המשק הישראלי נגד תיקון חוק האפליה: "אין לזה מקום בחברה מתוקנת"

כמה מהחברות הגדולות במשק כבר נקטו בצעדים בעקבות שיחות שנערכו עם גורמים מקהילת הלהט"ב - בהן בנק דיסקונט שהבטיח כי לא יעניק אשראי לעסק או גוף המפלה לקוחות על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית

זמן צפייה: 05:33

בתגובה להצהרות חברי הממשלה המסתמנת לגבי תיקון החוק למניעת אפליה, ביניהם אורית סטרוק ושמחה רוטמן מהציונות הדתית, כמה חברות גדולות במשק הישראלי פרסמו היום (שני) הודעות רשמיות מטעמן, ובהן התנערות וסלידה מגילויי אפליה על כל סוגיה, לרבות במקום העבודה ובכל הנוגע למתן שירות.

בתוך כך, הבוקר הודיע הדירקטוריון של בנק דיסקונט על עדכון מדיניות האשראי בבנק, לפיה דיסקונט לא תעניק אשראי לעסק או לגוף המפלה לקוחות על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית. גם חברת "מיקרוסופט" ישראל פרסמה הודעה רשמית מטעמה ובה התייחסות לנושא.

מנכ"לית החברה מיכל ברוורמן-בלומנשטיק הבהירה כי "מיקרוסופט היא בית מגוון שבדלתו לא נכנסת גזענות". ברוורמן-בלומנשטיק הוסיפה: "הסיבה להצלחת החברה היא הגיוון: אני מסתובבת במסדרונות מיקרוסופט מדי יום ורואה עובדות ועובדים נפלאים - יהודים, ערבים, חרדים, חילונים, להט"בים, נשים וגברים - עובדים זה לצד זו באחווה, במקצוענות, על רקע ההבנה הבסיסית שכולם שווים. ישראל היא מדינה דמוקרטית ומוסרית ועליה להישאר כזו אם חפצת חיים היא. לשיח המעודד גזענות ואפליה מכל סוג שהוא אין מקום בחברה מתוקנת".

בנק דיסקונט
"לא נעניק אשראי לעסק או גוף המפלה לקוחות על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית". בנק דיסקונט | צילום: רויטרס

בין החברות שהביעו את התנגדותם לאפליה נמנית גם חברת ההייטק BlueSnap, וגם חברת "וויז WIZ" שבבעלות אסף רפפורט, לשעבר מנכ"ל מייקרוסופט ישראל ומאנשי המקצוע המובילים בענף הסייבר הישראלי, הודיעה כי היא מתחייבת לאי הפליה בנתינת שירותיה, ואף פרסמה דרישתה מכל מי המעוניין לעשות עם החברה עסקים - להתחייב למניעת אפליה מכל סוג שהיא.

חברת "מור בית השקעות", אשר נחשבת לאחת החברות המצטיינות בהשקעות בשוק ההון בשנים האחרונות, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "מור גמל ופנסיה עדכנה את מדיניות ההשקעות והאשראי שלה והחליטה כי לא תשקיע או תעניק אשראי לעסק או גוף הידוע לה כי הוא מפלה לקוחות על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית. כגוף מוסדי אשר מנהל כספים עבור חוסכות וחוסכים, אנו מאמינים שהאחריות שלנו לא מסתיימת בניהול השקעות מקצועי ואחראי, אלא גם בקידום ערכים של גיוון והכלה".

חברת הביטוח AIG הודיעה גם היא כי תפסיק לבטח עסקים ולעבוד עם ספקים שיבצעו הפליה מכל סוג. מנכ"לית החברה יפעת רייטר מסרה: "מאז ומתמיד חברת הביטוח AIG שמה בראש סדר העדיפויות שלה את ערכי הסובלנות, השוויון וקבלת האחר. לא הסכמנו בעבר ולא נסכים גם כעת לקבל אמירות ומעשים שפוגעים באוכלוסיות ומגזרים שונים בחברה הישראלית. בפתחה של שנת 2023, שיח גזעני ומפלה אינו מתקבל על הדעת. אני קוראת לראשי המשק לפעול בצורה נחושה ולהוקיע מהשורש את התופעה הפסולה הזו".

