ביקורת על מתווה פתיחת החינוך: "אם התוכנית תעבור - לא נפתח"

לקראת הדיון בממשלה על החזרת מערכת החינוך לפעילות, יו"ר איגוד הגנים הפרטיים קראה להשיב את הגנים באופן מלא. "אם ילד נדבק ביום מסוים - הוא ידביק את המטפלת שעובדת בימים האחרים"

זמן צפייה: 03:51

לקראת הדיון בממשלה על החזרת מערכת החינוך לפעילות, נמתחה היום (ראשון) ביקורת רבה על המתווה שהוצע. יו"ר איגוד הגנים הפרטיים קרן אוחנה איוס הודיעה בריאיון לחדשות 13 כי "אם המתווה יעבור - לא נפתח את הגנים ביום שלישי. אנחנו לא יודעים לעשות חצי דרך - - איפה משכיבים לישון את הילדים שבחצר? מעסיק ירצה להחזיר עובד לחצי משרה?".

עוד אמרה כי "אם ילד נדבק ביום מסוים - הוא ידביק את המטפלת שעובדת בימים האחרים". אוחנה איוס גם התייחסה להורים שלא יהיו יכולים לצאת לעבודה. לדבריה, "בגלל המתווה, כאמא לשבעה, זה אומר שאני צריכה להיות מובטלת. מדינת ישראל זרקה אותי החוצה ללא תנאים".

במקביל, מנכ"לית המועצה לשלום הילד ורד וינדמן שלחה במכתב חריף לראש הממשלה, לממונה הקורונה ושרי הבריאות והחינוך. "אני קוראת לכם להפסיק להתעלם ממצוקות הילדים והנוער, להעניק להם תקווה ולהחזיר להם את ילדותם ונעוריהם שנגזלו", כתבה. "לילדים ולנוער שסובלים מבדידות ומחרדות או מדיכאון בתוך קוביות הזום אין זמן לחכות יותר".

גן ילדים
גן ילדים | צילום: רויטרס

"הדיון באשר לפעילות מסגרות החינוך אינו יכול להתייחס רק לשיקולי בריאות הגוף ולשיקולים שעניינם החזרת המשק לפעילות - הילדים כבני אדם, וצורכיהם הרגשיים-נפשיים חייבים להיות במרכז הדיון. אני מפצירה בכם לגבש תוכנית, שראשיתה המיידית תהיה הנחיה ברורה למפגשים חינוכיים-חברתיים פרונטליים גם לתלמידי כיתות ה'-י'".

הנהגת ההורים הארצית מסרה בתגובה לתוכנית שהוצעה: "המתווה הוא שידור חוזר של החלטות גרועות קודמות, מתוך תקווה הזויה שאולי הפעם משהו ישתנה. בסרט שבו חיים הילדים שלנו כבר שנה אין מקום לניסויים ואין מקום לשידורים חוזרים מיותרים. ממשלת ישראל מפקירה כבר שנה שלמה את ילדי שכבות ה'-י' וממציאה פתרונות הזויים ולא רלוונטיים, כמו ההמצאה החדשה שנקראת "חצי חצי", לפיה הילדים הצעירים ושכבות י"א-י"ב ילמדו יום כן, יום לא ויום למה לא".

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס מסר כי "מתווה החינוך שגובש באישון לילה בין משרד החינוך והבריאות מראה את הניתוק הטוטלי של הממשלה. השרים מנותקים שכנראה מזמן שכחו מה זה ילדים. אותם שרים שהסבירו לנו שילדים עד גיל 9 לא מדבקים עכשיו מסבירים לנו שהם צריכים להיות בקפסולות בגינות של מוסדות החינוך. הגיע הזמן להפסיק לטלטל את הילדים וההורים. תשאירו לנו ראשי הרשויות לטפל במצב, אתם מנותקים ולא מבינים את השטח".

תלמידים בבית ספר ברחובות עוטים מסכה | צילום: רויטרס

כמו כן, נמתחה גם ביקורת מצד הארגונים שמפעילים את המעונות לגיל הרך. "המתווה לא ישים ואין שום אפשרות לפתוח את המעונות במתכונת של קפסולות - הניתוק של הממשלה מהשטח מדהים בכל פעם מחדש", נכתב בהודעה. "במקום להתייעץ עם גורמי המקצוע הם מנחיתים הנחיות שאין שום דרך ליישמן. ראש הממשלה והשרים מוזמנים לנסות ולהרדים פעוטות לשנת הצהריים בשטח פתוח ובמקביל להסביר להורים כיצד יעשו סידור עבודה ולאיזה חלק בשבוע".

עוד נכתב בהודעה מטעם הארגונים: "נפשם של הפעוטות זקוקה יותר מכל לשגרת יום שהיא ההיפך הגמור ממתכונת הקפסולות המגוחכת שמעידה בעיקר על אי הבנה של המציאות. כולנו תקווה לפתיחה קרובה ומלאה של המסגרות כולן באופן מסודר שיאפשר טיפול וחינוך הפעוטות כפי שמגיע להם ושחרור מאות אלפי הורים לפרנסתם".

יו"ר נעמת, חגית פאר, הוסיפה: "מתווה הקפסולות לא ישים בגיל הרך - מאות אלפי הורים יישארו ללא מענה בגלל הניתוק של הממשלה מהשטח. אין לנו שום יכולת לפתוח את המעונות בקפסולות - הממשלה מחקה לחלוטין את הדרג המקצועי ועד לרגע זה אף אחד בכלל לא התייעץ איתנו, מפעילי הארגונים. אין שום אפשרות ללימודים בקפסולות של פעוטות בני יומם - הם זקוקים לשגרת יום ולא לטירוף מערכות".