כיתה וירטואלית ואיסוף נתונים על התלמיד: העתיד מגיע לבתי הספר

איך תיראה שנה"ל תש"ף? לפי פרופ' סופר, המומחה בטכנולוגיות למידה, הספרים יתחלפו בקטעים אינטרנטיים המתאימים לדור הצעיר, והמורים יעקבו אחר התקדמות התלמיד - דרך מערכות מתקדמות

כיתת לימוד חדשנית
כיתת לימוד חדשנית | צילום: Shutterstock

חוזרים לבית הספר: מערכות דיגיטליות משמשות אותנו בכל תחומי החיים בעידן המודרני. הטכנולוגיה שינתה לבלי היכר את שוק העבודה, את חיי החברה ואת הרגלי הבילוי שלנו. כמו בשאר התחומים, פיתוחים טכנולוגיים עשויים בעתיד לייעל גם את מערכות החינוך וההוראה ולסייע לתלמידים לשפר את ביצועיהם באופן ניכר.

פרופסור אורן סופר, דיקן הפיתוח וטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה, מעריך כי מערכת החינוך תעבור בשנים הקרובות שינויים מהותיים באופן הלמידה ובהטמעת טכנולוגיות מתקדמות. "השינוי הראשון קשור לצורת הלמידה – הלימודים לא יתקיימו בהכרח בכיתה כמו שאנחנו רגילים לקרוא לה, אלא בכיתה וירטואלית", הסביר סופר. "גם חומרי הלימוד והתכנים עצמם ישתנו ויהיו מבוססים על המדיום האינטרנטי".

התאמת חומרי הלימוד למערכות דיגיטליות, כפי שסופר מתאר, הן לא המרה של חומרי דפוס לימודיים למחשב, אלא אופטימיזציה של סביבת הלמידה המקוונת, הכוללת הכנת תכנים שמורכבים מקטעים קצרים ומיועדים ללמידה מהירה, שמתאימה לדור הצעיר ולעידן האינטרנטי. "צריך למצוא איזון בין תכנים שהם טובים ומעמיקים, אך מצד שני גם קצרים ומהירים, באופן שישמור על עניין מצד הלומד הצעיר. פסיביות שמאפיינת קריאה מדפוס איננה תקפה בעידן הזה".

סביבת לימודים טכנולוגית
סביבת לימודים טכנולוגית | צילום: Shutterstock

היתרון המרכזי של למידה "אונליין" טמון בכך שהיא מאפשרת להבין מדפוסי הלמידה של התלמידים על מצבם. "כל פעולה של התלמיד בסביבת הלמידה הדיגיטלית מאפשרת ללמוד על הפעילות שלו - לזהות אם הוא פותח תוכן וידאו או עונה על שאלה או אם הוא בכלל נכנס לאתר הלמידה. באמצעות איסוף נתונים על התלמיד וניתוחם, ניתן להגיע לדרך היעילה ביותר לסייע לו להצליח".

לדבריו, יתרון נוסף של הטמעת טכנולוגיה לימודית למערכת החינוך הוא מיידיות הפעולה במידת הצורך. "ניתן לזהות את הקושי של התלמיד תוך כדי שנת הלימודים ולא רק בסופה – לאחר שייכשל במבחן. כך ניתן לייצר התערבות באופן הלמידה של הילד ולגרום לחשיבה מחודשת לצורך חיזוק החומר הנלמד. הנתונים, שאוספת המערכת הטכנולוגית, הופכים להיות כלי מאוד משמעותי לתמיכה בתלמידים".

המערכות הטכנולוגיות מסוגלות לזהות קבוצות תלמידים בעלי התנהגות דומה וללמוד מאותה התנהגות על כלל הקבוצה. "מכיוון שתלמידים בעלי מאפיינים דומים מתנהגים בצורה דומה, ניתן להבין איך אפשר להתערב לטובת מי שדומה להם – באותו אופן שמיישמות זאת ענקיות רשת כמו 'גוגל' או 'יוטיוב'. כל תלמיד שמשתתף בלמידה באמצעות הטכנולוגיות הללו תורם להבנת דרכי הלימוד המתאימים ביותר לקבוצת התלמידים בעלי המאפיינים המשותפים".

