מורים, מנהלים ורשויות: "דעות חשוכות לא יכתיבו את סדר היום"

עשרות הרשויות והעומדים בראשן הודיעו כי "יגנו על מערכת החינוך וישמרו עליה כסובלנית ושוויונית", זאת בעקבות חשיפת חדשות 13 שלפיה אבי מעוז יקבל את היחידה שתאפשר לו שליטה על תכני חינוך. יותר מ-200 מנהלים ומנהלות שיגרו מכתב לנתניהו: "לא ניתן לעמדות חשוכות להכתיב את סדר היום"

זמן צפייה: 02:25

בעקבות חשיפת חדשות 13 מוקדם יותר השבוע שלפיה יו"ר נעם אבי מעוז יקבל את היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות ממשרד החינוך - מה שיאפשר לו שליטה על ארגונים ותכנים שייכנסו לבתי הספר, זאת לפי הסיכום בין נעם לליכוד - הודיעו היום (שבת) למעלה מ-50 ראשי עיר ורשויות מקומיות בישראל כי "יגנו על מערכת החינוך ושמירתה כסובלנית ושיווניות".

ההודעה מגיעה "במחאה על העברת מסמכויות משרד החינוך לידיו של אבי מעוז ממפלגת נעם, שבהן יקבע את התכנים החיצוניים במערכת החינוך". באגודה למען הלהט"ב פנו לעשרות ראשי רשויות מקומיות להצטרף באמירה שיעמדו על חינוך לסובלנות וביקשו מחברי הקהילה הגאה לדרוש זאת מראש הרשות המקומית שלהם.

רשימת הרשויות המקומיות שהתייחסו: ראש העין, ערד, ראשון לציון, רמת גן, קריית ביאליק, חולון, חיפה, תל אביב -יפו, נשר, אשדוד, גני תקווה, בת ים, הוד השרון, זכרון יעקב, נס ציונה, קריית אונו, גבעתיים, מבשרת ציון, אלפי מנשה, רמת הנגב, כפר סבא, הרצליה, רמת השרון, אשכול, עמק חפר, מטה יהודה, עמק יזראל, גזר, קריית טבעון, צורן, דרום השרון, כפר יונה, נווה מונוסון, תל מונד, סביון, פרדס חנה, גלבוע, חוף הכרמל, מגידו, ברנר, רמת ישי, פרדסיה, כפר ורדים, מטה אשר, רמת ישי, יואב, כוכב יאיר צור יגאל, יהוד -מונסון, בני שמעון, אבן יהודה, גליל עליון, זבולון, מנשה.

ח''כ אבי מעוז
"דעות חשוכות לא יכתיבו את סדר היום". ח''כ אבי מעוז | צילום: פלאש 90

יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, אמרה: "לא מדובר פה בימין או שמאל אלא בחיים של ילדים ואסור להפקיר אותם. כל עוד האדם החשוך והקיצוני בכנסת ימונה על התכנים במערכת החינוך. זאת החובה של כל ראש רשות מקומית בישראל לצאת בקול ברור נגד השנאה ולהבטיח חינוך סובלני ושיווני במערכת החינוך שישמור על הנוער שלנו. זאת השעה להתייצב לצד הקהילה הגאה והנוער הגאה, ואני קוראת לראשי רשויות נוספים להביע עמדה ברורה נגד השנאה".

מאיגי נמסר: "תודה לראשי הרשויות ששמו קו אדום לטרלול. זה צעד מנהיגותי שמשדר לנוער והצעירים הגאים ביטחון ודאגה. נתניהו והליכוד חיייבים לשקול מחדש את המהלך הגרוע הזה ולא לתת את המפתחות לכיתות של ילדי ישראל בידי אבי מעוז ורוני ססובר".

מור נהרי, מנכ"לית ארגון חוש"ן, הוסיפה: "התנועה הזאת היא התשובה לאמירות הלהט"בופוביות והקשות שאנחנו שומעים בשבועות האחרונים. הן חומה בצורה שמגנה על הנוער. הן מסר של קבלה ואהבה לכל תלמיד ותלמידה. אנחנו מברכים כל רשות שהצטרפה למפגן התמיכה ומעודדים רשויות נוספות - נקטו עמדה, הנחו את בתי הספר להזמין תכנים של חינוך לסובלנות, הבהירו לבתי הספר לא להזמין תכנים להט"בופובים ומפלגים, שמרו על הנוער".

בית ספר לימודים בתי ספר כיתה כיתות מורים
"לא מדובר בימין או שמאל אלא בחיים של ילדים". שלום כיתה א' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במקביל, יותר מ-200 מנהלות ומנהלי בתי ספר מרחבי הארץ ממגזרים ומאפיינים שונים, שלחו מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו כתבו: "נתייצב ונעמוד איתן לשמירה על הדמוקרטיה שלנו ועל זכויות היסוד של אזרחיות ואזרחי המדינה בהתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. אנו מביעים בזאת את מחאתנו על הוצאת היחידה האחראית על תוכניות ושותפויות ממשרד החינוך והעברתה לתחום האחריות של אגף שבראשו יעמוד אבי מעוז ממפלגת נעם, אשר מביע בפומבי את דעותיו הגזעניות, הלהט"בופוביות, החשוכות, והקיצוניות ביותר אשר מבטלות, מפלגות, משסעות ופוגעות בקהילות שלמות וזהויות נרחבות בחברה הישראלית. לא נישאר אדישים למצב!

