היוזמים מאחורי "הסטורי של אווה": "רצינו שכולם ידעו מי היא"

יוצרי הפרויקט, שעורר דיון ציבורי נרחב, אמרו לחדשות 13: "הבנו שיש בעיה בהעברת החוויה של השואה לדור החדש". לדבריהם, עד הבוקר הצטברו למעלה מ-100 מיליון צפיות בסרטונים באינסטגרם

זמן צפייה: 05:50

בשבועות האחרונים עורר מיזם חדש סערה ציבורית ודיון נרחב – "הסטורי של אווה", פרויקט שמבקש להעביר את סיפורה של ילדה שנרצחה בשואה דרך סרטונים קצרים שעולים לעמוד האינסטגרם הייעודי שנפתח עבורה. הסרטונים מבוססים על סיפורה האמיתי של אווה היימן, כפי שנכתב ביומנה.

יוזמי הפרויקט, אב ובתו - מיה ומתי כוכבי, סיפרו כי "הרעיון עלה כשהבנו שיש בעיה, שאנחנו צריכים להעביר את החווייה הקשה של השואה לדור החדש". "אבא שלי ואני ישבנו ביחד וחשבנו שהרשתות החברתיות זו הצורה הנכונה לפנות אליהם", הוסיפה מיה, "עברנו על 30 יומנים והתאהבנו באווה היימן ובחרנו בה".

"צילמנו את זה בלבוב באוקראינה, היה סט גדול של מאות שחקנים", הסביר מתי, "מה שמיוחד זה שהכל היה כמו בקולנוע - חוץ מהמצלמה שהייתה סמארטפון, הכל צולם בו. אווה עצמה, הילדה, החזיקה אותו יחד עם הצלם המקצועי שלנו כדי שנוכל לקבל את הזווית ראייה שלה, את מה שהיא ראתה מגובה העיניים שלה".

[brightcove_iframe video_id='programs-yaakov-eilon-articles-20190501-1832' autoplay='0' credit='' desc='מיה קוויני, הילדה ששיחקה את אווה בפרוייקט' kid='1_ixtfll3i' duration='302'']

"אנחנו מתעסקים בשואה בחיל ורעד", ציין מתי, "אבל המספרים מאוד מרגיעים אותי. גילינו הבוקר שיש למעלה מ-100 מיליון צפיות, למעלה משלושה מיליון ישראלים באתר, 50% מהקהל שלנו בגילי 13-30. עד לפני שבועיים השם של אווה לא היה ידוע והיום יש 200 מיליון כניסות ל-'סטורי של אווה' בגוגל. רצינו שכולם ידעו מי זאת אווה – זה הדבר הכי חשוב".

מתי הוסיף כי בעקבות הצלחת הפרויקט, מתגבשים שיתופי פעולה נוספים הקשורים אליו: "יש כל מיני מחשבות הלאה, אני רק יכול לומר שהיום פנתה אלינו אחת המדינות החשובות בעולם ואמרה שהם רוצים לתרגם את המיזם לשפה שלהם, והם יביאו עשרות מיליונים לצפות בזה. הרעיון הוא שהעולם ידע מה קרה לעם היהודי".

"יש שלוש ילדות שרוקדות בתחילת הסרט. אף אחת מהן לא חיה, לא שרדה. מרתה הייתה הראשונה שמתה, ואנני מתה בידיים של אווה באושוויץ. וזה בגלל שהן היו יהודיות – אי אפשר להתבלבל בזה. כל המשפחה שלה מתו בתוך חודשיים. אני חושב שזה המסר – אסור להתבלבל איתו". מיה הוסיפה כי הסרטונים יעצרו ברגע שאווה עולה על הרכבת: "בזמן הצפירה יהיה הסיפור האחרון של אווה. עצרנו איפה שהיומן עצר, רצינו להיות הכי אמינים שאפשר".