הישג ישראלי: אוניברסיטת חיפה דורגה בין 100 המובילות בעולם במדד האימפקט

האוניברסיטה הישראלית דורגה במקום ה-95 במדד האימפקט היוקרתי של חברת Times Higher Education, המודד את ההשפעה של מוסדות אקדמיים על קיימות חברתית, כלכלית וסביבתית. ראש מערך החדשנות והקיימות באוניברסיטה: "הישג חשוב שמלמד על הובלה בארץ ובעולם. האוניברסיטה אינה 'מגדל שן' אלא חלק מהמרקם החברתי בישראל - וחשוב לה להשפיע לחיוב"

אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה | צילום: אתר האינטרנט של אוניברסיטת חיפה

הישג ישראלי: אוניברסיטת חיפה דורגה בין 100 האוניברסיטאות המובילות בעולם במדד האימפקט היוקרתי של חברת Times Higher Education לשנת 2024. המדד, המדרג מוסדות אקדמיים ברחבי העולם על בסיס השפעתם על קיימות חברתית, כלכלית וסביבתית, הציב את אוניברסיטת חיפה במקום ה-95.

בשיחה עם חדשת 13, ראש מערך חדשנות וקיימות באוניברסיטה, פרופסור עופר ארזי, אמר כי "מדובר בהישג מרשים המציג הובלה בארץ ובעולם", והוסיף: "אוניברסיטת חיפה הכריזה לפני שלוש שנים על יוזמה אסטרטגית המדגישה את ההשפעה ("אימפקט") של פעילויות הליבה של האוניברסיטה - מחקר והוראה – על החברה. למשל, השפעה על מדיניות באמצעות כתיבת ניירות עמדה, העברת ידע לגבי פרקטיקות של עבודה במגוון תחומים וכן הנגשת ידע אקדמי לציבור הרחב".

"אוניברסיטת חיפה ממנפת רשת של שיתופי פעולה עם גורמים ממשלתיים, עסקיים ואזרחיים, במטרה להשפיע על החברה והסביבה", הוסיף פרופ' ארזי, "נהוג להגדיר את התחום כ'משימה שלישית' של האקדמיה. המשימה הראשונה של המוסדות היא לקדם מחקר, השנייה היא ללמד - והשלישית, שלעיתים נדחקת לשוליים, היא מעורבות חברתית והשפעה על הסביבה".

אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה

עוד אמר: "חשוב לאוניברסיטת חיפה להשפיע, מעצם כך שהיא רואה את עצמה כחלק ממרקם החברה הישראלית. אוניברסיטאות שואפות להתנתק מהדימוי של 'מגדל השן', להשפיע על הסביבה, לקדם שינויים חיוביים ולשתף ידע".

בנוגע למדד האימפקט סיפר: "המדד בודק מחקר איכותי לצד השפעה אקדמית על החברה, וכן את ההתנהלות הפנימית של המוסד. האם מקדמים נשים, מעניקים הזדמנויות לאוכלוסיות שונות - ואפילו אם ממחזרים בקמפוס. כלומר, המדד בודק האם מעבר למחקר מצטיין, האוניברסיטה מקדמת ערכים ומשפיעה לטובה על הקהילה".

לסיום, ציין ארזי: "דירוג גבוה במדד האימפקט הוא אינו דבר אזוטרי. מעל ל-2,100 אוניברסיטאות מכל העולם מתחרות זו בזו כדי לזכות במיקום גבוה, כולל אוניברסיטאות ישראליות. אוניברסיטת חיפה החלה לעלות בדירוג בשנים האחרונות, לפני שלוש שנים דורגנו בין המקומות 300-200, ועכשיו חלה קפיצה משמעותית".

סטודנטים באוניברסיטת חיפה
סטודנטים באוניברסיטת חיפה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

פרופ' גור אלרואי, רקטור אוניברסיטת חיפה שייכנס בחודש אוקטובר לתפקיד נשיא האוניברסיטה, אמר בהודעה שהופצה לעיתונות: "העלייה הקבועה שלנו במדד האימפקט, מהמקום ה-400 בעולם ועד למקום ה-95 בתוך שלוש שנים בלבד מעידה על החשיבות הרבה והעבודה המאומצת שעשינו באוניברסיטת חיפה כדי לעמוד במשימה החשובה ביותר של אוניברסיטאות במאה ה-21 - להיות מוסד משפיע, שלוקח חלק בפתרון האתגרים הגדולים של האנושות במאה ה-21".

עוד הוסיף פרופ' אלרואי: "המיקום הגבוהה שלנו במדד האימפקט הוא מקור גאווה לאקדמיה הישראלית כולה, והוא בעיקר עדות לכך שאנחנו באוניברסיטת חיפה לא 'מגדל שן', אלה מגדלור של ערכים שפועל ומשפיע על החברה הישראלית כולה ועל המרקם החברתי והסביבתי בצפון המדינה בפרט".

סטודנטים באוניברסיטת חיפה
צילום: הדס פרוש, פלאש 90

דירוג האוניברסיטאות של מדד האימפקט מתבסס על 17 יעדי האו"ם לפיתוח בר קיימה (Sustainable Development Goals). מדובר ביעדים הקשורים לאתגרים הגדולים של האנושות כפי שמגדיר אותם האו"ם, ובהם מאבק בעוני ובאי-שוויון, הבטחת חינוך שוויוני, שינויי אקלים והתחממות גלובאלית, פיתוח והנגשה של אנרגיות חדשות, שמירה על מגוון ביולוגי ועוד.

הציון נקבע על פי ההשפעה שיש לאוניברסיטה בכל אחד מהיעדים הללו, והוא כולל את איכות המחקר, את תוכניות הלימוד וההוראה, את ההשפעה באמצעות מעורבות ציבורית ואת ההתנהלות הפנימית של המוסד. בכך, שואף  מדד האימפקט לתאר את ההשפעה הממשית של האוניברסיטה על שורת נושאים בעלי חשיבות בסדר היום הבינלאומי.