"המחר של הילדים רע מאוד": עלייה בפגיעות ברשת ובשיעורי אובדנות

המועצה לשלום הילד הציגה לנשיא המדינה את נתוני 2021, שמצביעים על עלייה מדאיגה בשיעורי האובדנות בקרב ילדים ובעיקר בקרב ילדות, וכן עלייה בדיווחים על עבריינות מינית ושאינה מינית כלפי ילדים ונוער - בעיקר בתוך המשפחה. "אסור שהנתונים האלה יעלמו בתוך השיח הפוליטי"

ילדה במגרש משחקים, אילוסטרציה

המועצה לשלום הילד הציגה היום (שלישי) לנשיא המדינה יצחק הרצוג נתונים שנתיים מ-2021, מתוכם עולה כי ישנן מגמות מדאיגות של עלייה במספר הילדים והילדות שפונים לבריאות הנפש, בשיעורי האובדנות בקרב גילים צעירים, וכן עלייה בדיווחים על עבריינות, מינית ושאינה מינית, כלפי ילדים ונוער. מנכ"לית המועצה לשלום הילד: "הנתונים צריכים להדהד באוזניהם של מקבלי ההחלטות כולם, אסור שהמספרים האלה יעלמו בתוך השיח הפוליטי".

מדו"ח הנתונים עולה כי 1 מתוך 3 ילדים בישראל חי בעוני. בקרב הציבור היהודי מדובר ב-1 מתוך 5 ילדים (21%), בעוד שאצל הציבור הערבי מדובר בילד מתוך שניים - 49% שחיים מתחת קו העוני. גם במגזר החרדי מצוין שיעור דומה - 47% מהילדים החרדיים חיים מתחת לקו העוני.

נתון מדאיג נוסף הוא עלייה של 47% במספר התיקים שנפתחו בשנת 2021 בגין עבירת הטרדה מינית כלפי קטינים, לעומת מספר התיקים שנפתחו בגין אותן עבירות ב-2019. בין השנים הללו חלה עלייה של כ-44% במספר הילדים ובני הנוער המטופלים במרכזים אזוריים לטיפול בפגיעות מיניות.

אימא והבן שלה בכניסה לבית הספר
אימא והבן שלה בכניסה לבית הספר | צילום: shutterstock

באופן כללי, מאז 2008 חלה עליה של פי 6.3 בשיעור התיקים שנפתחו בגין עבירת הטרדה מינית כלפי קטינים - מתוך סך התיקים שנפתחו בגין עבירות מין כלפי קטינים, כך עולה מהדו"ח. המועצה לשלום הילד מעריכים כי העלייה במספר העבירות של הטרדה מינית כלפי קטינים קשורה לעבריינות רשת.

כ-14% מהתלמידים בחינוך הממלכתי (כיתות ח', י', י"א ו-י"ב) דיווחו שהיו קורבנות לבריונות ברשת בשנת 2021, וזאת לעומת 11% מהתלמידים בשנת 2019. בין השנים 2021-2018 חלה עלייה של 144% בתיקים שנפתחו בגין עבירות פרטיות כנגד ילדים אשר סומנו כ-"קשורות לאינטרנט", רובן עבירות של פרסום תצלום משפיל. באותן השנים חלה עלייה של 48% בתיקים שנפתחו בגין עבירות מין כנגד ילדים אשר סומנו גם הן כ-"קשורות לאינטרנט", ביניהן עבירות שנוגעות בפרסום דברי תועבה והטרדה מינית.

עוד עולה מהדו"ח הקשה כי משנת 2019 ועד 2021 חלה עלייה של כ-13% במספר הילדים השוהים במקלטים לנשים נפגעות אלימות. כמו כן חלה עלייה של 11% במספר הדיווחים לעובדים סוציאליים הנוגעים בהתעללות פיזית כלפי ילדים ונוער, וכן עלייה של 10% במספר הדיווחים לגבי פגיעה בילדים על ידי אדם מתוך המשפחה. כמחצית הדיווחים בעניין קטינים שהופנו לעובדים הסוציאליים בשנת 2021 נגעו לפגיעה בקטין על ידי אדם מתוך המשפחה.

תלמידים בבית ספר
תלמידים בבית ספר | צילום: אולבייה פיטוסי, פלאש 90

גם בתחום בריאות הנפש עולים נתונים קשים מהדו"ח, כאשר המועצה לשלום הילד מדווחת על עלייה של 19% בביקורי ילדים במחלקות הפסיכיאטריות לרפואה דחופה, עלייה של 39% בשיעור בני הנוער שאובחנו עם דיכאון, עלייה של 33% בשיעור בני הנוער שאובחנו עם חרדה, 20% עלייה בשיעור בני הנוער שאובחנו עם לחץ והפרעות רגשיות, ועלייה של 56% בשיעור בני הנוער שאובחנו עם הפרעות אכילה, זאת לעומת השיעורים המקבילים בשנת 2019.

