להצליח בלי בגרות: עד כמה התעודה עדיין רלוונטית לשוק העבודה?

תעודת הבגרות אינה מהווה ערובה להצלחה או למציאת עבודה - אבל סקרנות, מנהיגות ויצירתיות דווקא כן. אז מדוע אנו עדיין מתעקשים לבחון את כולם באותה הקטגוריה? "אנחנו מפסידים המון כישורים"

זמן צפייה: 12:43

דווקא עכשיו, כשמערכת החינוך בישראל מנסה להמציא את עצמה מחדש, הדיון בשאלה "מי צריך בכלל תעודת בגרות?" עדיין רלוונטי. כך למשל אבי בניהו, דובר צה"ל לשעבר, שהקיר במשרדו מלא בתמונות סלפי על מנהיגי עולם במקום תעודות ודיפלומות. זה לא שלבניהו יש משהו נגדן, אלא הוא פשוט התת-אלוף הראשון בצה"ל שלא מחזיק אפילו בתעודת בגרות. "אני מוסלל, כן, שלחו אותי לבית הספר "שבח" כי הייתי פרנק מדרום תל אביב", אך זה לא מנע ממנו מלהצליח בחיים.

דוגמא נוספת היא תעשיית ההייטק הישראלית, שהבינה מזמן את מה שבמשרד החינוך מסרבים להפנים - "העושר של הבנאדם הרבה יותר גבוה מהממוצע ציונים שלו", אמר יפתח יופה, סמנכ"ל משאבי אנוש בחרברת "צ'ק-פוינט", והוסיף: "גילינו שאלו שמגיעים עם ממוצע מאוד גבוה לא בהכרח הכי חזקים". כלומר, החברה החליטה שתואר או לימודים הם לא בהכרח הדבר החשוב ביותר: "פתאום אתה רואה שיש מולך טאלנטים,  שעל הנייר, לכאורה, הם לא היו עוברים בגלל הציונים שלהם".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

אלימות נגד מפגינים ברחבי הארץ; עימותים ומעצרים בת"א וכפ"ס

אסף זמיר נגד נתניהו: "עד שהוא לא יעזוב לא יהיה פתרון למשבר"

צה"ל והמשטרה סיכמו: החיילים שסייעו באכיפה יוחלפו בלוחמי מג"ב

כיתה ריקה בזמן הקורונה
כיתה ריקה בזמן הקורונה | צילום: חדשות 13

למרות העובדה שתעודת בגרות אינה ערובה להצלחה, ישנם כאלו שעל אף שהצליחו - עדיין חשים בחסרונה. "אני מרגיש שזה חסר לי זה ברגעים הראשונים, חוסר הביטחון הזה כשאתה נכנס לפגישה", סיפר רמי לוי, שבבעלותו 53 סניפים ומחזור מכירות של יותר מ-6 מיליארד שקלים. למרות שעברו למעלה מ-40 שנים אחרי שלוי סיים עם מערכת החינוך, תלמידים מתקשים כמוהו מצד אחד, אבל מתגלים כעילויים מצד שני - עדיין נגרסים תחת אותה מכונה אדירה וחסרת תועלת של משרד החינוך.

שי פירון, שר החינוך לשעבר, היה היחיד שניסה לשנות משהו במערכת החינוך ולנווט אותה לכיוון של פחות בחינות בגרות: "אנחנו מאמללים ילדים בשם השיוויון, כשאנחנו אומרים שכולם צריכים להיבחן באותה בחינה", והוסיף: "אנחנו מפסידים המון ילדים ומוותרים על המון כישורים, אנחנו מכניסים את כולם לתוך קופסה אחת וחונקים להם את הנשמה". אך דווקא הקורונה היא זו שהפכה את החזון שלו למציאות וגרמה למערכת החינוך לגלות מעט יצירתיות. "עברנו מעולם של הוראה בסמכות להוראה של מנהיגות וסקרנות. אם תצליח לסקרן, זה יעבוד. אם לא, אז שום דבר לא יעזור לך".