ועדת החינוך דנה בפתיחת שנת הלימודים: "גלנט החרים את הדיון"

שר החינוך ונציגי משרדו לא הגיעו לדיון בכנסת על המתווה לפתיחת שנת הלימודים. יו"ר הוועדה: "גם אם אין תשובות צריך להתייצב ולהגיד זאת". גלנט: "עוסקים בהיערכות וביישום התוכנית"

זמן צפייה: 00:29

ועדת החינוך התכנסה הבוקר (רביעי) כדי לדון במתווה פתיחת שנת הלימודים תשפ"א, ללא שר החינוך יואב גלנט ונציגי משרדו, שהחרימו את הדיון בטענה שיו"ר הוועדה רם שפע לא תיאם אותו עמם. שפע מצדו טוען שגלנט החרים את הדיון אחרי שכבר נדחה פעמיים, כי משרד החינוך טרם נערך להציג את המתווה על כל פרטיו.

"אני מניח שכולכם יודעים שקבענו ישיבה לפתיחת שנה שתתחיל בעוד פחות מחודש. השארנו מקום גם פיזי וגם כללי למנכ"ל משרד החינוך ולשר החינוך ואנחנו אומרים לכם שלמרות שבחרתם לא להגיע נמשיך לכבד אתכם, אבל זה לא מוריד מהאחריות שלכם לתת תשובות לחברי הכנסת ולציבור כולו", אמר שפע בפתח הישיבה. "בחרתם לשלוח מכתב עם דברים מאוד מאוד מסולפים. האמת היא, שפנינו אליכם כפי שקורה בכל שנה. אתם ביקשתם לדחות את הדיון ואנחנו נענינו לבקשתכם. ברור לנו שמערכת החינוך באתגר גדול ולכן דחינו. דחינו ליום שני ואח"כ ליום רביעי בשעה 09:00 באישור של הגורמים הבכירים ביותר בלשכת המנכל והשר כיוון שזאת השעה שהתאימה לכם. השר בחר להודיע לנו אתמול שהוא לא בא".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-education-society-part-2008051003' autoplay='0' credit='' desc='דברי הפתיחה של רם שפע בוועדת החינוך' kid='1_q3pzjznn' duration='331'']

"אנחנו מכבדים את הכנסת ואת כבודו של הציבור כי בעיניי אין לכם זכות לא לתת תשובות לציבור", המשיך שפע. "גם אם אין לכם את כל התשובות, אני בטוח שהציבור מבין. אם עדיין לא יודעים איך מצילים את תוכנית קרב או תוכנית הילה, אתם הייתם צריכים להגיע לפה. גם אם אין תשובות צריך להתייצב ולהגיד זאת".

"שר החינוך הורה לכולם להחרים את הדיון הזה, אין אף נציג של משרד החינוך ככל שאני מבין. נפנה ליו"ר הכנסת בעניין", אמר שפע על אי נוכחותם של נציגי משרד החינוך, שנרשמו לישיבה לפני כשבוע.

יו"ר סיעת יש עתיד וחבר הוועדה מאיר כהן, אמר במהלך הדיון: "אני מבין מאוד ששר החינוך עסוק, בפרט מול האתגר של פתיחת שנ"ל בצל הקורונה, אבל הוא היה צריך להגיע לוועדה. וועדת החינוך היא הבקר הפרלמנטרי החשוב ביותר ועיניהם של מאות אלפים, נשואות אלינו. לעצם העניין, יש המון אתגרים אבל מחסור של אלפיים מורים הוא קריטי, בפרט בשל הצורך ללמוד בקפסולות - יש המון מורים בפנסיה שצריך לגייס בחזרה ככוח תומך".

יואב גלנט
יואב גלנט | צילום: חדשות 13

ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד-תל״ם) אמרה בדיון: "שר החינוך גלנט החליט הבוקר להחרים את הדיון בועדת החינוך. שלושה וחצי שבועות לפני פתיחת שנת הלימודים ונציגי משרד החינוך לא משתתפים בדיון החשוב בועדת החינוך, הדן בהיערכות לפתיחת שנה"ל. זהו רק המשך טבעי להתנהלות הממשלה בתקופה האחרונה, ולזלזול המתמשך באלפי ילדים, משפחות ואנשי חינוך שיפגעו מסגירת תוכניות חינוכיות רבות ואי פתיחת שנת הלימודים כסדרה".

גלנט צייץ בתגובה בטוויטר: "כינסתי הבוקר את בכירי משרד החינוך לדיון מרכזי בנושא היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ״א במסגרת תוכנית 'לומדים בביטחון'. אנו עוסקים במלוא המרץ והעוצמה בהיערכות וביישום התוכנית. נמשיך לעשות לילות כימים כדי להבטיח את פתיחת שנת הלימודים באחד בספטמבר".

בשבוע שעבר אישר ראש הממשלה נתניהו את תוכנית החזרה ללימודים באחד בספטמבר של גלנט והיא תובא לאישור הממשלה. הרשויות המקומיות יחויבו להתחיל להיערך אליה כבר בשבוע הבא. משרד האוצר אישר את התקציב לתוכנית.

על פי המתווה, גני הילדים וכיתות א'-ב' יפעלו כרגיל. בכיתות ג'-ד' ילמדו בקפסולות של עד 18 תלמידים. מכיתה ה' התלמידים ישלבו למידה מרחוק יחד לפחות יומיים למידה בבית ההספר, בחלוקה לקפסולות של עד 18 תלמידים.

חיטוי כיתה מקורונה לקראת חזרה ללימודים
חיטוי כיתה מקורונה לקראת חזרה ללימודים | צילום: רויטרס

עלות התוכנית – 4.2 מיליארד שקלים. 2.6 מיליארד יוקצו לגיוס כוח אדם לטובת פיצול הכיתות וכן הגדלת היקף המשרה של מורים, עוזרי חינוך ואף סטודנטים. 1.2 מיליארד נוספים ישמשו לתשתית הלמידה מרחוק. יתר התקציב ישמש למיגון והיגיינה, תמיכה באוכלוסיות מוחלשות והסברה.

בתוך כך, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד פנתה בשבוע שעבר למנכ"ל משרד החינוך בטענה כי "המתווה לשגרת קורונה ריק מתוכן ואינו מתייחס למצוקות מערכת החינוך. אם הליקויים לא יתוקנו הסתדרות המורים תנקוט בצעדים ארגוניים".