כמו כן מציינים בדו"ח נתונים של קופת חולים מכבי, על פיהם העלייה באבחנות הקשורות לבריאות הנפש בשנת 2021 הייתה גבוהה משמעותית בקרב בנות בגילאי 17-12. כך ניתן לראות עלייה של 69% לעומת 2019 בשיעור אבחנות דיכאון בקרב בנות, כשלעומת זאת בקרב הבנים באותם גילאים נרשמה ירידה של כ-3%. כמו כן, עבור בנות נרשמה עלייה של 42% בשיעור אבחנות החרדה, כאשר אצל הבנים נרשמה עלייה חדה גם כן, של 22%.

עוד נרשמה בקרב בנות הנוער עלייה של 29% בשיעור אבחנות הפרעות הלחץ והפרעות רגשיות, לעומת עלייה של 7% בקרב הבנים, ועלייה של 65% בשיעור אבחנות הפרעות האכילה, כאשר גם בקרב בנים נרשמה עלייה מתונה יותר, של 18%.

תלמידים בדרך לבית ספר
תלמידים בדרך לבית ספר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בהמשך לכך, הדו"ח מצביע על עלייה בשיעור האובדנות אצל ילדים ובני נוער, כאשר מ-2019 ועד 2021 עלה ב-13% מספר נסיונות ההתאבדות בקרב גילים צעירים שהתקבלו בחדר מיון, למעל 1,000 ניסיונות התאבדות בשנה. מספר הנסיונות של בנות עלה בכ-25%, ושל בנות בגיל 14 ומטה בכ- 30%. כמו כן מציינים בדו"ח כי ככל שמתבגרים גדל מספר נסיונות ההתאבדות בקרב ילדים: 19 ילדים עד גיל 9, 394 בגילאי 14-10, ו-629 בגילאי 17-15. מכך משתמע כי 40% מהקטינים שניסו להתאבד במהלך שנת 2021 היו מתחת לגיל 14.

מנכ"לית המועצה לשלום הילד עו"ד ורד וינדמן: "הנתונים שמציג השנתון צריכים להדהד באוזניהם של רוה"מ, השרים, חברי הכנסת ומקבלי ההחלטות כולם, כשעון מעורר שלא ניתן לכבותו. כי מה שלא יזכה לתיקון ולטיפול היום, יחרוץ את דין המחר. והמחר של הילדים בישראל משתקף היטב בנתונים, והוא רע. רע מאוד".

עוד הוסיפה עו"ד וינדמן: "זוהי השיגרה החדשה-ישנה של הילדים בישראל. שגרה שהיא הסיוט של אלפי ילדים שנפגעים מינית, שעוברים התעללות, שסובלים מפערים חברתייםמעוני, שאין להם מענה לטיפול נפשי - לא בביה"ח לבריאות הנפש ולא בקהילה - מערך שהוא בתת ספיקה כבר שנים. הנתונים הללו מוכיחים, שכמדינה, אנחנו לא עושים מספיק כדי להבטיח את זכותם הבסיסית ביותר של ילדים לחיים בכבוד ובביטחון בעולם הפיזי והווירטואלי".

תלמידים בבית ספר
תלמידים בבית ספר

מנכ"לית המועצה לשלום הילד ביקשה לפנות לממשלה ולחברי הכנסת ואמרה: "קחו את הדוח הזה, ועשו בו שימוש. יש בו מעל חמש מאות עמודים על מצב הילדים בישראל. למדו ממנו, כל אחד בתחום אחריותו, בתחום פעולתו. אל תניחו אותו בתחתית המגירה, אלא בראש השולחן. דאגו להוציא לפועל את תוכנית החירום הלאומית לבריאות הנפש, שהוקפאה מאז היציאה לבחירות".

כמו כן קראה עו"ד וינדמן לממשלה "לכונן בהקדם תוכנית לאומית מקיפה ומתוקצבת שכוללת מאמץ מתואם ומסונכרן של משרדי החינוך, הבריאות והרווחה לצד השלטון המקומי להוצאת הילדים והנוער מהמשבר המתמשך. מגיפת הקורונה אולי דעכה אבל השלכותיה על הילדים והנוער בישראל, עדיין כאן ובמלוא העוצמה. יש כל כך הרבה מה לעשות וצו השעה הוא להחליט שעושים ולא מקבלים בשוויון נפש את המצב הזה".