השביתה ברשויות: מוסדות החינוך ייפתחו כרגיל, צעדים אחרים יינקטו

בשלטון המקומי החליטו לפתוח מחר כרגיל את בתי הספר והגנים כדי לא לפגוע בהורים ובילדים, וימשיכו להיאבק בקרן הארנונה בדרכים אחרות. זאת, לאחר שהיום הושבתו השירותים המוניציפליים כמחאה על החוק שמנסה הממשלה להעביר

זמן צפייה: 04:08

מוסדות החינוך והגנים שהושבתו היום (שני) בשל מחאת הרשויות בחוק קרן הארנונה של הממשלה, ייפתחו מחר מחדש, למרות השביתה ברשויות המקומיות. במקביל, בשלטון המקומי ימשיכו במאבק נגד החוק בדרכים אחרות - על מנת לא לפגוע בילדים והורים.

במרכז השלטון המקומי הבינו כי צריך למקד את המחאה נגד הממשלה, ומבלי לפגוע בתושבים. המרכז הודיע כי השביתה בשירותים המוניציפליים תימשך לפחות עד יום חמישי, והחליטו להחריף את הצעדים בכ-75 הרשויות השובתות. כך למשל יוקפאו ועדות תכנון ובנייה, ולא יוענקו היתרי בנייה.

הממשלה קידמה בימים האחרוני את "קרן הארנונה" שתעביר מיליארדי שקלים מערים חזקות יחסית לרשויות חלשות, זאת במקביל להגדלת הכספים הקואליציוניים בעיקר למוסדות תורניים למרות אזהרות בכירי האוצר, ואמש (ראשון) איימו בשלטון המקומי לפתוח בשביתה החל מהבוקר.

Whatsapp Image 2023 05 15 At 1
יו''ר השלטון המקומי חיים ביבס בוועדת הכספים | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

Whatsapp Image 2023 05 15 At 1
ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן בוועדת הכספים | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

ב-75 רשויות לפחות השביתו את מערכת החינוך והשירותים המוניציפליים. חלק מהרשויות החליטו להחריג את מערכת החינוך, כמו למשל יבנה, שמערכת החינוך בה הייתה סגורה בימים האחרונים בגלל מבצע "מגן וחץ", ויש גם רשויות שפשוט לא הצטרפו להשבתה, כמו לוד וירושלים.

אז איך בדיוק תעבוד השיטה שעליה מוחים בשלטון המקומי? לפי הצעת החוק, על כל שקל חדש שייכנס כארנונה עסקית, למשל מחנויות, קניונים, מלונות, משרדים או בנקים, הערים הגדולות יידרשו להפריש סכום לקרן בתוך משרד האוצר, שתחלק את השלל בינה לרשויות שנמצאות בגרעון עמוק כי אין בתחומן שטחי מסחר.

בתחילת הדרך דרשה הממשלה עד 40% מהקופון שגוזרות תל אביב וגבעתיים על נדל"ן מסחרי, אבל במשא ומתן ירדו שם לשיעור נמוך יותר - בין 7 ל-28 אחוזים, שרחוקים מלספק את פורום ה-15 בדרך לשביתה כללית מחר.

Whatsapp Image 2023 05 15 At 1
יו''ר ועדת הכספים משה גפני | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביוזמה של האוצר יש שיקולים בעד ונגד, אולם ביום שהיא עלתה על השולחן - נחתו עליו עוד העברות כספים למגזר החרדי ולמוסדות דת ביהודה ושומרון. בהצעה העדכנית של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הכספים הקואליציוניים יגדלו ב-1.2 מיליארד שקלים, למרות שראש אגף התקציבים הזהיר מהגדלת התמריץ לאי-השתתפות בתעסוקה, וחשש לגידול מתמיד במספר הבוגרים ללא מיומנויות. במקביל, היועץ המשפטי של משרד האוצר התריע כי חלוקת תלושי המזון שמתכנן יו"ר ש"ס אריה דרעי נגועה בקשיים מהותיים, ובאמות מידה שלא יעמדו מבחינה משפטית. במילים אחרות - שוב "דלת אחורית" להטבה בעיקר עם משפחות חרדיות.