הנהגת ההורים: הלימודים בחטיבות ובתיכונים יושבתו ביום רביעי

בהנהגת ההורים הארצית הודיעו כי הלימודים בשכבות ז'-י"ב יושבתו ביום רביעי הקרוב במחאה על מתווה הבגרויות החדש ועיצומי ארגון המורים. מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים: "ילדינו הפכו לכלי משחק על לא עוול בכפם". משרד החינוך: "הארגון טועה ומטעה בעיקר את התלמידים"

Whatsapp Image 2023 02 04 At 2
כיתה ריקה (ארכיון) | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

הנהגת ההורים הארצית הודיעה הבוקר (ראשון) על השבתת הלימודים בשכבות ז'-י"ב ביום רביעי הקרוב, 22 במרץ 2023 במחאה על פרסום מתווה הבגרויות החדש ובשל עיצומי ארגון המורים. השביתה תתקיים במקביל לישיבת וועדת החינוך של הכנסת שעוסקת בנושא מתווה הבגרויות.

"למען הסר ספק, נמסר, "הנהגת ההורים הארצית מבהירה כי כל ההכנות לבגרויות לרבות מתכונות, סיורי מגמות ו/או כל יציאה לפעילויות חוץ שאינן ניתנות להזזה והחינוך המיוחד מוחרגים מהשביתה. הורי החינוך המיוחד מוזמנים לבחור להצטרף לשביתה".

Whatsapp Image 2023 02 04 At 2
בית ספר תיכון בארץ | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר: "הורי ישראל מפסיקים להבליג ואומרים די. ילדינו הפכו לכלי משחק במאבקי השכר של ארגוני המורים על לא עוול בכפם. היעלה על הדעת שתלמידים ייגשו לבחינת הבגרות מבלי שידעו כמה קיבלו בבחינות המגן? ואם לא די בכך, הרי שמשרד החינוך מאלץ את ילדינו לחזור לאחור לשיטות לימוד שאבד עליהן הכלח ומגדיל את מספר הבחינות. אנו לא יכולים לעמוד מנגד אל מול עוולות אלו ולכן החלטנו להשבית את המערכת, דווקא ביום שבו וועדת החינוך עוסקת בנושא. אני מקווה שמקבלי ההחלטות יבינו את גודל השעה ויחזרו בהם מהפגיעה המתמשכת והלא מוצדקת בילדינו".

במשרד החינוך הגיבו על הודעת הנהגת ההורים: "אנו מצרים על הודעת ארגון ההורים. הארגון טועה ומטעה בעיקר את התלמידים, ובבחינת 'נאה דורש ונאה מקיים' כפי שארגון ההורים דורש, שלא יתקיימו שביתות על חשבון התלמידים והתלמידות, כך מצופה גם מהם. מיותר לציין כי הלימודים יתקיימו כסדרם ואנו מצפים מכלל ההורים לשלוח את ילדיהם ללימודים כרגיל.

תלמידים נבחנים בבחינת הבגרות
תלמידים נבחנים בבחינת הבגרות | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"תוכנית הבגרויות הגמישה במקצועות ההומניסטיקה היא תוכנית שנבנתה לאחר הליך מעמיק ומושתף של מעל ל-10,000 משתתפים, כולל שיח בשולחנות עגולים ושאלונים בהם נשאלו צוותי החינוך וארגון ההורים. התוכנית זוכה לתמיכה רחבה בשטח מנהלים, מורים, אנשי אקדמיה ועוד. במקרה זה ארגון ההורים אינו מייצג באמירותיו את מרבית הדעות. זאת ועוד, מדובר בתוכנית גמישה, ישימה ובעלת תיקוף, שמפתחת את המיומנויות הנדרשות במאה ה-21.

"בניגוד לנאמר, התוכנית הפחיתה את העומס באופן משמעותי ביותר. כמות החומר ירדה ומשקל הציון החיצוני הופחת גם הוא לכחצי. כמו כן, חלוקת החומר וההיבחנות יתפרשו על זמן של שלוש שנים, בין כיתה י' ועד יב'. לא היה עד כה במערכת החינוך מתווה ראוי, נכון ומדויק מזה לתלמידי מערכת החינוך".

תלמידים בדרך לבית ספר
תלמידים בדרך לבית ספר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ביום שלישי האחרון שר החינוך יואב קיש הציג את התוכנית החדשה לבחינות הבגרות במקצועות תנ"ך, היסטוריה, אזרחות, ספרות ומורשת. לפי משרד החינוך, "לתוכנית מספר עקרונות ובהן יציבות, גמישות רחבה, שמירה על בסיס הידע הנדרש לתלמיד, פיתוח מיומנויות של המאה ה-21, בקרה, תיקוף ומהימנות".

במתווה החדש הציון של כל תחום דעת יורכב משלושה חלקים, בהם בחינה חיצונית בשיעור של 35%מהחומר הלימודי, שתי "משימות הכוללות מיומנויות של המאה ה-21" בשיעור של 35% מהחומר הלימודי, והערכה בית ספרית בשיעור של 30%.