שאשא-ביטון על לימודי הליבה בחינוך החרדי: "גוזרים בורות ועוני"

שרת החינוך התייחסה להיעדרם של לימודי הליבה מתוכניות הלימודים של רבים ממוסדות החינוך החרדיים, ואמרה: "זה אסון כלפיי המגזר החרדי וכלפי החברה שלנו בכלל". במקביל, משרד החינוך הציג היום את התוכנית החדשה ללימודי אזרחות - שלא התעדכנה מאז 1990

שרת החינוך ד"ר יפת שאשא-ביטון
השרה יפעת שאשא-ביטון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון התייחסה היום (שני) להיעדר לימודי הליבה מתוכנית מהלימודים ברבים מן מוסדות החינוך החרדיים ואמרה: "זה אסון כלפיי המגזר החרדי וכלפי החברה שלנו בכלל. יש פה מוטיבציה של מישהו לגזור עוני על החברה החרדית ובעתיד זה יפגע בילדים של כולנו. עוד עשר שנים הילדים שלנו ישאו בנטל. עושים טובה פוליטית מתוך שיקולים פוליטיים פסולים, למגזר מסויים - אבל פוגעים בו ופוגעים בחברה שלנו אנושות".

"אין שאלה שיש פה אינטרס לקבוצות מסויימות להשאיר את הילדים האלה במקום של בורות ושל עוני", אמרה שאשא-ביטון, "זה צריך להטריד את החברה החרדית בפרט ואת כולנו".

יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ברקע הדברים שאמרה שרת החינוך, משרד החינוך הציג היום את התוכנית החדשה ללימודי אזרחות בחטיבת הביניים, המיועדת לתלמידי כיתה ט', אשר לא עודכנה כבר משנת 1990. בתוכנית הלימודים החדשה, מחצית מהחומר הנלמד יהיה זה שנבחר על ידי המורה, שם גם ידונו התלמידים בנושאים רגישים יותר, כמו הסכסוך הישראלי-פלסטיני והמיעוטים במדינהת ישראל.

שאשא-ביטון: "התוכנית החדשה באזרחות לחטיבות הביניים, ממשיכה את המהלך הנרחב שהתחלנו השנה בחטיבה העליונה של התחדשות תהליכי הלמידה במקצועות המורשת, החברה והרוח, התאמתם לדרכי הלמידה הרלוונטיות למאה ה-21 וחיזוקם והפיכתם למשמעותיים יותר בקרב התלמידים. אופן הלימוד של התוכנית, לצד התכנים החשובים שהיא כוללת, יסייעו בפיתוח חשיבה ביקורתית ועצמאית אצל בוגרי מערכת החינוך, ויתרמו לעיצוב האזרח של המחר, אשר מעורב, משפיע ומעצב סדר יום חברתי ואזרחי- במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

תלמידים נבחנים בבחינת הבגרות
תלמידים נבחנים בבחינת הבגרות | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר אמרה: "לאחר תקופה ארוכה מאד, יוצאת היום אל הדרך תכנית לימודים עדכנית, חדשנית וחלוצה. היא מהווה בשורה חשובה למערכת החינוך ולחברה הישראלית על כל גווניה. היא מעניקה לבוגר ידע, מיומנויות ומזמנת לו דיון בערכים, תוך עיסוק בדילמות מורכבות. היא מעודדת את התלמידים לגלות מעורבות אזרחית, לנקוט בפעולה, ולהביא לשינוי במציאות חייהם, באופן שישפיע על הקהילה, החברה והמדינה".

לדברי משרד החינוך, התכנית החדשה מחולקת לפרקי חובה ובחירה, כאשר הידע, המיומנויות והדיון בערכים שזורים לכל אורכם. נושאי החובה כוללים עיסוק במגילת העצמאות בהיותה מסמך מכונן של מדינת ישראל וכן במאפיינים היהודים ובעקרונות הדמוקרטים כפי שהם משתקפים בעבודה של רשויות השלטון בישראל. עוד היא עוסקת בשלטון המקומי, החברה בישראל, ההכרה בקבוצות השונות בישראל ובחינוך לאזרחות פעילה, יוזמת ותורמת לחברה ולמדינה.

תלמידים בדרך לבית ספר
תלמידים בדרך לבית ספר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

עוד טוען משרד החינוך כי נושאי הבחירה שבתכנית מגוונים ומאפשרים שיח פתוח בסוגיות מורכבות ומאתגרות, שכוללות, בין היתר, את מדינת ישראל והתפוצות, המיעוטים בישראל, יחסי דת ומדינה, תקשורת ודמוקרטיה, הסכסוך הישראלי- ערבי, היבטים בינלאומיים וגלובליים, כלכלה, פוליטיקה ואזרחות והאבות המייסדים. פרק זה מאפשר למורה גמישות בבחירת הנושאים והעמקה בתכנים המגוונים שבהם.

כמו כן, התכנית מטפחת מיומנויות מגוונות ורבות, בהן חשיבה מסדר גבוה, יכולת להבחין בין עובדות לבין דעות, אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית, מודעות חברתית, יכולת לגבש עמדה מנומקת ולהביע אותה, מסוגלות להכיל מגוון דעות, ויכולת חשיבה ביקורתית ורפלקטיבית.