קבוצת גוליבר, חברת השקעות בתחום התיירות, הודיעה גם היא שלא תעבוד עם גופים או אנשי מקצוע מפלים. מנכ"ל הקבוצה זיו רוזן מסר: "אנחנו מוחים על הכוונה לבצע שינוי חוק שכזה. מסתבר שחשוב להזכיר ולהצהיר גם בשנת 2023 שאין בחברה שלנו מקום לאפליה באף תחום ובאף נושא, בוודאי שלא על רקע גזעני. קבוצת גוליבר לא תעבוד עם גופים או אנשי מקצוע שידווח בגינם כי הם מפלים לרעה על רקע גזע, דת או נטייה מינית. אנחנו תומכים בזכותם של עובדינו, חברי וחברות הקהילה הגאה וכל אדם אחר לשוויון זכויות מלא ולחיים ללא אפליה או שנאה. לשיח המעודד אפליה, גזענות או להט״בופוביה אין מקום במדינת ישראל ובעולם כולו".

מצידה, גם יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, אילנה כהן הבהירה כי "האחים והאחיות מטפלים ויטפלו בכל אדם באשר הוא אדם ללא כל הבדל דת גזע או מין. האחים והאחיות מחויבים אך ורק למטופלים ולערך העליון של חיי האדם". לא זו בלבד, 1,197 לוחמי צוות אוויר ששירתו בחיל האוויר לדורותיו פרסמו היום קריאה ל"שומרי הסף" של מדינת ישראל "לעצור את הרס הדמוקרטיה". בין החותמים על המכתב: רא"ל במיל' דן חלוץ, האלופים איתן בן אליהו, אביהו בן נון, עמוס ידלין, רן גורן ונמרוד שפר.

בנוסף, עוד ועוד רשתות בתי מלון גדולות ואולמות אירועים יצאו במתקפה נגד החוק והביעו תמיכה בקהילה הגאה, בהן vert, קראון פלזה, אינדיגו ובראון. ממלונות דן נמסר: "רשת מלונות דן מתנגדת לכל אמירה או גילויי הפלייה של מגזרים בחברה הישראלית. בתי המלון של הרשת ברחבי הארץ פתוחים עבור כל בן אנוש, ללא הבדל דת, מין, גזע או נטייה מינית. רשת מלונות דן מאחלת לכולם חורף חם".

חברת הכנסת אורית סטרוק
עוררה סערה. חברת הכנסת אורית סטרוק | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כאמור בציבור הישראלי כולו, ובקהילה הגאה בפרט, גוברת הביקורת על התיקון לחוק האפליה, אחרי שאתמול חברי הכנסת אורית סטרוק ושמחה רוטמן הביעו תמיכה בסירוב מתן שירותים לאוכלוסיות שונות על מנת למנוע פגיעה באמונה דתית. במהדורה המרכזית פורסם כי בקרב ארגונים של הקהילה הגאה מתארגנת מחאה בעזרת תמיכה ציבורית של גורמים מחוצה לה, כגון כמו אמנים שונים. גורמים בקהילה שיגרו מסר לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ואמרו: "זה בידיים שלך".

ברקע הדיון הציבורי על פגיעה בזכויות אדם ואזרח, ולנוכח הקמת הממשלה המסתמנת של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, הארגונים הגדולים והמשמעותיים בקהילה הגאה, לדוגמה האגודה למען הלהט"ב נפגשו עם עשרות חברות במשק הישראלי - חלקן גדולות וחזקות - כדי לדון על זכויות הקהילה.

נזכיר כי במחאה בשנת 2018 שבתו חברי הקהילה במשק הישראלי, וחברות גדולות תמכו בהם ויצאו בקמפיין תמיכה. ייתכן כי הגורמים המעורבים מכינים את הקרקע לאירוע נוסף מסוג זה, ואחד המועדים שעליהם מתקיים דיון הוא יום השבעת הממשלה. ההתנגדות לחוק עליה הצהיר נתניהו מוקדם יותר היום, לא תועיל במקרה והחוק יעבור, מכיוון שהסעיף יאפשר את האפליה.