מחאה נגד ספרי לימוד אזרחות: "תכנים של 'פורום קהלת'"

ראש העיר גבעתיים רן קוניק הנחה לבחון את השימוש בספר "להיות אזרחים בישראל" בבתי הספר בעירו בעקבות טענות על "תכנים שעלולים לפגוע בערכי הדמוקרטיה", כמו גם מעורבות של פורום "קהלת" בכתיבתו. בשבוע שעבר פנה סגן ראש העיר רמת גן לשר החינוך קיש וקרא "לעצור את הלימוד מספרי האזרחות של קהלת"

תלמידים בבית ספר תיכון (אילוסטרציה)
תלמידים בבית ספר תיכון (אילוסטרציה) | צילום: רוי אלימה, פלאש 90

על רקע הטענות ההולכות וגוברות בנוגע ל"תכנים חדשים ומגמתיים פוליטית העלולים לפגוע בערכי הדמוקרטיה" בגרסתו החדשה של הספר "להיות אזרחים בישראל", הנחה ראש העיר גבעתיים רן קוניק לבחון את השימוש בו בבתי הספר. בפוסט שפרסם אמש (רביעי) הוא כתב: "בעקבות המחלוקת שהתעוררה סביב ספר הלימוד באזרחות לתיכון, 'להיות אזרחים בישראל', שבכתיבתו הייתה מעורבות/ייעוץ של אנשי 'פורום קהלת', הנחיתי את מינהל החינוך בגבעתיים לקיים בדיקה של הכתוב". בפתח הספר נכתב כי על הייעוץ המדעי הופקד ד"ר אביעד בקשי, שמשמש כראש המחלקה המשפטית ב"פורום קהלת".

קוניק הוסיף: "לדעתי, אזרחות צריך ללמד מהמציאות ולא מספרים - ולא חסר אצלנו ממה ללמוד. יש לציין למען ההוגנות שקיבלתי גם תגובות אחרות שהספר אושר על-ידי משרד החינוך - אבל אני מעדיף לעשות בדיקה כפולה ומכופלת. זו חובתי כמי שעומד בראש העיר הליברלית בישראל, לשמור על כך שדור העתיד שגדל בגבעתיים יחונך על בסיס תכנים המעודדים חשיבה עצמאית ולא כאלו - אם זה המצב בספר - המנסים לייצר מציאות חדשה".

הפוסט של רן קוניק
הפוסט של רן קוניק | צילום: מתוך הרשתות החברתיות

לפני כשבוע פרסם סגן ראש העיר רמת גן, עו"ד רועי ברזילי, הודעה שבה קרא "לכל ההורים ברמת גן ובישראל כולה לעצור את רכישת ספרי אזרחות שנערכו מחדש על-ידי 'פורום קהלת' שמוביל את ההפיכה המשטרית". ברזילי פנה לשר החינוך יואב קיש ולמנהלת מערכת החינוך ברמת גן בקריאה "לעצור את הלימוד מספרי האזרחות של קהלת". לדבריו, "הספר קובע בחלקיו השונים כי במקרה של התנגשות בין חקיקה לבין בית המשפט - אין להעדיף את פסיקתו של בית המשפט אם יבוטל החוק".

הספר ''להיות אזרחים בישראל''
הספר ''להיות אזרחים בישראל'' | צילום: משרד החינוך

ברזילי מסר: "בעקבות פניות שקיבלתי מעשרות הורים ברמת גן, שנדרשו לקנות את הספר עבור ילדיהם, אני קורא להורים שלא לקנות את ספר הלימוד 'להיות אזרחים בישראל' ולרכז את הספרים שנקנו בלשכתי. לא נלמד בבתי הספר תכנים של 'פורום קהלת' שערכו ספרי אזרחות שמנוגדים בגישתם לערכי היסוד ולמנגנונים הבסיסיים של הדמוקרטיה, ארגון שעומד מאחורי ההפיכה המשטרית ומי שמנסה למוטט את הדמוקרטיה בישראל ולהשליט שלטון אוטוקראטי".