לא מקופחים: 60% מבתי הספר שנפתחו בשנה האחרונה - לחרדים

המפלגות החרדיות השיגו בחודשים האחרונים תקציבי עתק לחינוך החרדי, אחרי שבמשך שנים הם טוענים לאפליה, אך הנתונים חושפים כי החינוך החרדי לא מקופח, בלשון המעטה. בבתי ספר ממלכתיים יש 460 תלמידים בממוצע, לעומת 220 בחינוך המממלכתי-דתי - ורק 214 תלמידים בכל בית ספר חרדי

זמן צפייה: 02:52

המפלגות החרדיות השיגו בחודשים האחרונים תקציבי עתק לחינוך החרדי, אחרי שבמשך שנים הם טוענים לאפליה, אך הערב (שני), רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, נחשפו במהדורה המרכזית הנתונים שחושפים כי החינוך החרדי לא מקופח, בלשון המעטה.

הממשלה הנוכחית חרטה על דגלה לשים קץ לאי השוויון - לדאוג שתלמיד חרדי לא יקופח בהשוואה לתלמיד שאינו חרדי, אחרי מה שהם מגדירים אפליה של שנים. כך הוגדלו התקציבים למוסדות החינוך החרדי בכל מיני דרכים - אבל האם באמת יש אי שוויון?

ניתוח חדש של מפת בתי הספר בישראל, שערכה התנועה לחופש המידע על בסיס נתונים בלעדיים ועדכניים שהגיעו לידיהם, חושף תמונה בלתי נתפסת: בשנה שעברה 60% מבתי הספר החדשים שנפתחו היו חרדיים, המספר הגבוה ביותר מאז 1991, כאשר בשנים עברו שיעור בתי הספר החרדיים מכלל בתי הספר נע בין 35 ל-50 אחוזים.

משה גפני ויצחק גולדקנופף
משה גפני ויצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעשור האחרון, 47% מבתי הספר שנפתחו היו חרדיים, לעומת 31% חילוניים ו-14% ערביים. נכון להיום, 32% מבתי הספר בישראל הם חרדיים, זאת למרות שהתלמידים החרדים מהווים רק 20% מכלל התלמידים בישראל. במגזר הערבי רואים תמונה הפוכה - שיעור התלמידים הערבים מכלל התלמידים הוא 15%, כאשר בתי הספר הערביים לעומת זאת מהווים רק 13 אחוזים מכלל בתי הספר.

ואם כבר דיברנו על שוויון - ככה זה נראה כשבודקים כמה תלמידים בממוצע יש בכל בית ספר: בבבתי ספר יהודים ממלכתיים - 460 תלמידים בממוצע. בבתי הספר הערביים - 411 תלמידים. בחינוך הממלכתי דתי - 330 תלמידים בבית ספר, ובחינוף החרדי - בכל בית ספר יש רק 214 תלמידים בממוצע. הרבה פחות צפוף.

כשמשווים בין ערים – מבינים את גודל הפערים. בבני ברק - 60 אלף תלמידים שלומדים ב-214 בתי ספר, ובתל אביב-יפו - 64 אלף תלמידים שלומדים ב-174 בתי ספר בלבד. בבית שמש ובבאר שבע מספר כמעט זהה של תלמידים (36 אלף בבית שמש, 25 אלף באר שבע), אבל מספר בתי הספר בבית שמש כמעט כפול - 167 בתי ספר בבית שמש לעומת 91 בלבד בבאר שבע. באלעד ובבת ים כ-17 אלף תלמידים, אבל בבת ים 47 בתי ספר, לעומת 81 באלעד.

Whatsapp Image 2023 01 04 At 1
תלמידות בחינוך החרדי

במשרד החינוך הוחלט לפני כשלוש שנים למנות ועדה שתבחן הקמת בתי ספר קטנים, מתוך הבנה שהם מצריכים תוספת משאבים לא מוצדקת, אולם בינתיים נראה שהתופעה של הקמת מוסדות חרדיים בהליך מזורז רק מתגברת, מרחיבה את הפריסה הגיאורפית של המוסדות - ומעמיקה את אי השוויוןן ואת השליטה החרדית בחברה. גורמים באוצר אמרו הערב לחדשות 13 כי המגמה הזאת רק תלך ותתגבר.