"רוצה להיות שם": האבות שמחליפים את נשותיהם בחופשת הלידה

נוכחות של האב בבית אחרי הלידה מחזקת את הקשר עם הילד בבגרותו ומשפיעה לטובה על ההתפתחות השכלית והחברתית שלו. אז למה רק אחוז מהגברים בישראל מנצלים את ימי הזכאות שלהם?

זמן צפייה: 10:35

הוויכוח על חלוקת התפקידים בבית אחרי הלידה עתיק בערך כמו המצאת החיתולים, אבל גם אחרי שהחוק כבר אפשר לגברים לצאת לחופשת לידה - מעטים מהם מממשים את הזכות החוקית הזו. 1 מכל 140 גברים מנצל את שבוע חופשת הלידה במקביל לחופשת האם, ורק אחד מתוך 100 מחליף אותה מהשבוע השביעי. אולי בשביל רוב הגברים, לא ממש מדובר בזכות. אלדד פוסטן-קורן, סמנכ"ל תפעול של סטארטאפ רפואי, החליף את אשתו, רוני, בחופשת הלידה על מנת שהיא תוכל לסיים בהצלחה את התואר ברפואה. "יש פה הרבה עניין של נורמה", הוא טוען. "גידלו אותנו בתור גברים לדעת שאנחנו לא אמורים לגדל ילדים, או לעשות כביסה, או לנקות. זה ברור מאליו שהאישה, זו התקופה שלה, אבל אני עושה חצי-חצי. כמו שאני מאמין שצריך להיות".

בישראל ,רק האם זכאית לחופשת לידה בתשלום למשך 15 שבועות. רק היא יכולה לנצל את ששת השבועות הראשונים, ואת תשעת הנוספים היא יכולה לחלוק עם האב, וכך מצא עצמו אלדד מחליף חיתולים לבדו, גם באמצע היום. "יש גם אנשים שזה עצבן אותם. זה עצבן כי זה מזיז את הגבינה, כי זה משנה סדרי עולם ולא כולם רוצים שהעולם ישתנה", הוא אומר. על פי החוק, כל אב טרי בישראל זכאי לחמישה ימי חופשה בבית לאחר הלידה, וגם אלה נגרעים מימי החופשה והמחלה שלו. לשלומי גרין, ראש צוות בחברת הייטק, כל זה לא הספיק, אז הוא צבר שלושה שבועות של ימי חופשה כדי להיות עם ראלי הקטנה. "מספיק שהיו לי תשעה חודשים שלא הרגשתי אותה. סוף-סוף היא פה, אני רוצה להרגיש אותה, וזורקים אותי בחזרה לעבודה", מספר גרין.

אבא בחופשת לידה
אבא בחופשת לידה | צילום: חדשות 13

חברת הכנסת מירב מיכאלי מנסה כבר שנים לתקן את העולם הישן הזה. "הגיע הזמן שגם גברים ייהנו מהשיוויון הזה בתחום ההורות, שילדות וילדים יזכו ליהנות משני ההורים שלהם באותה מידה ושנשים תזכנה לא להיות בעל הבית היחידי על האירוע", היא טוענת. מבחינתה, לא רק שחוק עבודת נשים שמסדיר את חופשת הלידה מיושן, הוא גם מוגדר מראש מיועד לנשים בלבד וגורם לגברים לחשוב שבכלל אי אפשר אחרת. בשוודיה כל אב טרי זכאי לחופשת לידה בתשלום של 14 שבועות בלי קשר לחופשת האם. בבלגיה - 19 שבועות, בפורטוגל - 22, ובצרפת - 28. ביפן ובקוריאה הדרומית, שיאניות העולם בתחום, שנה שלמה בשכר מלא עבור הטיפול בתינוק או בתינוקת. והתגמול הזה מדרבן יותר ויותר גברים להישאר עם הפעוט או הפעוטה בבית.

ארי דרוקר, נשוי ואב לשניים, הוא איש הייטק ישראלי שמתגורר בנורווגיה. "כאן בנורווגיה, האב מחויב לקחת שלושה חודשים בשכר מלא", הוא מספר. "אני לא מכיר אב שלא היה בחופשת לידה. התרומה של זה לי כהורה ולקשר שלי עם הילד וגם לילד, שהוא לא יקבל רק את מה שיש לאימא לתת, אלא גם מה שלי יש לתת לו. זה כמובן מאוד חשוב, מאוד משמעותי". ח"כ מיכאלי טוענת שהצעת החוק לא עוברת "בגלל קיבעון, הממשלה לא יודעת לעשות חישובים של כמה היא גם חוסכת, היא לא יודעת לחשב כמה היא תחסוך בהוצאות רפואיות על מחלות של פעוטות, על גירושים עתידיים. בסוף הנשים ממשיכות לשאת את הנטל הזה לבד, וגברים מוכנים לקבל את הקיפוח הזה - ולכן זה מתאפשר". אז למה כדאי להיות אבא מעורב כבר בתחילת הדרך? מחקרים מהעשורים האחרונים מראים כי הנוכחות שלנו בבית אחרי הלידה לא רק מחזקת את הקשר עם הילד בבגרותו, אלא שהיא גם משפיעה לטובה על ההתפתחות השכלית, החברתית והגופנית שלו.