספר המפקחים ברחבי הארץ עומד על 22 בלבד

זמן צפייה: 01:57

פרשות ההתעללות בילדים שנחשפו בשבועות האחרונים הציפו מחדש את בעיית החינוך לגיל הרך, שלא מפוקח על ידי המדינה. בספטמבר צפויים להיכנס לתוקף חוק הפיקוח וחוק המצלמות, אך במשרד העבודה והרווחה לא ערוכים לאכוף אותם. "אני לא יכול להיות בכל מקום בכל זמן", אמר ראש אגף מעונות יום במשרד העבודה והרווחה בדיון בוועדת החינוך שהתקיים היום (שני). "כמות המפקחים שיש לי לעבודה הזאת היא יחסית דלה – אני עובד עם 22 מפקחים. אמנם גדלנו מאז אישור חוק הפיקוח – מ-18 ל-22 מפקחים, ועדיין אנחנו מעט".

"בשמונת החודשים האחרונים, אנחנו לא נחים אפילו לא יום אחד בהיערכות ליישום חוק הפיקוח. המשרד מוכן וערוך לתת רשיונות הפעלה לכל מעונות היום שיפנו אלינו, עד 1.9.19", אמר מדינה. "בשלושת השבועות הקרובים נעלה עם קמפיין ממוקד להורים: חפשו את רשיון ההפעלה. אנחנו מבקשים מההורים להיות עירניים ולשים לב - אישור הפעלה למעון דורש שלושה תנאים בסיסיים: אי רישום פלילי לכל מי שבא במגע עם הפעוטות, לרבות מנהלי הגן, הכשרת מטפלות להתנהלות בטוחה ובנושא עזרה ראשונה לפעוטות ומבנה הולם וראוי של הגן".

בינתיים, כדי לחפות על המחסור הקשה בכוח אדם, סומכים במשרד על ההורים שיירתמו למאמץ. "אנו פונים להורים: מעון שבו אין את האפשרות לפיקוח, לא מכניסים את הילדים", אמר מדינה. "כיוון שנערכנו בחודשיים שנשארו עד תחילת ספטמבר, אני לא מאמין שנספיק לבדוק את הרישומים הפליליים של כל הגננות. בהערכה גסה – צריך לעשות לא פחות ממאה אלף בדיקות".

עוד בחדשות 13:

החשד להתעללות בתקוע: במשטרה בוחנים תלונות קודמות על הגננות

עקב חשיפת חדשות 13: יוקם צוות מיוחד לחקירת ההתעללות בגן בי-ם

מכות, השפלות ומניעת אוכל: עדות הסייעת שהתלוננה על התעללות

פעוטון (אילוסטרציה)
פעוטון (אילוסטרציה) | צילום: shutterstock

חברת הכנסת קארין אלהרר, שיזמה את הדיון בוועדה, תקפה את התנהלות הממשלה בנושא עד כה. "זה לא סוד שהסיבה לכך שחוק המעונות צלח, אחרי שנים שנאבקתי לקדם אותו והממשלה סרבה, היא מותה הטרגי והמיותר של יסמין וינטה ז"ל", אמרה. "גם כשהוא נכנס, התפשרנו לא מעט - בעיקר סביב הנושא של העברת המעונות למשרד החינוך. כמובן שרק בגלל אסון ראש העין וריח הבחירות, הממשלה הסכימה לבצע את המהלך הקריטי הזה".

‏שרת הבינוי והשיכון, ח"כ יפעת שאשא ביטון, תקפה את המתנגדים להצבת מצלמות בגנים: "חוק הפיקוח וחוק המצלמות ייכנסו לתוקף בספטמבר הקרוב, אחרי 70 שנה של פריצות והפקר. אלה הם היסודות למהפכה שיש לבצע בתחום. עלינו להעביר את התקנות לחוק הפיקוח ואת האחריות וסמכויות הפיקוח למשרד החינוך", עוד הוסיפה: "לכל המצקצקים נגד חוק המצלמות: אם לא היו מצלמות לא היינו יכולים לעקור מהמערכת את המטפלת מראש העין ואת המטפלת של יסמין וינטה".

אחז אגם, ממובילי מחאת ההורים ויו"ר ועד הורי הגנים הארצי, אמר בעקבות הדיון: "הדיון היום בוועדת החינוך הוכיח כי המדינה לא לוקחת ברצינות את תחום גילאי לידה עד שלוש. מהדיון עולה כי המדינה כלל איננה ערוכה להחיל את חוק הפיקוח ובשלב זה רק 120 גנים ביקשו אישור ורק לעניין הרישום פלילי. אין לנו שום ברירה אלא להמשיך ולצאת לרחובות עד שנשנה את סדר היום, במעשים לא רק בהבטחות".