"נמשיך להנהיג שיח הומניסטי ופלורליסטי מתוך אמונה שזו אחת המטרות העיקריות שלנו בתור אנשי חינוך, בתור מנהיגות.ים ובתור בני אדם. נוסיף לחשוף את תלמידינו לתכנים העוסקים בחופש, שוויון, אהבת האדם, זכויות אדם, קבלת האחר והיכרות עם כל האוכלוסיות שהן מרכיביו של פסיפס החברה הישראלית והחברה האנושית. לא ניתן לעמדות חשוכות להכתיב את סדר היום בבתי הספר שלנו ואנו קוראים וקוראות לשינוי ההחלטה באופן מיידי".

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

יותר מ-600 מורים לאזרחות חתמו על עצומה: "לא ניתן יד לפגיעה, הסתה והדרה של קבוצות שונות ומיעוטים"

בנוסף, יותר מ-600 מורים לאזרחות ברחבי הארץ חתמו על עצומה שבה נאמר כי "לאור ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו, המבשרים על אג'נדה גזענית וקיצונית ועל כוונות חברי הממשלה המיועדים לנצל את כוחם על מנת לחבל במערכת החינוך - אנחנו, מורים ומורות, אנשי ונשות חינוך, ארגוני חינוך וחברה אזרחית - מצהירים בזאת כי לא נקבל בשתיקה הנהגה חינוכית שתקדם בחקיקה ובמעשה פעולות אנטי-דמוקרטיות, הפוגעות בזכויות אדם;  לא ניתן יד לפגיעה, הסתה והדרה של קבוצות שונות ומיעוטים בחברה בישראל;  לא נשתף פעולה עם תוכניות לימודים שסותרות את הערכים ההומניסטיים המופיעים בחוק חינוך ממלכתי, ואת ערכי השוויון והדמוקרטיה.

"לא נשתתף ברדיפה והשתקה של ארגוני זכויות אדם במערכת החינוך; לא נעמוד מנגד אל מול הסתה והפצת שקרים על פעילותם החינוכית הראויה של עמיתינו - מורים ומנהלים כמונו - ומול רדיפתם; נעמוד לצד כל מורה, מנהל או מנהלת שיוזמנו לשיחות בירור או שימוע בשל תמיכתם בעקרונות הדמוקרטיה, השוויון, הפלורליזם וחופש הביטוי; נמשיך לחנך את תלמידינו לאור ערכים ליברליים, הומניסטים ודמוקרטיים, גם מול ניסיונות להצר את צעדינו ולכבות את אורם ונעשה כל שביכולתנו על מנת להצמיח דורות נוספים של אזרחים בעלי תודעה דמוקרטית, שאינם מוכנים להבליג על פגיעה בזכויות אדם ומיעוטים לטובת עריצות הרוב".

אבי מעוז ויאיר לפיד על רקע כיתה
''אני קורא לכם לא לשתף פעולה עם היחידה לתוכניות ושותפיות חיצוניות במשרד החינוך כל עוד היא בשליטתו של מעוז'' | צילום: יונתן זינדל, אבשלום ששוני, פלאש 90

ביום חמישי שלח ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד שלח מכתב פתוח לכל ראשי וראשות הערים והמועצות בארץ שבו התייחס לסוגיה: "אני כותב אליכם בדאגה רבה לעתיד מערכת החינוך והמדינה, שכן הממשלה החדשה המוקמת בישראל, הפקירה את חינוך ילדינו והעבירה אותם לידי הגורמים הקיצונים והחשוכים ביותר בחברה הישראלית כפי שאתם יודעים מדובר במפלגה קיצונית, גזענית, הומופובית ומסוכנת. אני קורא לכם לא לשתף פעולה עם היחידה לתוכניות ושותפיות חיצוניות במשרד החינוך כל עוד היא בשליטתו של מעוז.

"האחריות הכבדה על תכני החינוך שילמדו ילדינו בבתי הספר - עוברת עכשיו אליכם. כדי לשמור על מערכת החינוך ממלכתית וליברלית, כפי שהייתה עד עכשיו, ולהפעיל את זכותו של השלטון המקומי לעצב את החינוך בתחומו, עליכם לשמש כעת כשומרי סף. אינכם לבד במאבק הזה - אנחנו פה ונשמח לסייע ולשתף פעולה בכל דרך אפשרית".

בתגובה לפנייתו של לפיד לראשי הרשויות, כמה מחברי הכנסת המכהנים מטעם מפלגות הימין ביניהם יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר, ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית וגם חברי הכנסת מירי רגב ושלמה קרעי מהליכוד גינו את דבריו של לפיד וכינו אותו "מסית" ו"ממריד".

בתוך כך, המיועד לתפקיד השר לביטחון לאומי בן גביר אמר: "יש גבול דק בין חופש ביטוי לבין הסתה, המרדה ופגיעה במרות הממשלה. ההתנהלות של גורמים באופוזיציה היא בלתי אחראית, מסוכנת שעלולה להוביל למדרון חלקלק. התנהלות שלא מקבלת את מרותה של הממשלה הנבחרת רק בגלל שהחלטותיה המסתמנות לא לרוחו של לפיד, היא התנהלות מופקרת, בעייתית שפוגעת בכל חלקי עם ישראל ועלולה לקרוע את העם".