זעם באקדמיה: "המימון למדענים חוזרים הופסק בפתאומיות"

משרד העלייה והקליטה הקפיא תקציב שנתי בסך כ-13 מיליון שקלים - כך נודע לחדשות 13, וזאת כשברקע חשש כבד באקדמיה ממגמת ירידה במספר המדענים שבוחרים לחזור לארץ בתקופה האחרונה בעקבות החקיקה המשפטית. במשרד טענו כי המהלך נובע ממחסור תקציבי על רקע הזינוק במספר העולים, וכן מתעדוף תוכניות אחרות

הטכניון, האוניברסיטה העברית ומכון ויצמן למדע. המובילות בישראל | צילום: הדס פרוש, אוליבייה פיטוסי, יוסי אלוני/פלאש 90

משרד העלייה והקליטה הפסיק באחרונה את מימון התוכנית למדענים חוזרים, שתקציבה עומד על כ-13 מיליון שקלים בשנה, כך נודע היום (רביעי) לחדשות 13. גורמים במשרד טענו כי הסיבה היא זינוק בהיקף העולים וסדר עדיפויות של שר העלייה והקליטה אופיר סופר, שכולל בין היתר קידום תוכנית ללימודי עברית לעולים ועידוד עלייה מארצות הברית ואירופה. בעבקבות הפרסום החליט יו"ר ועדת הקליטה של הכנסת, ח"כ עודד פורר, לכנס דיון חירום בנושא.

מ"מטה המאבק של האקדמיה", בראשות פרופ' איתי אטר מאוניברסיטת תל אביב, נמסר: "בשקט בשקט, ובלי להודיע באופן רשמי, הופסק המימון של משרד העלייה והקליטה למדענים חוזרים. מאות מדענים חוזרים שפונים למשרות פוסט-דוקטורט ושמשרתם ממומנת בחלקה על-ידי תקציב המשרה - ניצבים בפני שוקת שבורה. הסיבה הרשמית היא קיצוץ תקציבי. בפועל, סדר עדיפויות נמוך למדע ולמדענים. אין אקדמיה פורחת עם הממשלה הזאת".

באקדמיה מודאגים כבר זמן רב מ"בריחת מוחות" - ובמיוחד בתקופה האחרונה - בשל המהפכה המשפטית. כך למשל, קיימת מגמה של ירידה ברצון מצד מדענים שיוצאים להכשרות בחו"ל לשוב לישראל. מטרת התוכנית למדענים חוזרים היא לעודד את חזרתם לארץ על-ידי מימון המשרות באקדמיה. הפסקת התקצוב לא תאפשר זאת, כך שחלק מהמדענים שכבר נכנסו לתוכנית ונערכו לחזרה ארצה - ימצאו את עצמם ללא עבודה.

ח''כ עודד פורר
ח''כ עודד פורר | צילום: פלאש 90

פרופ' פרץ לביא, יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי, אמר כי "מדובר בפגיעה חמורה באנשים שהחליטו למרות המצב לחזור ארצה, זה יבוא לידי ביטוי ברמת המחקר במדינת ישראל. אנחנו מחפשים את האנשים שסיימו פוסט-דוקטורט בחו"ל. זו פגיעה בעתיד המדע בישראל. המצער הוא שבזמן שבו מגדילים בצורה דרמטית את ההקצבות לאברכי הישיבות - פוגעים במדענים חוזרים שעתיד המדינה תלוי בהם".

יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, ח"כ עודד פורר החליט לכנס דיון חירום בנושא. "החלטה תמוהה זו עומדת בניגוד גמור לערכיו ומטרותיו של משרד העלייה והקליטה ומרחיקה ממדינת ישראל חוקרים ומדענים היכולים להשתלב בחברה הישראלית ולתרום תרומה משמעותית לחלום הציוני. לא ייתכן כי בזמן שמשרד העלייה והקליטה שופך כסף למשרדי פרסום במטרה לשווק את אפשרויות העלייה לישראל הוא פוגע באחד המפעלים המפוארים של קליטת מדענים ואקדמאים".

