"יהדות-ליברלית" בתיכונים בת"א? משרד החינוך דחה את התוכנית

פרסום ראשון: משרד החינוך דחה את התוכנית של עיריית תל אביב ללמד בתיכונים יהדות-ליברלית" וציונות כבר בתחילת שנת הלימודים הקרובה. בין הנושאים שאמורים היו להילמד במסגרת התוכנית: בשיעורי היסטוריה, אזרחות ומחשבת ישראל - "זהות יהודית בעולם משתנה" ו"זרמים וסוגיות במחשבה הציונית". ממשרד החינוך טרם נמסרה תגובה

זמן צפייה: 01:30

פרסום ראשון: כחודש אחרי הפרסום בחדשות 13 על אודות התוכנית של עיריית תל אביב-יפו ללימודי "יהדות-ליברלית" וציונות - היום (חמישי) נודע כי משרד החינוך את המהלך. התוכנית אמורה הייתה להיכנס לכל בתי הספר התיכוניים בעיר כבר בשנת הלימודים הקרובה, במטרה להרחיב את לימודי היהדות בגירסה הליברלית-הומניסטית שלהם.

נזכיר כי משרד החינוך הודיע על תוכנית חדשה שבמסגרתה יוענק תקציב בסך מאות אלפי שקלים בשנה לבתי ספר שיעסקו בלימודי "יהדות וציונות כתוספת לתכנית הלימודים המחייבת", כך לפי "קול קורא" שפורסם לבתי ספר. כלומר, בעבור הגדלה משמעותית של מספר השעות במקצועות כמו מקרא, תורה שבעל פה, תרבות יהודית, פרשת השבוע ומחשבת ישראל - מנהלי בתי ספר יקבלו תמריצים כספיים. המשמעות היא שבבתי ספר מהזרם הממלכתי-דתי - שברבים מהם מגדילים ממילא את מספר שעות לימודי היהדות - יוכלו לקבל בקלות את התקציבים הנוספים, שלא כמו בבתי ספר הממלכתיים.

מטרת העל של התוכנית הייתה הגשמת מטרות חוק החינוך הממלכתי וחיזוק ערכי מדינת ישראל כיהודית וליברלית, כשהיא תחזק את תחושת השייכות של התלמידים למדינה ולקהילה, תטפח את הערכים היהודיים-הומניסטיים, ותעמיק את היכרותם עם ספרות יהודית-עברית.

עיריית תל אביב
עיריית תל אביב | צילום: גילי יערי, פלאש 90

בין הנושאים שאמורים היו להילמד במסגרת התוכנית: בשיעורי היסטוריה, אזרחות ומחשבת ישראל - "זהות יהודית בעולם משתנה" ו"זרמים וסוגיות במחשבה הציונית". התלמידים ייחשפו ליצירות יהודיות מתקופות המקרא, חז"ל, ימה"ב והעת החדשה, יעסקו במחשבות פילוסופיות ותיאולוגיות בעקבות השואה ובפילוסופיה פוליטית (תיאוריות של צדק חברתי, יחסי דת ומדינה ועוד).

לפי התוכנית, כל בית ספר ימנה רכז חינוך הומניסטי-דמוקרטי-יהודי שיהיה אחראי לפיתוח תכנים ויישום התוכנית, הלימודים ישלבו פעילויות במהלך יום הלימודים ואחה"צ כמו - שיחות בוקר אקטואליות - ערכיות, פעילויות כתיבה יצירתית, ערבי לימוד קהילתיים סביב חגים וימי זכרון, סמינר זהות אישי-חברתי בן חמישה ימים ועוד.

Whatsapp Image 2022 11 09 At 1
משרדי משרד החינוך בירושלים

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "הטענה לפיה התכנית מיועדת רק לחמ"ד משוללת מיסודה, רק בתי הספר העומדים בכל תנאי הסף ומשלבים תלמידים חילוניים, דתיים ומסורתיים כפי שכתוב במפורש בקריטריונים יוכלו לקבל הכרה ותקצוב כבתי ספר משלבים. ולראיה, בשנת הלימודים, תשפ"ג, ענו לתנאי הסף 9 חטיבות עליונות אשר 8 מהן ממלכתיות ורק מוסד אחד ממלכתי דתי. בתי הספר מתל אביב אינם מוכרים כבתי ספר משלבים ועל כן לא עמדו בקריטריונים של הקול קורא ונדחו".

מנכ"לית התנועה הרפורמית בישראל, אנה קיסלנסקי, מסרה בתגובה: "פעם נוספת הקואליציה מציגה עמדה קיצונית וחד ממדית של היהדות, עמדה שסותרת את מטרות החינוך הקבועות בחוק החינוך הממלכתי ומנוגדת גם למדיניות הרשמית של משרד החינוך בנוגע ללימודי יהדות בחינוך הממלכתי - שאמורים להילמד באופן פלורליסטי. זהו צעד מפלה, שמרחיק עשרות אלפי בני ובנות נוער מארון הספרים היהודי ומונע מהם השכלה רחבה בתחומי היהדות הפלורליסטית והציונות. מן הראוי לחשוף את התלמידות והתלמידים ליהדות על כל גווניה. משרד החינוך שכח כנראה כי לתורה 70 פנים וכי יש יותר מדרך אחת להיות יהודי ויהודיה. היהדות היא של כולנו".