דו"ח הביטוח הלאומי: כחצי מיליון משפחות חיות באי-ביטחון תזונתי

מהדו"ח עולה כי למרות שחל שיפור מהשנה שעברה, כ-16% מהמשפחות וכ-21% מהילדים חיים באי-ביטחון תזונתי, כאשר הנתונים מתרכזים בעיקר באוכלוסייה המתגוררת במחוז ירושלים והפריפריה. שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי: "מצב בלתי נסבל שחייבים לתת עליו את הדעת"

זמן צפייה: 00:28

המוסד לביטוח לאומי מפרסם היום (שלישי) את דו"ח האי-ביטחון התזונתי, ועל פיו כ-522 אלף משפחות חיות באי-ביטחון תזונתי, וכמחצית מהן באי-ביטחון תזונתי חמור. הסקר נערך בשנת 2021, שנת קורונה והוא מדגם חוזר משנים עברו. ביטחון תזונתי מתאר מצב שבו למשחק בית או לאדם פרטי ישנה גישה ישירה על בסיס יומי למזון בכמות ובאיכות העונה על צרכיו הבסיסיים.

מהדו"ח עולה מהסקר כי אמנם חל שיפור במדדים מהשנה שעברה, אך למרות שיפור זה, כ-16% מהמשפחות וכ-21% מהילדים חיים באי-ביטחון תזונתי, ומתרכזים בעיקר באוכלוסייה המתגוררת במחוז ירושלים והפריפריה הצפונית והדרומית. אי-הביטחון התזונתי מתרכז בעיקר גם באוכלוסייה הערבית ובקרב מקבלי קצבאות הקיום. עוד מצויין בדו"ח כי הסיכוי של מי שחיים במשפחה ענייה להיות באי-ביטחון תזונתי גבוה פי 1.7 מהסיכוי של החיים במשפחות מעל לקו העוני.

עוני
עוני | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בשנה שהמשיכה את משבר הקורונה הבריאותי והכלכלי, שיעור המשפחות החיות באי-ביטחון תזונתי ירד מ-18.1% ב-2016 ל-16.2% ב-2021. הירידה באי-ביטחון תזונתי החמור הייתה מתונה יותר: מ-8.9% מהמשפחות ב-2016, ל-8.2% מהן ב-2021.

עוד עולה כי גם בקרב ילדים הייתה ירידה ניכרת באי-ביטחון התזונתי בין השנים הנסקרות מ-26.3% ל-21.1%. הירידה בקרב ילדים התאפיינה גם בחומרת האי-ביטחון התזונתי שירד מ-14.5% ל-10.1% בין 2016 ל-2021.

הממצאים של הדו"ח מראים כי הירידה באי-הביטחון התזונתי הייתה משותפת לקבוצות אוכלוסייה רבות: אצל היהודים הרמה עלתה בין 2016 ל-2021 מכ-86% לכ-89%, כלומר, כ-11% סובלים ברמה כזו או אחרת מאי-ביטחון.

הממצאים מראים כי אלה שחיו במצב של אי-ביטחון תזונתי גבוה בסקר הקודם, המשיכו במצב זה גם ב-2021. כ-90% נותרו בביטחון תזונתי בשני הסקרים - 6.5% מהם הידרדרו לאי-ביטחון תזונתי מתון וכ-4% מהם לאי-ביטחון תזונתי חמור. הדוח מצביע על מידה רבה של פרמננטיות בתופעה של אי-ביטחון תזונתי חמור שלה עשויות להיות השלכות קשות על המצב הבריאותי.

עוני
עוני | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

שר הרווחה והביטחון החברתי, ח"כ יעקב מרגי: "מצב בלתי נסבל שחייבים לתת עליו את הדעת. הדו"ח הזה מתווסף לדו"ח העוני שפורסם בשבוע שעבר וממחיש את הצורך בתוכנית פעולה מיידית. הנחתי את גורמי המקצוע בביטוח הלאומי ובמשרד הרווחה להציג בפניי בהקדם תוכנית למיגור העוני ושיפור מצב האי ביטחון תזונתי בישראל".

מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי, ירונה שלום: "דו"ח האי ביטחון התזונתי נמצא בהלימה לדו"ח העוני. אנו רואים שמשפחות שהיו עניות ולא הצליחו 'לשים אוכל על השולחן' בעבר, מצבם בדרך כלל נשאר כשהיה, זהו מצב לא סביר במדינה מפותחת ואנו רואים בדו"ח הזה ככלי מדיניות לקידום חקיקה, הן בדבר עליית הקצבאות והן בדבר הקלה בפרמטרים לקבלת קצבאות קיום". עוד נטען כי הביטוח הלאומי יציג בימים הקרובים מספר פתרונות למקבלי ההחלטות לטובת סיוע לאוכלוסיות החלשות בחברה הישראלית.