"לא יכולתי לדבר עם איש": כך משפיע המסך על יכולת ילדים לתקשר

אם בעבר אינטראקציות חברתיות נרכשו במשחקים בשכונה, היום השימוש בטלפונים צמצם את כמות הזמן שמושקע בכך. לכן, רבים מנסים למצוא לכך פתרון. "מאז שיצא האקס בוקס 1, אף אחד לא יצא מהבית"

זמן צפייה: 03:30

אם בעבר כישורים חברתיים היו נרכשים על ידי אינטראקציות חבריות בבית הספר בשכונה ובמשחקים אחר הצהריים, היום השימוש במסכים צמצם את כמות הזמן שמושקע בכך. במקרים קיצוניים, היכולות החברתיות מתחילות להתנוון. אופק סתיו חיים, תלמיד כיתה ט' שסבל מהתמכרות למסכים, אמר: "לא יכולתי לדבר עם אף אחד, זה היה ממש עצוב".

חיים ממושב נורדיה, שסבל כאמור מחודשים ארוכים של התמכרות למסכים, יזם לאחרונה מפגש יומי עם חבריו שבמהלכו מתחייבים כולם שלא לגעת בטלפונים הניידים. "מאז שיצא האקס בוקס 1, כולם קנו אותו ולא יצאו מהבית. אחר כך אני גם התמכרתי לתקופה". לאחר אותה התקופה, הוא הבחין שהתקשורת בין החברים אחרי שעות הלימודים מתקיימת אך ורק דרך מסכים. הוא הסביר: "לא יוצאים הבית, מדליקים מזגן ויושבים שם 24/7". עוד הסביר על כך ששם לב שהתקשורת הזאת מזיקה לחברות וליכולת לתקשר. "כשאני מתכתב עם חבר אני לא רואה את הפנים שלו, את ההרגשה שלו", אמר.

אופק סתיו חיים, תלמיד כיתה ט'
אופק סתיו חיים, תלמיד כיתה ט' | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

קירות בית הספר התמוטטו: 7 ילדים נהרגו ועשרות נפצעו בקניה

לא צילמת – לא קרה: כך מפיצים בני הנוער פורנוגרפיה בטלגרם

"משענת לעתיד טוב יותר": המיזם העסקי שמסייע לנוער בסיכון

רן בראון, מנהל מכון "מתבגרים" הסביר: "אנחנו רואים היום הרבה יותר ילדים שמתקשים לייצר לעצמם מפגשים חברתיים ומעדיפים אינטראקציות מאחורי המסך".

בתגובה לתופעה זו, בזמן האחרון פורחים זן חדש של חוגים לילדים – כאלה לכישורים חברתיים. "אני חושב שיש צורך הרבה יותר משמעותי בתרגול המיומנות החברתית", הסביר דורון פרל, פסיכולוג חינוכי, בעלי "המכון של חגי ודורון". חגי בידרמן, מומחה בלקויות למידה ומבעלי המכון, הוסיף :"יש היום הרבה יותר אופציות מילוט. ילד שטיפה קשה לו יכול להכניס את הראש לטלפון הנייד ואז יש לו הרבה מאוד דברים שיסיחו אותו לפני שהוא ייצא החוצה".