אופיר סופר, שר העלייה והקליטה
אופיר סופר, שר העלייה והקליטה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

במשרד העלייה והקליטה אמנם התחייבו כי מי שכבר קיבל אישור למלגה אכן יקבל אותה, אך על-פי גורמים במשרד - גם מי שכבר חזרו וקיבלו את המלגה לשנה הראשונה, לא בהכרח יקבלו את שאריתה בשנים השנייה והשלישית.

שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, מסר: "בשנה וחצי האחרונות עלו לישראל יותר מ-110,000 עולים חדשים, מספר שיא מימי העלייה הגדולה מברית המועצות בתחילת שנות ה-90. מדובר במספר המהווה גידול של פי שלושה ממספר העולים הממוצע בשנים עברו. נעשו מאמצים גדולים להגדלת תקציב המשרד בשנת 2023, אך גם לאחריהם התקציב אינו תואם את מספרי העולים. לכן המשרד נדרש לבצע תהליכי התייעלות ותעדוף תקציבי של צרכי הליבה הדחופים לעולים, שבלעדיהם יתקשו העולים להיקלט בצורה מיטיבה בישראל.

"המשרד מתקצב באופן שוטף ובמתכונת חירום את הצרכים החשובים והמיידים ביותר לעולים ובראשם לימודי עברית, תעסוקה ודיור. כך לדוגמה תקציב העברית של המשרד גדל בעשרות רבות של מיליוני שקלים. בנוסף, הוגדלו משמעותית התקציבים לתוכניות החינוכיות פל"א ויע''ל, בשל הצורך לשלב בצורה הטובה ביותר את ילדי העולים במערכת החינוך, שודרגו תוכניות ההשמה בתעסוקה ובימים אלו אנו שוקדים על רפורמה חשובה בסיוע בשכר דיור".

"לעניין קליטת המדענים, מדובר בתוכנית חשובה מאוד למשרד. המשרד תקצב בשנת 2023 למעלה מ-70 מיליון שקלים לטובת קליטתם של מאות מדענים. בשנה האחרונה נקלטו בישראל כ-350 מדענים עולים ותושבים חוזרים. המשרד רואה בקליטת מדענים למדינת ישראל מנוע צמיחה משמעותי למשק, ורק לאחרונה אישר שר העלייה והקליטה תוכנית חדשה בשם 'עמית מחקר' להבאת מדענים לישראל שמתוקצבת בעלות כוללת של 5 מיליון שקלים בשנה. חשוב להבהיר כי לא בוטלה התוכנית, ואף נפתחה תוכנית חדשה למדענים עולים, וזאת כחלק מתוכנית התייעלות כללית שעובר המשרד, במטרה לספק את צורכי הליבה של המשרד לכמות העצומה של העולים. משרד העלייה והקליטה רואה חשיבות רבה בקידום כלל התכניות לעידוד עליה, ובכללן התכניות לקליטת מדענים. המשרד פועל להגדלת התקציב כך שיוכלו לתת כמה שיותר מענה נרחב לכמה שיותר עולים".

אוניברסיטה בישראל
אוניברסיטת תל אביב | צילום: חדשות 13

יו״ר ScienceAbroad, נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון לשעבר, פרופ׳ רבקה כרמי מסרה: "במקום לחבק את המדענים והחוקרים שמעוניינים לחזור לישראל, ובמיוחד בעת הזאת לעשות מעל ומעבר על מנת להשיבם ארצה, המדינה לוקחת גם את המעט שהיא נתנה לצורך כך עד עכשיו. משרד העלייה והקליטה מוביל תכניות חשובות במגוון תחומים שמטרתן לתמרץ את האקדמיה והתעשייה בארץ לקלוט מדענים ישראלים חוזרים ולעודד את המדענים עצמם לקבל החלטה על חזרה לארץ. על משרד האוצר למצוא באופן מיידי את הדרך לשמר את התקציבים המיועדים לנושא הזה, שבתקופה בה אנחנו נמצאים הם קריטיים במיוחד".

"אסור להביא את משרד העלייה והקליטה למצב בו עליו לקצץ את המשאבים לקליטת המדענים החוזרים, רק כי הוא מחויב לשמר את פעילותו לקליטת עולים חדשים", הוסיפה פרופ' כרמי, "פגיעה בחזרתם של מדענים ארצה בגלל מחסור בתקציב לכך, מעמיקה את המשבר שכבר קיים ומהווה מכה לעתיד התעשייה והאקדמיה בישראל".