מחקר: כמחצית ממפוני הצפון חוו פוסט טראומה וחוששים לשוב לבתיהם

כ-2,000 תושבי הגליל המזרחי השתתפו במחקר חדש, ממנו עולה כי רק 60% מהמפונים מתכוונים לשוב לבתיהם בתום המלחמה. מרבית הנשאלים העידו כי הגורם המרכזי שיגביר את תחושת הביטחון שלהם הוא הרחקת החמושים מהגבול, תוך וידוא שחיזבאללה לא יפעל באזור המפוזר בלבנון. כמחצית מהמפונים ו-40% ממי שנשארו בבתיהם העידו על פוסט טראומה, וכמעט כל בעלי העסקים בגליל המזרחי נפגעו כלכלית מהמלחמה

חסימות בגבול הצפון
חסימות בגבול הצפון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

חילופי האש בגבול הצפון נמשכים מדי יום והכוננות להידרדרות המצב הביטחוני בשיאה. ברקע הדברים, מחקר חדש שנערך במרכז הידע האזורי של המכללה האקדמית תל-חי ואשכול רשויות גליל מזרחי, ופורסם היום (שני), מראה תמונת מצב מדאיגה באשר לתושבי גבול לבנון. במחקר השתתפו כ-2,000 תושבי הגליל המזרחי, ועולה ממנו כי כ-60% בלבד ממפוני הצפון מתכונים לשוב ולהתגורר ביישוביהם לאחר המלחמה. לעומתם, בקרב מי שלא התפנו, 90% מהתושבים העידו כי ימשיכו להתגורר בבתיהם.

המחקר בדק גם את מצבם הנפשי של תושבי הגליל המזרחי, ומצא כי הם חשים תחושות פוסט טראומה במספרים שגבוהים פי 3 ביחס לתקופה לפני 7 באוקטובר. כמעט מחצית מהמפונים ו-40% ממי שנשארו בבתיהם העידו על פוסט טראומה. בקרב מי שהתפנו עצמאית, ולא מקבלים תמיכה נפשית מסודרת מהמדינה - 54% העידו על פוסט טראומה. מרבית הנשאלים סבורים כי הגורם שיגביר את תחושת הביטחון ויקל עליהם להמשיך לגור באזור הוא הרחקת החמושים מהגבול, תוך וידוא שחיזבאללה לא יפעל באזור המפוזר בלבנון, וכן פגיעה בתשתיות הטרור.

כמחצית מכלל הנשאלים בסקר דיווחו על הרעה במצבם הכלכלי, ו-88% מבעלי העסקים העידו על פגיעה בהכנסותיהם בעקבות המלחמה. כמחצית מהעצמאים בגליל המזרחי דיווחו על פגיעה חמורה במצבם הכלכלי, עם ירידה של לפחות 50% בהכנסותיהם בתקופה זו.

כוחות צה"ל בגבול הצפון
כוחות צה"ל בגבול הצפון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90
חילופי אש בין כוחות צה"ל לחיזבאללה בגבול הצפון
חילופי אש בין כוחות צה"ל לחיזבאללה בגבול הצפון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

בני בן-מובחר, יו"ר אשכול גליל מזרחי וראש המועצה האזורית מבואות החרמון, הגיב על הממצאים: "תוצאות המחקר ממחישות באופן ברור כי אין בכוונת תושבי הגליל המזרחי לשוב לבתיהם עד להשגת בטחון מוחלט באזור. אנו דורשים פתרון צבאי-מדיני אחראי לתושבים; יש לנו אפס סובלנות לפתרונות ארעיים". לדבריו, כדי להשיב את התושבים לבתיהם "נדרשת התערבות ותמיכה משמעותית מצד משרדי הממשלה, ויפה שעה אחת קודם".