סביבת לימודים טכנולוגית
סביבת לימודים טכנולוגית | צילום: Shutterstock

פעולות של איסוף וניתוח דפוסי למידה אוטומטיים, לטובת שיפור ההוראה וחומרי הלימוד, מכונות אנליטיקות למידה. להערכתו של סופר, אלגוריתמים בעלי מנגנון למידה צפויים לחדור למערכת החינוך בעתיד הקרוב, אם כי מדובר עדיין בתחום חדש למדי. לדבריו, ישראל נמצאת במקום טוב ביחס למדינות האחרות בהטמעת הטכנולוגיות הללו. "היה ניסיון במערכת החינוך, שככל הידוע לי, כרגע מפיקים ממנו לקחים או לומדים ממנו. כבר היום יש כניסה של הטכנולוגיה למערכות למידה אקדמיות ומשם זה מפעפע גם אל תוך מערכת החינוך".

לאלו שחוששים שחדירת הטכנולוגיה גם אל תוך מסגרות החינוך של הילדים, תצמצם עוד יותר את חיי החברה שלהם, סופר מבקש להרגיעם: "גם דרך מחשב יש דרכים לייצר למידת עמיתים - לא חסרות דרכים ללמידה שיתופית. מעבר לזה, חשוב לזכור שהלימוד המקוון לא נועד להעלים לחלוטין את שיטות הלימוד הקלאסיות, אלא להכניס לתוך המסגרת הקיימת גם תכנים מתקדמים יותר. השאיפה היא לקיים אינטגרציה בין למידה קלאסית לבין למידה באמצעות טכנולוגיות מתקדמות. תלמידים שלומדים טוב יותר בהרצאה פרונטלית – ימשיכו ללמוד בשיטה זו".

חידושים כאלה מחייבים שילוב של אמצעים כלכליים ושינוי תפיסתי עמוק. "זה דורש ממערכת החינוך לקיים סביבת למידה מאוד עשירה בתכנים ומגוונת וזה מאוד יקר לייצר תכנים כאלה. כמו כן, מהמורים נדרש לעקוב אחר נתוני התלמידים ולזהות היכן נדרשת התערבות אישית. הטכנולוגיה דורשת למידה דו-כיוונית, מאחר שעל המורים ללמוד גם בעצמם מתוך הנתונים שנאספים על ידי המערכת המספקת משוב תכוף על מצב התלמידים. לא פשוט לבצע שינוי משמעותי כל כך ביחסי המורים והתלמידים".

סביבת לימודים טכנולוגית, אילוסטרציה
סביבת לימודים טכנולוגית, אילוסטרציה | צילום: Shutterstock

כאמור, אנליטיקות למידה החלו להשתלב באופן מצומצם במערכות להשכלה גבוהה. בארץ למשל, החלו לעשות שימוש בטכנולוגיות לימוד באוניברסיטה הפתוחה, ובאנגליה אמצעים מתקדמים החלו להיטמע גם בבתי הספר. "באנגליה זה תחום שכבר ידוע ומוכר", אמר סופר. "שם כבר מפעילים אלגוריתמים שחוזים אם תלמיד יצליח או ייכשל ופונים אליו אם רואים שרמת הפעילות שלו באתר הלמידה ירדה. עם זאת, במערכות חינוך תיכוניים התחום עדיין קיים רק ברמה הניסיונית".

כבר היום בתי ספר בארץ משלבים שימוש באתרי למידה מקוונים, ולדעתו של סופר, בשנים הקרובות תעבור מערכת החינוך בארץ שינוי ניכר. "אני חושב שזה יהיה מאוד חזק כבר בעתיד הקרוב, לא בעוד הרבה שנים. גם בארץ יש כבר גורמים שמספקים חוויות למידה כאלה. אתרי המט"ח שקיימים הם מאוד עשירים ומעניינים וכבר היום מספקים למידה אינטראקטיבית. השלב הבא הוא לאסוף את הנתונים על המשתמשים, לעשות ניתוח אלגוריתמי שלהם ובאמצעותו ללמוד על התנהגות התלמידים והלמידה שלהם".