ההורים זועמים: מחירי המעונות המסובסדים יעלו במאות שקלים

מעונות היום המסובסדים צפויים להתייקר במאות שקלים לחודש - וההורים זועמים. על פי צו המחירים שנחתם, המדינה אמורה לכסות על ההעלאה אך כרגע טרם ברור איך זה יתבצע והמחירים עלולים להתגלגל להורים

Whatsapp Image 2023 05 01 At 2
פעוטון בישראל (ארכיון) | צילום: משה שי, פלאש 90

הורים רבים זועמים  לאחר שנחשף היום (רביעי) כי מחירי מעונות היום המסובסדים יעלו בשנה הבאה במאות שקלים. רשת ויצ"ו פרסמה הודעה רשמית להורים עם מחירי המעונות שיאמירו ביותר מ-15%. אם יחידנית לפעוט במעונות מתחה ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשיחה עם חדשות 13 היא אמרה: "נתניהו הבטיח חינוך חינם לגיל הרך - במקום קיבלנו עלייה במחירי המסגרות".

במשרד האוצר ובמעונות הסבירו שההורים שמדורגים כזכאים לסבסוד לא יספגו עלייה, אבל עשרות אלפי פעוטות שנמצאים במעונות היום אינם מדורגים והוריהם ייאלצו לשלם יותר. במסגרת התכנית החדשה של ראש הממשלה, שר החינוך יואב קיש והאוצר, שהושקה באפריל השנה, הורים לילדים עד גיל 3 צפויים לקבל זיכוי בנקודות מס על התשלום למסגרות, אולם התכנית תיכנס לתוקף רק בחודש ינואר 2024 והזיכוי ינתן רק בטווחי שכר מצומצמים.

עליות המחירים כאמור לא יהיו רק בויצ"ו אלא בכל מעונות היום המסובסדים. תעריף לתינוק עד גיל 15 חודשים עמד עד כה על 2,965 שקלים לחודש ויעלה לתעריף של 3,494 שקלים לחודש. המחיר לפעוטות בגילאי 15 חודשים עד שנתיים יעלה גם הוא בכ-400 שקלים לחודש. המחיר לפעוטות מעל גיל שנתיים יעלה ב-69 שקלים לחודש.

ברקע לההעלאה - חתימת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך יואב קיש על המלצות ועדת המחירים של מעונות היום. המדינה התחייבה שהעלייה תכוסה על ידי האוצר, אולם בשלב זה לא ברור איך זה יתבצע וההורים נותרו ללא תשובות.

מטה משרד החינוך
מטה משרד החינוך

ממשרד החינוך נמסר: "לפני למעלה מחודש, משרדי החינוך והאוצר חתמו על המלצות ועדת המחירים של מעונות היום. מטרתו של המהלך צפוי בראש ובראשונה לעדכן את עליית המחירים ולהקל על המצוקה של כוח האדם על ידי עדכון השכר. המדינה התחייבה שכל עליה תכוסה על ידי המדינה (באמצעות משרד האוצר) לכן, אין העלאה להורים וההשתתפות העצמית נשארה כפי שהייתה".

מור דקל, יו״ר העמותה למען הילד בגיל הרך, התייחסה: "שישה שבועות לפני תחילת שנת הלימודים, בשעה שהמשבר בתחום הגיל הרך מעצים, מחסור כח האדם הולך והופך בלתי אפשרי ויוקר המחיה חונק, אנחנו מתבשרים שמחירי המענות המסובסדים יעלו במאות שקלים. דווקא בימים אלה בהם ההורים לפעוטות קורסים תחת יוקר המחיה ועלויות הדיור, הם מקבלים סטירת לחי נוספת בדמות העלייה במחירי הגנים המסובסדים. אי אפשר להשאיר את ההורים בחוסר ודאות שיוצר כאוס שסופו אינו ברור. זוהי אחריות של משרדי הממשלה וקובעי המדיניות לעמוד מאחורי ההבטחות".

מוויצ"ו נמסר: "בעקבות החתימה על צו המחירים בחודש מאי האחרון, הוחלט על-ידי משרד האוצר והחינוך, לאחר שנים רבות בהן היו התייקרויות משמעותיות בעלויות תפעול המעונות, לעדכן את שכר הלימוד במעונות הסמל המפוקחים. מדינת ישראל החליטה השנה לספוג את העליה מחודש יוני עד אוגוסט עבור כלל ההורים".