אחז אגם, ממובילי מחאת ההורים ויו"ר ועד הורי הגנים הארצי: "הדיון היום הוכיח כי המדינה לא לוקחת ברצינות את תחום גילי לידה עד שלוש. מהדיון עולה כי המדינה כלל איננה ערוכה להחיל את חוק הפיקוח ובשלב זה רק 120 גנים ביקשו אישור ורק לעניין הרישום פלילי. אין לנו שום ברירה אלא להמשיך ולצאת לרחובות עד שנשנה את סדר היום, במעשים - ולא רק בהבטחות".

כזכור, בחודשים האחרונים נחשפו מקרים רבים של התעללות בגני ילדים ופעוטונים, והתפרסמו עוד ועוד מקרים קשים של פגיעה בחסרי ישע. כרמל מעודה, ה"גננת המתעללת" מראש העין, היא המקרה האחרון מתוך שורת מקרים של גננות ומטפלות שנתפסו נוהגות באלימות כלפי מי שעליהן הן אמורות לשמור.

כרמל מעודה בבית המשפט
כרמל מעודה בבית המשפט | צילום: חדשות 13

רק אתמול נעצרו שלוש גננות בגן פרטי בתקוע, בחשד להתעללות בילדים לאחר שסייעת העובדת בגן הגישה נגדן תלונה במשטרה. הן יובאו היום לדיון בהארכת מעצרן בבית משפט השלום בירושלים. במשטרה בוחנים תלונות ישנות נגד צוות הגן הפרטי. אמנם, הסייעת שהתלוננה לא סיפקה בתלונתה תיעוד של ההתעללות לכאורה, אך במשטרה בודקים כעת האם הותקנו במקום מצלמות שתיעדו את שגרת הגן.

במקרה אחר שאירע בתחילת חודש יולי, נעצרו גננת ושלוש סייעות בחשד להתעללות בפעוטות. לפי החשדות, הן הענישו את הילדים על ידי הכנסתם למקלט חשוך והשארתם שם. הן נשלחו למעצר בית והורחקו מהגן. במאי, נעצרה גננת כבת 40 מהרצליה לאחר שתועדה כשהיא מפילה את הפעוטות בגן על המזרנים בכוח

באותו החודש כתב אישום הוגש נגד ציפורה דוד, בת 65 ממושב בית עובד, בגין התעללות בקטין חסר ישע. לפי האישומים, דוד סטרה לתינוק בן השנה וחצי שבו טיפלה, צעקה לעברו, הטיחה אותו על הספה ועל השטיח, הצמידה מגבת לפניו תוך שהיא חונקת אותו ואף יצאה לעשן והותירה את התינוק לבדו. כמו כן, נטען כי אמרה לו: "אני הורגת אותך".

תיעוד של כרמל מעודה הגננת המתעללת מראש העין
תיעוד של כרמל מעודה הגננת המתעללת מראש העין | צילום: דוברות המשטרה

באפריל, נעצרו שתי מטפלות בגן בחיפה לאחר שהוריה של תינוקת כבת חצי שנה הבחינו בשטף דם בשפה התחתונה שלה. בתיעוד ממצלמה שהוסתרה בגן נראית אחת המטפלות מטלטלת את התינוקת ומכה אותה. השתיים שוחררו למעצר בית אך כעבור כמה ימים נעצרו בשנית בעקבות עדות נוספת.

במארס, נעצרו מטפלת בת 60 ועובדת נוספת מגן פרטי ביישוב גן נר שבגלבוע. המטפלת תועדה אוחזת באלימות בפעוט, הופכת אותו ומרביצה לו. קודם לכן, בפברואר, נחקרה באזהרה גננת בפעוטון בראשון לציון בחשד לאלימות פיזית ומילולית. היא הורחקה מטיפול בילדים והגן שלה נסגר, לאחר שהוקלטה מקללת וצועקת על הילדים גסויות.

יסמין וינטה, הפעוטה מגן הילדים בפ''ת
יסמין וינטה, הפעוטה מגן הילדים בפ''ת | צילום: באדיבות המשפחה

בינואר הודתה אינה סקיבנקו בהריגת הפעוטה יסמין וינטה במאי אשתקד בפעוטון "מאשה והדב" שבפתח תקווה, והורשעה בהריגה ובתקיפת קטין על ידי אחראי במסגרת הסדר טיעון. בכתב האישום נכתב כי סקיבנקו הטיחה את התינוקת על מזרן, זרקה עליה שמיכה, נשכבה עליה וצפתה במכשיר הסלולרי עד שמתה. אתמול גזר עליה בית המשפט המחוזי מרכז 17 שנות מאסר בפועל. בנוסף, גזר בית המשפט על הסייעת 18 חודשי מאסר על תנאי, ותשלום קנס בגובה 120 אלף שקלים.

אינה סקיבנקו, שהודתה בהריגת הפעוטה יסמין וינטה
אינה סקיבנקו, שהודתה בהריגת הפעוטה יסמין וינטה | צילום: פייסבוק